Doi foști directori generali ai Companiei de Drumuri, Mariana Ioniță și Ștefan Ioniță, un secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Foghiș (susținut de PNL), un fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și vicepreședinte al Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaților, social-democratul Marius Sorin Bota și Cătălin Urtoi, consilierul onorific al ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu, sunt noii administratori cu mandat de patru ani care au fost selectați pentru Consiliul de Administrație al Companiei Naționale pentru Investiții Rutiere (CNIR) potrivit surselor Economedia.
Până în prezent, Ministerul Transporturilor sau companiile subordonate au anunțat componența noilor CA-uri pentru Metrorex și CNAIR. După primele numiri, USR a criticat „căpușarea cu politruci” (prin PNRR este obligația de a pune la conducerea acestor companii oameni profesioniști, care să le curețe de pile, trântori sau contracte găunoase și să le aducă pe linia de plutire).
Separarea fostului CNADNR în CNAIR și CNIR (administrare/întreținere și dezvoltare/investiții) este un proiect din Guvernul Dacian Cioloș și obligație în PNRR. Statutul CNIR a fost publicat în 2021 (detalii aici). În 6 septembrie, Cătălin Drulă îl numise pe inginerul constructor Marin Griguță șef la CNIR.
Mariana Ioniță, de profesie inginer constructor, a fost director general CNAIR, numită în mandatul Lucian Bode, a condus CNAIR în mandatul lui Cătălin Drulă, dar a fost înlocuită imediat după ieșirea USR din Guvern (mandatul interimar Dan Vîlceanu) cu Cristian Pistol, în acel moment consiler pentru infrastructură al premierului Florin Cîțu și director implementare autostrăzi. Mariana Ioniță este secretar general al Ministerului Transporturilor. Mariana Ioniță are o bogată experiență în administrația publică, a fost detașată la Bruxelles și este o susținătoare pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în Moldova.
Ștefan Ioniță, inginer CFDP (Căi Ferate Drumuri și Poduri), a fost Director General CNAIR și actual director CESTRIN, a condus Compania de Drumuri în primul mandat al lui Răzvan Cuc (PSD). În mandatul lui Ștefan Ioniță a fost semnat contractul pentru Podul de la Brăila, contract întârziat nu doar din cauza constructorului din Italia, ci și a statului care nu a făcut exproprierile la timp. Este singurul administrator cu specializare Drumuri și Poduri. Și la CNAIR un singur administrator a terminat CFDP – Septimiu Buzașu, după cum Economedia a scris aici.
Adrian Foghiș, „omul lui Bolojan”, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, susținut de PNL, a condus Zona Metropolitană Oradea. Este absolvent de Șociologie și Științe Politice.
Marius Bota, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, inginer absolvent al Universității Tehnice din Cluj-Napoca, a fost vicepreședinte al Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaților și a depus numeroase inițiative pentru dezvvoltarea infrastructurii de transport.
Bogdan Pascu, inginer mecanic, fost vicepremier în Guvernul Tăriceanu, a fost director general adjunct al CNAIR și director la firma de proiectare Consitrans. Bogdan pascu, un apropiat al lui Dan Voiculescu, a fost și șef al Departamentului pentru dezvoltare, promovare şi monitorizarea proiectelor de investiţii în infrastructură, înfiinţat de Guvernul Dăncilă.
Cătălin Urtoi, inginer hidrotehnic, este consilier onorific al ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu. Urtoi a fost numit consilier remunerat în ianuarie 2022 la propunerea celor trei asociații civice din Iași care militează pentru infrastructura moldavă, dar a fost exclus din Asociația Împreună pentru A8 la propunerea președintelui Ionel Apostol, fiind acuzat de propagandă pentru PSD.
„Derapajele repetate, nerespectarea înțelegerilor, deserviciile aduse mișcării civice din Moldova, în mod special a asociațiilor care militează pentru dezvoltarea regiunii, transformarea sa într-o portavoce a PSD, promovarea unora dintre activiștii acestui partid, precum Sorin Grindeanu și Maricel Popa, au determinat asociațiile „Împreună pentru A8” și „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” să-i retragă domnului Cătălin Urtoi mandatul de reprezentare pe lângă ministrul Transporturilor, în noiembrie 2022”.
Pe de altă parte, Cătălin Urtoi a publicat monitorizări privind proiectele A7 Autostrada Moldovei și A8 Autostrada Unirii și a contribuit la lansarea licitațiilor pentru capetele Autostrăzii A8 finanțate din PNRR și a Acordului de Mediu pentru sectorul de munte.