Studiul de fezabilitate pentru modernizarea lotului dintre Predeal și Brașov pe Magistrala București – Brașov a ajuns la 65% și va fi aprobat în al doilea trimestru al anului 2024, a transmis CFR Infrastructură într-un răspuns pentru Economedia. Întârzierea de peste un an a fost cauzată de stabilirea traseului și a variantelor pentru tunel. Proiectantul Egis are termen de realizare 40 de luni pentru studiul de fezabilitate care să permită modernizarea liniei Predeal – Brașov (26 kilometri lungime) și realizarea tunelului de 10 kilometri între Azuga și Predeal, tunel care va dubla viteza, de la 50 km/h la aproape 100 km/h. Lotul de 26 de kilometri dintre Predeal și Brașov este singura secțiune de pe întreg coridorul european Curtici – Sighișoara – București – Constanța fără contract semnat pentru reabilitare /modernizare, iar cel mai târziu în 2030 trenurile de călători trebuie să circule cu viteza de 160 km/h (viteză maximă) pe toate magistralele europene, anunța luna aceasta, la București, comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.
CFR infrastructură transmite că studiul de fezabilitate contractat pentru 14 milioane lei va fi predat în primul trimestru al anului viitor, iar aprobarea documentației tehnice este estimată la jumătatea lui 2024.
„Referitor la proiectul de modernizare a liniei CF Predeal – Brașov, menționăm faptul că, predarea Studiului de Fezabilitate final este estimată pentru primul trimestru al anului 2024, iar aprobarea acestuia se estimează a se realiza în trimestrul II al anului 2024. În prezent, elaborarea documentației aferentă Studiului de Fezabilitate este realizată în procent de 50%”, arată răspunsul companiei.
Notă: pe site-ul oficial CFR Infrastructură procentul de realizare este de 64,58%, iar cel financiar de 50%.
Pe traseul nemodernizat dintre Predeal, Timișu de Sus și Brașov, la peste 1000 de metri altitudine, viteza maximă a trenurilor de călători este de 50 km/h. din cauza profilului greu de munte, cu declivitate maximă de 25‰, o rază de curbură de 275 metri și tuneluri construite între 1876 și 1878 (detalii aici).
Varianta cu tunel de 10 kilometri între Azuga, Predeal și Timișu de Sus a avut cel mai bun raport cost-beneficiu precum și cea mai bună rată internă de rentabilitate economică, arată Compania.
„În data de 22.12.2022 a avut loc evenimentul de prezentare a variantei optime selectate din punct de vedere tehnico-economic. În cadrul studiului de fezabilitate au fost identificate și analizate 6 opțiuni, fiind selectată opțiunea A3 care include construirea unui tunel cu lungime de 9,80 km proiectat între granița Azuga/Predeal și Timișul de Sus, cea mai realistă și mai echilibrată din punct de vedere al costurilor, beneficiilor și riscurilor de implementare:
– cel mai bun raport cost-beneficii (3.53)
– cea mai bună rată internă de rentabilitate economică (15.65%)
– riscuri de investiție/implementare mai mici în raport cu celelalte opțiuni noi de traseu (lucrări de consolidări, hidrotehnice, mediu, drumuri, exproprieri etc)
– asigură capacitatea de circulație similar cu restul opțiunilor declivitate maximă 18.50 ‰ care permite cel mai mare tonaj maxim admis pe aparat de tracțiune de 30 tone (1345 tone, cu 74% mai mult decât in situația existentă)
– viteza efectivă pentru trenurile de marfă de 91,34 km/h și de 93,35 km/h pentru trenurile de călători
– costul minim estimat al investiției este de 963 mil euro”, arată un raport CFR Infrastructură.
Finanțarea lucrărilor de modernizarea va fi asigurată prin POT 2021-2027. Între Predeal și Timișu de Sus, Magistrala CFR București – Brașov nu urmează traseul paralel cu DN 1, ci face o buclă la dreapta (Clăbucetele Predealului – Depresiunea Timișului).
Lucrările de reabilitare ar avea un cost estimat de 1,4 miliarde euro (detalii aici). În prezent, cel mai lung tunel feroviar din România este la Teliu, pe linia redeschisă CFR Braşov – Întorsura Buzăului, iar în execuţie este tunelul Ormeniş de 7 km pe Magistrala Braşov – Sighişoara. În pregătire este un alt tunel de 7 km. la Balota, pe M 100 Craiova – Caransebeş.