Primul tunel de autostradă forat de un constructor din România : ministrul Grindeanu verifică lotul UMB pe A 1 Lugoj-Deva/Mizele celui mai greu contract din PNRR

Autostrada-Lugoj-Deva-UMB

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu verifică, sâmbătă, 25 mai, șantierul lotului UMB pe Autostrada A 1 Lugoj-Deva, singurul dintre cele 18 loturi din PNRR care include și un tunel forat. Totodată, potrivit termenelor de execuție din contractul semnat, lotul Margina-Holdea de 10 kilometri este proiectul PNRR cu cea mai mare durată de execuție (contractată) 34 de luni de la Ordinul pentru Începerea Lucrărilor (OIL), deocamdată nu este dat și pentru tuneluri. Proiectul tehnic completat pentru cele două tuneluri va fi depus peste aprox. 2 săptămâni, au transmis reprezentanții CNAIR pentru Economica, prin urmare, în cel mai bun caz, cele 34 de luni se calculează de luna viitoare.

Prima condiție pentru ca România să nu piardă banii (împrumut) din PNRR este ca UMB, ca antreprenor principal să termine lucrarea înainte de termen (2026), deși mai sunt doar doi ani și jumătate. A doua condiție, cumulativă, UMB și partenerul din Bosnia Herțegovina să lucreze ,,ca la carte” la tuneluri, asociatul  EURO-ASFALT d.o.o fiind luat în contract tocmai pentru a îndeplini criteriul de experiență în tuneluri pe care UMB nu-l are.

Vizita ministrului Grindeanu ar trebui să clarifice aspectele legate de calendarul PNRR (riscul infirmat până acum de a pierde banii), situația tehnică a proiectului în ceea ce privește tunelurile și viitoarea mobilizare după ce în iulie/august se termină lucrările la Centura Timișoara Sud, iar UMB va avea și mai mulți drumari disponibili.

Un alt considerent major este că, o firmă românească (în asociere cu una străină) începe lucrările la un tunel forat și cut&cover (săpat și acoperit) pe o autostradă de pe coridor european, autostradă care, odată finalizată va asigura legătura Sibiu-Nădlac II (într-o primă fază) și apoi complet Nădlac-Constanța după finalizarea loturilor de munte ale Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești. Dincolo de tunelurile grele de pe A 1 Câineni, Poiana, Curtea de Argeș, următoarele autostrăzi grele cu tuneluri vor fi secțiunea de munte A8 Miercurea Nirajului-Leghin, A 13 Brașov-Bacău, posibil și Ploiești-Brașov. (Autostrada Nordului Baia Mare-Suceava e în etapa de Studiu de Fezabilitate).

Pentru primul tunel forat pe o autostradă din România, tunelul Curtea de Argeș pe lotul 4 Sibiu-Pitești, la startul lucrărilor (toamna 2023) PORR , cu mare experiență în tuneluri, estima un termen de 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare.

Ministerul Transporturilor a emis pe 22 aprilie 2024 Autorizația de Construire pentru primii 5 kilometri ai lotului lipsă de pe Autostrada A 1 Lugoj-Deva, contract de 1,8 miliarde lei finanțat din PNRR. Lotul de 9 km. Holdea-Margina (n.r MT notează eronat Marginea) va permite circulația pe Autostradă completă de la Sibiu (Boița) la Nădlac II. Cele două tuneluri sunt proiectate la km. 52 + 841 – 53 +209 respectiv 53 +581 -55+ 459.

Lungimea celor două tuneluri va fi de 2,13 km. galerie dublă, a transmis CNAIR la semnarea contractului cu UMB ,,Vineri, 14.10.2022, CNAIR a semnat cu Asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o contractul pentru ,,Proiectare și execuție lucrări pentru obiectivul major de investiții: Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D’’. Valoarea contractului este de 1.826.845.634,11 Lei fără TVA. Finanțarea este asigurată prin PNRR. Durata contractului este de 45 de luni, din care 11 luni perioada de proiectare și 34 de luni perioada de execuție a lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani. Conform condițiilor din acordul de mediu a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E în contextul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 m.” -CNAIR.

Marți, 21 mai 2024, la Timișoara,  patronul Dorinel Umbrărescu a dat noi asigurări că va termina lucrările înainte de termen : ,,Am avut o discuție foarte aplicată și importantă și cu constructorii importanți prezenți la acest eveniment, români și străini, printre care Dorinel Umbrărescu (grupul de firme UMB), Gabriel Stanciu (Alstom) și Ilker Gülen (Nurol): În ceea ce privește grupul de firme UMB, care are cele mai multe contracte finanțate prin PNRR, am reafirmat împreună că România nu va pierde niciun euro din acest program alocat pentru infrastructura rutieră; În ceea ce privește relația cu antreprenorii, am insistat pe un parteneriat deschis și transparent între beneficiari și constructori, care să ducă la proiecte de calitate, implementate în termenul contractat” – Irinel Scrioșteanu. Finanțarea PNRR pentru infrastructura rutieră reprezintă împrumuturi/granturile, banii nerambursabili sunt pentru infrastructura feroviară.

 

 

Comentarii

  1. Uni cetățeni români,orice s-ar face tot nu le convine daca nu corespunde gândiri lor de genii nebune

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *