Aplicația “appodixi”, care permite cetăţenilor greci să verifice autenticitatea şi conţinutul chitanţelor de la casele de marcat şi descoperă că acestea fie nu sunt autentice, fie nu au fost transmise Autorităţii Independente pentru Venituri Publice (AADE), are deja peste 250.000 de utilizatori, scrie Business Daily.
Numărul acestora a crescut foarte mult după ce în toamna anului trecut autoritățile au spus că bonusul oferit de stat celor care identifică un evazionist urmează să crească de la 100 la 3.000 de euro bonus. Tot atunci, Ministerul Economiei şi AADE au prezentat o altă platformă “pentru plângerile cetăţenilor”, disponibilă pe portalul digital myAADE (myaade.gov.gr) prin care părţile interesate pot transmite automat plângerile şi informaţiile lor, cu precizarea numelui sau în mod anonim, pe diverse teme: corupţie, evaziune fiscală şi încălcări ale dispoziţiilor vamale.
De la lansarea aplicației, le finele lunii octombrie 2023, după cum a anunțat ertnews.gr, au fost făcute 153.380 de plângeri , dintre care 69.046 sunt cu nume și 84.334 sunt anonime.
La acest număr se adaugă alte 5.559 de cazuri de plângeri (922 cu nume și 4.637 anonime) care au fost făcute pe platforma “Plângeri cetățenești”, ceea ce aduce numărul total aproape de 159.000.
Majoritatea plângerilor se referă la neemiterea de chitanțe, chitanțe falsificate, corupție și alte încălcări fiscale, care la rândul lor sunt verificate de AADE după evaluarea conținutului și gravității cazurilor.
Concret, reclamațiile – informații transmise pe platformă sunt canalizate sistematic și automat, în funcție de subiect și conținut, către structurile competente pentru investigații sau controale suplimentare, după caz.
În ceea ce privește “Appodixi”, măsura a facilitat autorităților de control identificarea a zeci de cazuri de emitere de chitanțe fictive sau neemitere de chitanțe. Prin intermediul aplicației “Appodixi” au fost identificate cazuri de întreprinderi care au înscris o sumă diferită pe chitanță și o sumă diferită în registrele electronice myDATA.
Aplicația mobilă funcționează după cum urmează: utilizatorul deschide aplicația și, prin intermediul camerei mobile, “scanează” codul QR al chitanței.
În funcție de starea chitanței, aplicația generează următoarele mesaje:
- Chitanța a fost transmisă către AADE. În acest caz, sunt afișate detaliile chitanței (numărul casei de marcat, numărul de TVA al societății, numărul chitanței, data și ora tranzacției, valoarea tranzacției cu TVA și, în cazul tranzacțiilor cu benzinării, cantitatea și tipul de combustibil). Apoi, se verifică dacă informațiile afișate în aplicație sunt identice cu cele afișate în chitanță. Adică, dacă valoarea afișată pe chitanță este aceeași cu valoarea care a fost transmisă către AADE. Dacă există o diferență, înseamnă că probabil a existat o intervenție în mecanismul fiscal al întreprinderii, astfel încât pe chitanța clientului apare o sumă diferită și o altă sumă, mai mică, este transferată către AADE.
- Chitanța este declarată, dar chitanța nu a fost încă transmisă către AADE. În acest caz, se menționează data și ora dincolo de care chitanța ar fi trebuit să fie trimisă la AADE. În cazul în care chitanța a fost emisă înainte de acest moment, se indică raportul de netransmitere a chitanței.
- Codul QR nu poate fi citit sau casa de marcat nu este declarată sau nu este activă. În acest caz, se indică transmiterea unei sesizări prin aplicație.