Asociația Pro Infrastructura care monitorizează progresul proiectelor de infrastructură mare din România filmează cu drona parcursul lucrărilor la reabilitarea căii ferate dintre Cluj-Napoca și Oradea și după ce au criticat ieri progresul lent pe unul dintre tronsoane, spun azi că între Aghireș și Poieni, în Cluj, adică lotul 2 din 4 al proiectului, ”activitatea din teren este o idee mai intensă în câteva puncte”, relatează Actual de Cluj.
Viteza maximă va fi 100 km/h pe tronson, dar după Huedin pe linie relativ dreaptă în lunca Crișului Repede viteza va crește la 120 km/h, până în zona gării Brăișoru. De aici linia de cale ferată intră în Defileul Crișului iar viteza scade la 85 km/h. ”Înainte de reconstrucție, am avut 80 km/h pe întreg tronsonul. Atât s-a putut din cauză că traseul reconstruit este identic anno 1870”, spun reprezentanții Pro Infrastructura. Electrificarea, semnalizarea modernă ETCS și linia sudată, ce va deveni astfel confortabilă, vor fi plusurile acestui proiect de modernizare pe bani grei.
”Activitatea din teren este o idee mai intensă în câteva puncte. Antreprenorul este mobilizat în special între Brăișoru și Poieni, cu oarece energie și la Huedin”, arată asociația. Se lucrează mai ales la structuri – poduri și podețe.
”Estimăm că Asocierea RailWorks, formată din Arcada și Alstom, aceeași ca pe lotul 1 Cluj-Napoca-Aghireșu, are un progres fizic de 6-7% la un avans financiar de 13%, dacă nu luăm în considerare suprastructura, electrificarea și centralizarea (aflate momentan la 0%)”, e concluzia asociației.
Contractul pe sectorul de 36,5 km în valoare de 1,53 miliarde lei fără TVA a fost semnat în 21 decembrie 2022 și prevede șase luni de proiectare și alte 36 de execuție a lucrărilor. Încadrarea în termenul PNRR actual – 2026 – este ”foarte greu de îndeplinit, chiar dacă este singurul atacat mai serios din cele patru dintre Cluj-Napoca și Oradea”, e concluzia asociației. ”Data limită a PNRR din 2026 este chiar și mai greu de atins pe celelalte loturi”.