CNAIR a prelungit până pe 4 martie 2024 termenul-limită pentru depunerea ofertelor la contractul pentru proiectarea preliminară a podurilor de la Stânca-Costești, Bumbăta-Leova, Fălciu-Leca și Răducăneni-Bărboieni, patru poduri noi peste Prut între România și Republica Moldova. Primul pod nou cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi construit la Ungheni, în județul Iași, parte a Autostrăzii Unirii (A 8), iar CNAIR a primit trei oferte de la constructori. Al doilea pod la profil de 4 benzi va fi la Albița (jud. Vaslui) cel actual urmând să fie scos din uz după finalizarea podului nou.
Contractul pentru proiectarea preliminară (studiu de fezabilitate) a fost scos la licitație pe 19 ianuarie 2024 pentru valoarea de 6,4 milioane lei (aprox. 1,6 milioane lei fiecare dintre cele 4 loturi). Este a doua licitație, prima procedură fiind anulată în toamna anului trecut după cum Economedia a explicat aici.
La a doua licitație, proiectanții au depus zeci de clarificări și au întrebat CNAIR detalii despre acordurile dintre Guvernele României și Republicii Moldova pentru intfrastructura rutieră, cum vor face studiile pe celălalt mal al Prutului și ce avize trebuie să obțină de la Chișinău.
Întrebare proiectant : ,,Proiectul prezent, aflat in faza de licitatie, este un proiect trans-frontalier. In Caietul de Sarcini, nu este prezentat nici un detaliu despre interacțiunea cu autoritățile din Republica Moldova. Pentru a putea face o evaluare realista a complexității proiectului si implicit a costurilor, vă rugăm să ne furnizați răspunsuri cel puțin la următoarele întrebări:
i. Proiectul se desfășoară pe baza unui tratat de colaborare Romania – Moldova?
ii. Dezvoltând activitățile de proiectare, reiese următoarea împărțire a proiectului:
– Podul rutier nou;
– Sectorul de drum de legătură la infrastructura existentă din Romania;
– Sectorul de drum de legătură la infrastructura existentă din Republica Moldova;
– Punctul de control frontiera;
Cum este împărțită responsabilitatea pe părțile de mai sus din punct de vedere administrativ între cele două tări? Ce revine României si ce revine Moldovei?
iii. Ce presupune interacțiunea cu autoritățile din Republica Moldova? Se vor emite doua certificate de urbanism: unul de către autoritătile din Romania pentru secțiunea din țara noastra si unul de către autoritățile din Republica Moldova pentru sectorul lor?
iv. Pentru sectorul de drum din Republica Moldova, până la ce nivel trebuie dezvoltat proiectul? Se face doar studiul privind alternativele de traseu sau trebuie furnizat Studiul de Fezabilitate complet si pe acel sector? Trebuie realizate studiile de teren (studii topografice, studii geotehnice, etc.) si pe sectorul de drum din Republica Moldova? Trebuie parcursă aceeași procedură de avizare completă a proiectului la autoritățile din Republica Moldova?” -clarificări proiectanți.
Răspuns CNAIR :
,,În prezent este semnat un Memorandum de intelegere intre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii al Romaniei si Ministerul Infrastructurii si Dezvoltarii Regionale al Republicii Moldova privind cooperarea in domeniul transporturilor si infrastructurii de transport. În baza Memorandum de intelegere cat si a documentatiilor tehnice ce vor fi elaborate si care vor stabili pozitiile exacte ale noilor poduri va fi semnat cate un Acord pentru fiecare pod in
parte intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Moldova privind aspectele tehnice, financiare, juridice si organizatorice referitoare la construirea, exploatarea, intretinerea si repararea podurilor rutiere de frontiera intre cele doua state. Beneficiarul va asigura tot suportul pentru participarea proiectantului la intalnirile lunare intre reprezentantii si specialistii din Romania si Republica Moldova in vederea analizarii si stabilirii pozitiilor noilor poduri, cat si a datelor tehnice aferente acestora.
ii. Viitorul prestator va avea in sarcina proiectarea tuturor activitatilor din Caietul de sarcini, mai putin sectorul de drum de legatura la infrastructura existenta din Republica Moldova. Proiectarea podului peste Prut va include si 25 m din rampa de acces din Republica Moldova.
iii.Viitorul prestator are obligatia de a obtine Certificat de urbanism cat si avize/acorduri pentru ambele maluri. Beneficiarul va asigura suportul si asistenta necesara proiectantului pentru intocmirea documentatiilor si obtinerea avizelor/acordurilor din Republica Moldova.
iv.Alternativele de traseu se vor analiza doar pentru Romania. Proiectul va avea punctul de sfarsit pe teritoriul Republicii Moldova in zona rampei de acces
la 25 m distanta de culee. Studiile de teren se vor realiza inclusiv pe teritoriul Republicii Moldova. Avizarea documentatiilor va presupune doar obtinerea avizelor CTE -CNAIR din Romania.”
(n.r. CNAIR a solicitat în caietul de sarcini și un expert tehnic pentru oferta tehnică, cerință specifică mai degrabă unui contract de proiectare/execuție. În urma solicitărilor de la proiectanți, solicitarea privind expertul tehnic a fost eliminată).
Luna trecută, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu a dat detalii despre cele patru noi poduri peste Prut :