CNAIR este mai aproape de semnarea contractului pentru un sistem modern cu radare fixe și monitorizare a circulației pe Autostrăzile care pornesc din București spre Pitești (A1), Constanța (A2) și Ploiești (A3) precum și pe DN 1 București-Ploiești, după decizia CNSC care a respins contestația unui furnizor din Turcia. La peste un an de la lansarea licitației pentru radare, panouri de informare, cântare dinamice și senzori meteo, contractul de peste 100 de milioane lei finanțat din fonduri europene este deblocat prin decizia Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor care a respins, pe fond contestația Intetra.
Deși CNAIR nu a anunțat public compania desemnată câștigătoare, aceasta ar putea fi Elektra care a depus și cererea de intervenție. Este o firmă din București, specializată în instalații electrice cu o cifră de afaceri de 114 milioane lei și 85 de angajați, potrivit termene.ro
În aprilie 2023, la o lună de la lansarea licitației, Compania de Drumuri a primit trei oferte la contractul de 112 milioane lei pentru montarea de radare, sisteme de monitorizare și cântărire din mers pe Autostrăzile A1 București – Pitești, București – Constanța, București – Ploiești și DN 1 București – Ploiești.
Ofertele sunt primite de la ASSECO SEE SRL – URBAN SCOPE SRL – BS TELECOM SOLUTIONS doo – ASGO TELECOM SRL, ELEKRA INVEST SRL și INTETRA ELEKTRONIK SANAYI VE TICARET AS – TETRA HGS ELEKTRONIK SISTEMLERI ANONIM ȘIRKETI.
Vor fi instalate echipamente moderne pentru monitorizarea traficului, radare fixe pentru măsurarea vitezei, panouri de informare-avertizare cu mesaje variabile de tip VMS, sistem pentru monitorizarea și controlul rovinietei, cântărirea din mers a camioanelor și stații meteo cu senzori de polei. De asemenea, sistemul va avea funcția ANPR pentru recunoașterea automată a plăcuțelor de înmatriculare, potrivit caietului de sarcini pe care l-a consultat Economedia. Contractul are o durată de 6 luni pentru etapa de proiectare și 18 luni pentru execuție.
„Obiectul contractului il reprezinta ”Sistem de monitorizare si informare asupra traficului si a condițiilor de circulație pentru Autostrada A1 București – Pitești, Autostrada A2 București – Cernavodă, Autostrada A3 București – Ploiești, DN 1 București – Ploiești”, în conformitate cu prevederile contractului de lucrări”, arată documentația SEAP.
Autostrada A1 București – Pitești
Vor fi montate 48 de sisteme de detecție incidente, 33 de camere mobile, 8 camere CCTV, 5 stații meteo cu 4 senzori de polei, 22 panouri cu mesaje variabile noi VMS (ambele căi) 16 panouri VMS pe bretele, 2 sisteme cu bucle inductive pentru măsurarea vitezei între nodurile de circulație și 2 echipamente pentru cântărirea din mers a camioanelor. Camerele video CCTV vor avea funcții cu sistem de mișcare și panoramare (Pan Tilt & Zoom), iar cele fixe cu Zoom fix.
Autostrada Soarelui București – Cernavodă
Pe Autostrada Soarelui echipamentul ITS modern va fi montat pe tronsonul mai vechi București – Cernavodă până la kilometrul 162. Vor fi 66 de camere detecție incidente, 35 de camere mobile, 40 de camere CCTV, 8 stații meteo, 9 panouri VMS, un sistem de cântărire din mers și două echipamente cu bucle indictive pentru măsurarea vitezei între nordurile de circulație.
Autostrada A3 București – Ploiești
Între șoseaua Petricani și intersecția cu DN 1 Centura Ploiești vor fi instalate 20 de bucle inductive, 42 de camere detecție, 29 de camere detecție incidente, 16 camere CCTV, 4 stații meteo și 17 panouri VMS.
DN 1 București – Ploiești
Vor fi montate 16 bucle inductive, 28 de camere de detecție incidente, 17 camere mobile, 7 panouri VMS.
Buclele inductive pot măsura viteze cuprinse între 10 și 250 km/h., să reziste unor temperaturi exterioare de la -30 C la + 60 C și vor permite colectare următoarelor tipuri de date: viteza vehiculelor, numărul de vehicule, clasificarea vehiculelor, direcția și distanța între vehicule în secunde. Buclele inductive vor permite și detectarea vitezei pentru mașinile care se deplasează pe contrasens.
Sistemul de detecție incidente: sistemul va asigura detecția automată a incidentelor (oprirea vehiculelor, scăderea bruscă a vitezei) într-o zonă de predetecție presetată. Subsistemul va genera alarme în următoarele cazuri : vehicul oprit, mers pe contrasens, pieton, încărcătură pierdută, fum/foc/ceață, aglomerare vehicule pe sector monitorizat, scăderea vitezei.
Decizia CNSC a fost publicată luni, 27 mai 2024 :
Ministerul Transporturilor și Ministerul de Interne urmează să implementeze și sistemul E-SIGUR, anunța pe 20 mai, la Parlament, chestor Mădălina Moșoiu, directoarea Poliției Rutiere din România :
În ceea ce privește echipamentele radar pentru monitorizarea vitezei, Chestorul Mădălina Moșoiu a spus că există finanțare prin PNRR pentru achiziția de radare (sistemul E Sigur), însă nu s-a ajuns la o concluzie privind modul cum va funcționa sistemul de supraveghere : ,,Se ocupă Ministerul Transporturilor. În acest moment sunt în analiză datele sistemului E Sigur. Pentru montare este o discuție diferită, ele (n.r radarele) sunt prin PNRR și nu este o problemă de achiziție, banii sunt prin PNRR, cum vor funcționa, acolo sunt discuții.”-