Regulament pentru închirierea trotinetelor electrice în București : Primăria pune taxe companiilor care închiriază trotinetele și stabilește obligații pentru utilizatori. În lipsa pistelor speciale, pietonii sunt loviți pe trotuare, iar pe șosea nu se respectă regulile de circulație

trotinete electrice Sursa foto: Pixabay

Primăria Capitalei va taxa firmele care închiriază trotinete electrice, potrivit unui Proiect de Regulament pentru închirierea și utilizarea trotinetelor electrice care urmează să fie dezbătut și votat în Consiliul General al Municipiului București. Viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu a explicat într-o dezbatere publică că, Municipalitatea vrea să încurajeze mobilitatea și companiile care asigură acest serviciu de ride-sharing, dar în condiții de siguranță pentru pietoni și utilizatorii de trotinete, mai ales în contextul creșterii numărului de accidente (n.r 52 de persoane rănite grav în primele 8 luni ale anului în accidente cauzate de utilizatorii trotinetelor electrice). În lipsa pistelor speciale pentru biciclete pe care să le folosească în siguranță și utilizatorii de trotinete, circulația acestor vehicule se face de cele mai multe ori pe trotuare, cu viteză printre pietoni (interzis în Codul Rutier), pe o trotinetă se urcă două persoane, iar limitarea vitezei la 25 km/h nu este respectată. Trotinetele comercializate pot ajunge la viteze de 50-80 km/h. deși de la peste 25 km/h. este obligatorie omologarea.

Pentru companiile care asigură serviciul de închiriere, PMB impune obținerea unei licențe care se taxează în fiecare an, iar pentru fiecare trotinetă închiriată redevența este propusă la 50 bani/zi/trotinetă electrică sau 1 leu/zi/mp. pentru ocuparea domeniului public : ,,Pentru a circula pe domeniul public al Municipiului București, operatorii trebuie sa autorizeze/licențieze trotinetele electrice și de asemenea sa achite o redevență pentru ocuparea domeniului public in valoare de 50 bani/zi/trotineta electrica sau I leu/zi/mp pentru ocuparea domeniului public, in baza contractului de delegare incheiat intre operator și Municipiul București. Redevența se plătește lunar, in baza raportului cu numărul de trotinete operaționale pe zi, emis de catre operator in maxim 5 zile de la finalul lunii. Operatorul va efectua plata in maxim 15 zi Ie de la momentul primirii bonului de plata din partea P.M.B” Operatorii care nu respectă regulile de staționare și locurile speciale de unde pot fi închiriate vor fi sancționați cu amenzi cuprinse între 200 și 400 de lei. Dacă amplasarea trotinetelor electrice se face fără avizul PMB sau se constată un număr mai mare de vehicule decât cel din autorizație, atunci sancțiunile sunt cuprinse între 1000-2500 de lei.

Viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu a explicat miercuri, în cadrul dezbaterii publice că, s-a cerut inclusiv o asigurare de tip RCA care să acopere daunele sau accidentele cu victime : ,, Drepturi și obligații. De la această sintagmă – aplicată corect și echilibrat – rezultă acțiuni benefice pentru oraș. Despre drepturi și obligații am discutat și astăzi, timp de mai multe ore, cu bucureștenii interesați de Regulamentul pentru utilizarea trotinetelor electrice în București. Discuția a fost bine documentată, echilibrată, civilizată, argumentată. O discuție altfel, liberă, cu prezență fizică, dar și pe suport online. Le mulțumesc participanților, Brigăzii de Poliție Rutieră, dar și colegilor din primărie. Regulamentul pentru utilizarea trotinetelor electrice este primul act normativ care reglementează folosirea acestor echipamente ca și alternativă de mobilitate. Este o inițiativă care aduce:

Soluții pentru mobilitate (sprijin pentru dezvoltarea transportului alternativ).

Stabilește măsuri și reguli pentru utilizarea în SIGURANȚĂ a trotinetelor.

Obligă utilizatorii de trotinete să circule doar în anumite zone.

Obligă utilizatorii să respecte regulile de circulație și pe cele de bună administrare a domeniului public.

-Impune limită de vârstă pentru utilizarea trotinetelor.

Dezvoltă programe de acțiune pentru educarea și responsabilizarea utilizatorilor

Reguli clare pentru utilizarea domeniului public (stabilește puncte fixe de închiriere a trotinetelor și obligă operatorii să gestioneze corect și în siguranță aceste echipamente).

Pentru că a fost dezbatere autentică au venit și observații. S-a discutat despre limita de vârstă a utilizatorilor. Noi am preluat prevederea din Codul Rutier (vârsta de minim 14 ani). Majoritatea a cerut mărirea acestei limite la cel puțin 16 ani. Au venit și propuneri inedite pe care, recunosc, nu le-am avut în vedere la redactarea Regulamentului: scăderea intensității butonului de accelerație a trotinetelor electrice care sunt închiriate de la operatori. Bună idee!

Alte propuneri rezultate în dezbatere: RCA pentru trotinete, limitarea vitezei de deplasare, purtarea echipamentului de protecție. La unele dintre propuneri am răspuns pe loc, la altele – cum ar fi RCA, limitare buton accelerație – le vom clarifica zilele acestea. Cert este că în cel mult o săptămână vom avea o formă finală, deci un Regulament pentru utilizarea trotinetelor în București.”

Codul Rutier prevede o vârstă de cel puțin 14 ani pentru utilizarea trotinetelor electrice și obligația de a purta cască de protecție până la 16 ani. De asemenea, în lipsa pistelor speciale pentru biciclete, trotinetele electrice trebuie folosite exclusiv pe carosabil și doar pe arterele unde limita de viteză nu este mai mare de 50 km/h.

 

Sursa foto: Pixabay

Comentarii

  1. Va fi un Regulament de doi lei.
    Nu are cine să constate si sa aplice contraventii.
    Nici daca se plătesc.
    N continuare pietonii vor fi loviți de acești stresați cu trotineta si bicicleta pe trotuar.
    De parca trotuarele ar fi neocupate de masini!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *