Raport Global Entrepreneurship Monitor: România ocupă abia locul 36 din 51 de economii participante în proiect, dar peste 63% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru a începe o afacere în zona în care locuiesc. 62% dintre ei se văd potențiali antreprenori

antreprenor idee calcule afaceri Sursa foto: Dreamstime

Peste 63% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru a începe o afacere în zona în care locuiesc, iar 62% dintre ei se văd potențiali antreprenori, arată datele din raportul de țară privind antreprenoriatul – cercetare realizată de echipa de cercetători ai Universității Babeș-Bolyai – FSEGA, în cadrul proiectului internațional Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Analiza a mai descoperit că mai puțini antreprenori din România lansează noi companii față de media de la nivel global, dar cei care o fac tind să-și mențină afacerile dincolo de stadiile inițiale. România ocupă abia locul 36 din 51 de economii participante la GEM Global.

„Global Entrepreneurship Monitor (GEM) este un proiect global care oferă o analiză cuprinzătoare a mediului antreprenorial din întreaga lume, concentrându-se pe provocările și oportunitățile unice cu care se confruntă fiecare țară membră a acestui proiect în dezvoltarea unui mediu antreprenorial competitiv. România s-a alăturat din nou proiectului în urmă cu doi ani, iar cercetarea anuală realizată de echipa Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), prin expertiza facultății de profil – FSEGA, aduce date extrem de relevante, mai ales în contextul în care, într-o lume aflată într-o continuă transformare, inițiativa antreprenorială nu mai este doar o opțiune, ci un factor indispensabil al dezvoltării economice și sociale”, rectorul UBB, Daniel David.

Raportul de țară 2022-2023 realizate de către echipa GEM România evidențiază starea actuală a antreprenoriatului din România, examinând punctele forte, provocările și modul în care se compară cu alte națiuni din Europa de Est. În plus, raportul identifică principalele domenii de oportunitate care ar putea cataliza succesul antreprenorial în România”, spune conferențarul Tünde Petra Szabó, coordonatorul echipei de cercetători ai FSEGA care a realizat raportul pentru România.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

62% dintre români se văd potențiali antreprenori

Comparativ cu țările din Europa de Est, în România, potențialul antreprenorial este competitiv, percepția unor oportunități bune pentru noi companii fiind ridicată, arată studiul. Astfel, 63,75% dintre români văd condiții favorabile pentru demararea de afaceri în următoarele șase luni, iar 62,68% dintre români declară că au abilitățile și cunoștințele necesare pentru lansarea unei afaceri. În ciuda acestor puncte forte, există și bariere, una dintre acestea fiind teama de eșec, care afectează 58,05% din populația adultă, o cifră relativ ridicată în comparație cu alte țări din Europa de Est. România ocupă locul al cincilea la nivel mondial în ceea ce privește acest indicator, ceea ce demonstrează că factorii culturali și economici creează un mediu în care costurile eșecului sunt percepute ca fiind prohibitiv de ridicate, arată raportul GEM România.

“Autoevaluarea pozitivă a potențialului antreprenorial reflectă inițiativele educaționale ale României, precum și nivelul relativ ridicat al cunoștințelor fundamentale și practice legate de afaceri. În plus, rata scăzută de întrerupere a activității (1,05%), una dintre cele mai scăzute din Europa de Est, evidențiază și mai mult reziliența antreprenorilor români”, se arată în raport.

Autorii acestuia susțin că cea mai mare oportunitate pentru antreprenorii români constă în transformarea digitală, în special în urma pandemiei COVID-19. “Pandemia a stimulat adoptarea tehnologiilor digitale, 19,88% dintre antreprenorii aflați la început de drum din România raportând utilizarea tehnologiilor digitale ca parte a strategiilor lor de afaceri. Această tendință evidențiază o oportunitate pentru România de a valorifica transformarea digitală pentru a spori productivitatea și a extinde aria de acoperire globală”, arată raportul.

Peste 63% dintre români consideră că există condiții favorabile pentru a începe o afacere în zona în care locuiesc

Conform raportului, rata activității antreprenoriale în fază incipientă (TEA) pentru România se situează la 8,25%, ușor sub media de 12,94% pentru țările participante la GEM Global. Această cifră sugerează un nivel moderat de implicare în activități de afaceri noi în raport cu țările similare din lume. Rata proprietarilor de companii stabilite (EBO) este mai mare, de 8,6%, indicând o comunitate antreprenorială stabilă, dar prudentă, în care mai puțini antreprenori lansează noi companii. Dar cei care o fac tind să-și mențină afacerile dincolo de stadiile inițiale. Condițiile economice, atitudinile culturale față de risc și un mediu economic în general prudent sunt factori importanți care modelează contextul antreprenorial din România, mai arată raportul.

În România, 46,20% din populația cu vârstă cuprinsă între 18 și 64 de ani cunoaște pe cineva care a demarat o afacere în ultimii doi ani. Această rată este mai mică decât în Croația, Polonia, Slovacia și Ungaria, și plasează România pe locul 37 din 49 de țări participante la cercetarea GEM Global în anul 2022.

Situația României este mai favorabilă în ceea ce privește identificarea oportunităților de afaceri, ocupând locul 14. În România, 63,75% din populația adultă consideră că există condiții bune pentru a începe o afacere în zona în care trăiește, în următoarele șase luni. Deși această rată este mai mică decât rata din Polonia (72,26%), este mai mare decât în Ungaria (27,23%) și Slovacia (29,37%) și similară cu cea din Croația (60,02%).

Portretul antreprenorilor din România: Majoritatea sunt bărbați, activează în servicii de consum și au venituri peste medie

În ceea ce privește profilul antreprenorilor din România, întreprinzătorii potențiali au vârste cuprinse între 35-44 de ani (29,5%), au studii superioare (56,4%), sunt bărbați (68,4%) și venitul gospodăriei este mediu (46,8%). Cea mai mare pondere a întreprinzătorilor în stadiu incipient are vârsta cuprinsă între 35-44 de ani (29,6%), are studii postliceale (47,2%) sau superioare (47,2%), sunt bărbați (60,6%) și au venituri peste medie (50%). Întreprinzătorii consacrați au cea mai mare parte vârstă cuprinsă între 35-44 ani (32,1%), au studii superioare (58,8%), sunt bărbați (59%) și au venit peste medie (50%).

„Sondajele din ultimii ani arată că rolul femeilor în antreprenoriat devine din ce în ce mai important. GEM Global (2023) subliniază faptul că tot mai multe femei aleg această carieră, fiind  categoria de antreprenori cu cea mai rapidă creștere. În România, însă, nu observăm aceste tendințe, toate categoriile antreprenoriale fiind dominate de bărbați, iar diferența de gen este semnificativă. În plus, diferența de gen a crescut semnificativ în comparație cu perioada anterioară”, adaugă Tünde Petra Szabó.

Potrivit rezultatelor GEM, 51,5% dintre întreprinzătorii în stadiu incipient din România operează în servicii de consum, 21,2% în servicii de afaceri, 21% în industria prelucrătoare, iar 6,3% în industria extractivă. Întreprinzătorii consacrați, la rândul lor, activează în proporție de 30,4% în servicii de consum, 24,5% în servicii de afaceri, 35,4% în industria prelucrătoare, și, 9,7% în industria extractivă.

România, locul 36 din 51 de economii participante la GEM Global

România ocupă locul 36 din 51 de economii participante la GEM Global, conform Indicelui național al mediului antreprenorial, cu un scor de 4,2 de puncte. În cazul majorității condițiilor-cadru, România se situează aproape de media țărilor cu venituri medii. Cea mai mare diferență se înregistrează în ceea ce privește sprijinului pentru obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, normele sociale și culturale, respectiv programele guvernamentale pentru antreprenoriat, unde România se situează cu mult sub media economiilor cu venituri medii, arată raportul.

Condițiile-cadru –  finanțarea antreprenorială, politica guvernamentală, programele guvernamentale pentru antreprenoriat, infrastructura comercială și profesională –  sunt responsabilitatea directă a guvernului.

“Guvernul are potențialul de a deveni un catalizator esențial pentru dezvoltarea mediului antreprenorial, dar acest rol necesită o viziune strategică și un angajament susținut. Accesul la finanțare, de exemplu, poate fi facilitat prin politici și programe care să răspundă nevoilor specifice ale antreprenorilor, eliminând barierele care frânează inovația și creșterea economică. Mai mult decât atât, un alt pilon fundamental este educația antreprenorială. În România, aceasta continuă să obțină rezultate modeste, reflectând o nevoie urgentă de reformă. Integrarea unui curriculum axat pe antreprenoriat în școli – cu metode moderne și studii de caz relevante – poate genera un impact profund, stimulând o cultură a inovației și a inițiativei încă din fazele de început ale educației tinerilor”, adaugă Răzvan Mustață, decanul UBB-FSEGA.

În opinia experților din România care au participat la analiza GEM Global, este necesar să se dezvolte politici antreprenoriale pe termen lung, mai degrabă decât măsuri rapide, pe termen scurt, deoarece schimbările, în special la nivel instituțional, se produc treptat.

„Guvernul, pe termen lung, ar trebui să sprijine dezvoltarea unui ecosistem antreprenorial sănătos prin incubatoare de afaceri, acceleratoare, centre de inovare și alte facilități, toate acestea oferind antreprenorilor acces la resurse, mentorat, rețele și la alte instrumente necesare pentru a-și dezvolta afacerile”, menționează Levente Szasz, Prorector UBB – responsabil de calitate și antreprenoriat.

Echipa specialiștilor UBB-FSEGA care a lucrat la realizarea raportului de țară este formată din Tünde Petra Szabó, Annamária Dézsi-Benyovszki, Botond Benedek, Lehel-Zoltán Györfy.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.