Capacitatea sistemului care va gestiona modulul informatic e-Factura e de ordinul a zecilor de milioane de facturi pe zi, a spus ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, într-o conferință de presă programată pentru azi, cu două zile înainte de implementarea sistemului. Acesta a mai spus că modulul informatic ar urma să ajute la reducerea gap-ul de TVA și la încasări suplimentare de un miliard de euro.
Reamintim că, de la 1 ianuarie 2024, va fi obligatorie implementarea sistemului RO e-Factura pentru toate livrările de bunuri și prestările de servicii care au loc în România, realizate în relația business-to-business (B2B). Economedia a scris aici mai multe despre sistemul e-Factura.
Reprezentanții din mediul de afaceri au atras deja atenția că vor exista o serie de probleme tehnice în ceea ce privește implementarea e-factura, dar și că aceste noutăți nu au fost suficient comunicate, iar “România profundă” nu știe despre accest sistem. Citiți AICI un amplu interviu realizat de Economedia pe această temă.
Cu două zile înainte de obligativitatea implementării e-Factura, Ministerul Finanțelor a programat o conferință de presă susținută de ministrul Marcel Boloș alături de specialiști din echipa tehnică care a lucrat pentru elaborarea modulului e-Factura. Acesta a spus că o campanie de informare în acest sens a început în 1 decembrie, după cepPurtătorul de cuvânt al guvernului anunțase cu o zi în urmă că Ministerul Finanțelor lansează sâmbătă, pe 30 decembrie, o campanie ”susținută” de informare privind facturarea electronică, obligatorie pentru toate firmele de la 1 ianuarie 2024.
“Modulul e-Factura e dedicat celui mai important impozit pe consum gestionat de bugetul de stat al României, de care depinde acest modul. TVA-ul pe anul 2023 l-am încheiat cu încasări de 104 de miliarde de lei, pentru anul 2024 ne-am propus 115 miliarde de lei, iar din combaterea evaziunii fiscale cu ajutorul e-Factura şi al modulului de combatere a evaziunii fiscale, încă 5 miliarde lei”, a spus Marcel Boloș.
Ministrul a menționat că în Jurnalul oficial al Uniunii Europene decizia de punere în aplicare a modulului e-Factura a fost publicată în 25 iulie 2023, iar modulul se implementează, conform acestei decizii, ”fără echivoc” de la 1 ianuarie 2024. ”Nu există cale de întors, este decizia Comisiei Europene, nu se pune problema amânării, nu putem să modificăm decizia Comisiei Europene”, a explicat Boloş.
“Gap-ul de TVA în țara noastră este de 9 miliarde de lei, suntem pe primul loc în UE la evaziunea fiscală. 40% provine din achizițiile intra-comunitare. Suntem țara cu cea mai mare evaziune fiscală și cu cea mai mare indiscplină financiară în gestionarea acestui impozit vital pentru țara noatră”,a menționat Boloș.
Patru țări implementează acest modul: Italia, Polonia, Ungaria și România.
”De acest modul, e-Factura, depinde viitorul României pentru combaterea evaziunii fiscale, de aici se formează baza de date pentru stabilirea TVA. De acest modul depinde, mai apoi, decontul de TVA precompletat. Ce avantaje avem de la acest modul? Simplu! Unu: reducem gap-ul de TVA, e cea mai mare realizare pentru țara noastră dacă acest obiectiv este dus la bun sfârșit. Aduce încasări suplimentare de un miliard de euro, şi vă spun aşa, neacademic, elimină complet metoda telefonul, lobby-ul, intervenţiile în organizarea inspecţiilor fiscale. S-a terminat că mai pleci să faci tot felul de… nu! Modulul e-Factura şi cel de antifraudă fiscală vor spune unde se duc echipele de inspecţie fiscală şi atenţionez că vor lucra cu secretul fiscal ale cărui sancţiuni, în ceea ce priveşte scurgerile de informaţii şi utilizarea datelor de acolo, vor fi extrem de drastice”, a spus ministrul.
Face față infrastructura tehnică?
Ministrul a vorbit și despre îngrijorările în ceea ce privește capacitatea tehnică a sistemului. Acesta a numit ”bazaconii” afirmaţiile apărute în spaţiul public conform cărora ministerul nu este capabil să implementeze sistemul e-Factura sau că autorităţile nu au capacitatea de procesare şi de stocare. Ministrul susține că testele de performanţă, de procesare efective, arată că autorităţile sunt ”în stare să prelucreze pe zi zeci de milioane de facturi, peste cele 5 milioane de facturi zilnice, cât a fost capacitatea operaţională”. “Testele de performanță, de procesare efective, arată că am avut o capacitate operațională proiectată și suntem, nu vreau să dau cifre pentru cei ce se ocupă de atacuri cibernetice, dar suntem în stare să prelucrăm pe zi zeci de milioane de facturi. Testele de securitate cibernetică s-au încheiat azi noapte, la ora 5, am fost informat că au fost finalizate cu succes”, a spus Boloș.
Ministrul Finanțelor, a reamintit că este obligatorie raportarea. „E în termen de 5 zile de la data în care s-a emis factura. Sistemul merge opțional până la data de 30 iunie. Deci cu 1 iulie este obligatoriu modulul e-Factura. Între 1 ianuarie și 1 aprilie este fără amendă. Ne acomodăm unii cu alții. Nu suntem absurzi în utilizarea modulului”, a spus Boloș.
Care sunt estimările în ceea ce privește economia la bugetul de stat cu e-Factura, cât ar trebui să strângă statul în 2024?
“Studiile făcute de Comisia Europeană arată că avem 9 miliarde de euro gap de TVA. Un procent de 40% e din achizițiile intra comunitare. În această etapă ne-am propus 1 miliard de euro venituri suplimentare, din colectarea TVA-ului. e- Factura gestionează TVA-ul. La acest capitol, anul 2023 îl închidem cu 104 miliarde de lei, țintele pentru 2024 sunt de 115 miliarde de lei din conformare voluntară și 5 miliarde de lei, miliardul de euro de care ziceam, din utilizarea modulului informatic. Dacă acest modul ne aduce 1 miliard de euro sunt cel mai fericit. Polonia și-a redus gap-ul de TVA considerabil, cu peste 60% din utilizarea modulului”, a spus Boloș.
Oficialii ministerului și ai ANAF au precizat că, în cazul în care sistemul nu funcționează, există posibilitatea de a se transmite facturi pe alte căi. “Dacă sistemul nu funcționează minimum 24 de ore, în perioada în care sistemul nu funcționează, se trimit facturile între furnizori și beneficiari, conform înțelegerii pe care aceștia au avut-o. După ce sistemul devine din nou funcțional, urmează ca facturile să fie transmise și prin sistem. Vorbim despre ce se va întâmpla după 1 iulie 2024. Când sistemul nu funcționează, se dă posibilitate de a transmite facturile și pe alte căi”, au explicat oficialii.
Capacitatea sistemului e de ordinul a zecilor de milioane de facturi pe zi, a reiterat ministrul.
Peste 73 de milioane de facturi, emise în sistemul RO e-Factura de la 1 noiembrie 2021 până acum
Peste 73 de milioane de facturi au fost emise în sistemul RO e-Factura de la 1 noiembrie 2021 şi până în prezent, arată datele prezentate, sâmbătă, de oficialii ANAF, conform News.ro. În spaţiul privat virtual pus la dispoziţie de Ministerul Finanţelor sunt înregistraţi în prezent 2.760.000 de utilizatori, dintre care peste 1.400.000 de persoane fizice, restul fiind persoane juridice, iar numărul utilizatorilor este în creştere. Aceştia transmit că sistemul RO e-factura, care devine obligatoriu de la 1 ianuarie pentru persoanele juridice, poate fi utilizat direct pe portalul ministerului sau prin intermediul unor aplicaţii interconectate cu baza de date a ANAF. Dacă sistemul nu este funcţional, obligaţia de încărcare a facturilor se suspendă, ea reintrând în vigoare la momentul la care sistemul reintră în funcţiune.
Reprezentanţii ANAF au făcut publice, sâmbătă, date privind utilizarea sistemului RO e-Factura, introdus începând cu anul 2021 opţional sau pentru anumite categorii de produse, considerate cu risc fiscal ridicat.
”De la 1 noiembrie 2021 şi până în prezent au fost transmise un număr de peste 73 de milioane de facturi. În relaţia business to government există, la acest moment, transmise peste 25 de milioane de facturi, iar total emitenţi de factură electronică, considerându-se un emitent că a emis cel puţin o dată factură electronică, sunt peste 137.000 de emitenţi la acest moment. (…) RO e-Factura este disponibilă în spaţiul privat virtual, pentru toţi utilizatorii serviciului spaţiu privat virtual au fost comunicate informaţii cu privire la schimbările care vor avea loc în perioada următoare”, a declarat, într-o conferinţă de presă, directorul Direcţiei generale de asistenţă pentru contribuabili din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Mihaela Drăgulin, conform News.ro.