Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu și directorul Alstom România, Gabriel Stanciu au evitat să precizeze clar dacă trenul nou cumpărat din Polonia și aflat acum în etapa de verificare și testare va circula până la sfârșitul anului în serviciul comercial la CFR Călători, obligație contractuală pentru a nu pierde 70 de milioane de Euro, finanțare europeană.
Întrebat la Primăria Caransebeș unde s-a semnat contractul cu Alstom-Aracada pentru lotul 1 Caransebeș-Lugoj de pe M 100 despre trenul nou adus din Polonia, Sorin Grindeanu a ,,pasat” răspunsul către șeful Alstom România, Gabriel Stanciu pe care l-a chemat în fața jurnaliștilor să explice termenele. ,,E mai corect așa…că altfel apoi îmi spuneți…” a spus Grindeanu la pasarea microfonului.
Explicațiile lui Gabriel Stanciu : ,,La întrebarea când se poate circula vă voi da un răspuns precis…după terminarea tuturor lucrărilor pregătitoare. E o glumă…suntem în programul de testare pentru standarde de interoperabilitate. Un astfel de program de testare și omologare durează 27 de luni, mai avem puțin până acolo, nu mai este mult.” a spus Stanciu. Ulterior Sorin Grindeanu a revenit și a precizat că este primul tren nou cumpărat în ultimii 20 de ani și că Ministerul Transporturilor are licitații și proceduri pentru 160 de trenuri. ,,Răspunsul punctual la întrebare este următorul : nu intră în circulație până când nu sunt puse 100 % la punct toate chestiunile legate de siguranță, iar în acest moment garnitura este în teste și va merge la Făurei, dar siguranța este pe primul loc”. -Sorin Grindeanu.
Testele se fac în poligonul CFR Infrastructură de la Făurei și apoi pe linia București – Constanța pentru ca, la sfârșitul lunii, dacă se obțin la timp toate avizele, să circule pe liniile electrificate București – Constanța și București – Brașov, a precizat pe 4 decembrie, în Gara de Nord, la sosirea trenului, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu. Primul tren trebuie să intre în serviciul de transport CFR Călători până cel mai târziu pe 31 decembrie pentru a nu pierde 70 de milioane de euro, finanțare europeană din POIM 2014-2023.
Testele ARF : nu au fost identificate defecte majore
,,Echipa de proiect RE-IR1 ARF si echipa supervizorului Egis Rail, au efectuat inspectia trenului adus de Alstom Ferroviaria in Romania pentru a fi livrat catre ARF. Inspectia a avut loc in urma notificarii transmise de furnizor pentru aceasta zi si face parte din procedurile oficiale de livrare, punere in circulatie cu calatori si, ulterior, receptie a vehiculului feroviar. In cadrul inspectiei nu au fost identificate defecte majore. Alstom urmeaza sa finalizeze in perioada urmatoare remedierea punctelor identificate, inclusiv sa faca demonstratii in regim dinamic al trenului. La finalizarea întregului proces, in baza notificarii Alstom, ARF va putea prezenta trenul public, inainte de punerea in circulatie cu calatori. Aceasta etapa implica si obtinerea autorizatiilor necesare din partea autoritatilor de siguranta circulatiei din domeniul feroviar. Totodata, ARF se coordoneaza cu operatorul desemnat sa opereze aceste trenuri, CFR Calatori, pentru a asigura punerea in circulatie in conditii de calitate in termenul cel mai scurt dupa obtinerea autorizațiilor de către furnizorul trenului.” -Autoritatea pentru Reformă Feroviară.