Relația Întreprinderilor Mici și Mijlocii cu băncile din România: Pentru jumătate dintre IMM-uri, relația cu băncile comerciale se reduce la contul curent (Analiză)

banca, credit, calcule, calculator Sursa foto: Pexels

Pentru jumătate dintre IMM-uri, relația cu băncile comerciale din România se reduce la contul curent, iar 15 % dintre IMM-urile participante la un studiu consideră că băncile nu sunt interesate decât de a nu prelua riscuri de la clienți, iar documentația cerută este mult prea stufoasă și dificil de completat. Pe de altă parte, băncile comerciale declară că se află în concurență pentru acordarea de credite către 20% dintre companiile nefinanciare, restul neîndeplinind criteriile de capitalizare. Datele sunt prezentate pe platforma de opinii a BNR, într-un material semnat de Agnes Nagy și Amalia Fugaru, care prezintă o cercetare privind Percepția IMM-urilor cu privire la relația cu băncile comerciale

Conform datelor IFC citate pe opiniibnr.ro, 40% dintre IMM-urile din țările emergente înregistrează anual o nevoie de finanțare neacoperită de aproximativ 5200 miliarde dolari. Din această sumă, aproximativ 800 miliarde de dolari revin IMM-urilor din zona Europei și Asiei centrale. Costul de oportunitate al nerealizării dezvoltării potențiale a IMM-urilor este dat de faptul că ele sunt principalul angajator din orice economie.

În România, existau aproximativ 1,36 milioane entități economice active (aproape 380.000 de PFA-uri și 985.000 de companii) în 2019. Puțin peste 10% dintre companiile nefinanciare (fie ele IMM-uri sau corporații) au apelat la credite bancare în anul 2020 și 2021, majoritatea finanțării lor (peste 60%) provenind din reinvestirea profitului. Băncile comerciale declară că se află în concurență pentru acordarea de credite către 20% dintre companiile nefinanciare, restul neîndeplinind criteriile de capitalizare.

Cercetarea prezentată a avut ca obiectiv analiza modului în care întreprinderile mici și mijlocii își evaluează relația cu băncile comerciale din România, explică autoarele articolului. Eșantionul a fost construit astfel încât să includă cât mai multe întreprinderi din aceste grupe, de aceea rezultatele nu pot fi extrapolate la ansamblul relațiilor tuturor tipurilor de entități cu băncile. Sondajul nu este reprezentativ la nivelul țării, pentru că a cuprins doar câteva județe din Transilvania.  Firmele din patru județe – Harghita, Sălaj, Cluj și Mureș – însumează peste 90 la sută din totalul companiilor incluse în cercetare.

Printre principalele concluzii ale analizei este și faptul că pentru jumătate dintre IMM-uri, relația cu băncile comerciale din România se reduce  lacontul curent. De asemenea, 15 la sută dintre IMM-urile participante consideră că băncile nu sunt interesate decât de a nu prelua riscuri de la clienți, iar documentația cerută este mult prea stufoasă și dificil de completat. Cu cât dimensiunea entității este mai mică, cu atât este mai mare reticența în abordarea unui credit de la bănci.

Majoritatea IMM-urilor chestionate (56,1 la sută) au relații financiare doar cu o singură bancă comercială, în timp ce un sfert dintre acestea folosesc serviciile oferite de două instituții de credit, iar una din zece IMM-uri apelează la mai mult de trei bănci pentru a își acoperi nevoile de servicii financiare. Patru la sută din firme sunt companii de mărime mijlocie, care folosesc serviciile a mai mult de trei bănci.

Jumătate dintre companiile incluse în sondaj nu au decât un cont curent, cele mai multe dintre aceste companii fiind microîntreprinderi (54 la sută), iar o treime dintre ele fiind fie de dimensiuni mici și una din zece fiind reprezentată de întreprinderi mijlocii. Ramurile în care activează acestea sunt comerțul cu ridicata și cu amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor (31 la sută), respectiv industria prelucrătoare (22 la sută).

Între produsele bancare oferite firmelor cel mai popular este linia de credit, care este accesată de 40 la sută dintre ele. Între acestea, peste două treimi sunt împărțite aproape în mod egal între întreprinderile de dimensiuni mici și microîntreprinderi. Aceste companii activează cu predilecție în domeniul comerțului cu ridicata și cu amănuntul; reparării autovehiculelor și motocicletelor (30 la sută), iar 23 la sută dintre ele în industria prelucrătoare, în timp ce 10 la sută sunt angrenate în ramura activități profesionale, științifice și tehnice.

Un sfert din totalul companiilor au cel puțin un credit pentru investiții, acest tip de finanțare fiind mai des întâlnit în cazul întreprinderilor mici (46,3 la sută), fiind mai puțin preferat de firmele mijlocii, pentru că doar una din cinci a accesat un astfel de instrument de finanțare. Domeniile de activitate pentru aceste firme sunt comerțul cu ridicata și cu amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor (31 la sută), industria prelucrătoare (23 la sută), respectiv construcțiile (11 la sută).

Având în vedere că linia de credit pare să fie instrumentul de credit preferat de IMM-uri, era de așteptat ca băncile să ușureze efortul IMM-urilor în accesarea acestuia. Conform datelor din acest sondaj, pentru o treime dintre firmele care au accesat acest instrument, pregătirea documentației a durat, în medie, două săptămâni, în timp ce pentru aproape 30 la sută dintre ele durata a fost de 1 săptămână, iar pentru 5 la sută dintre IMM-uri procedura a durat mai mult de o lună.

Majoritatea IMM-urilor care au accesat o linie de credit de la bănci au beneficiat de sprijinul instituției de credit în întocmirea documentației.

Un sfert dintre firmele chestionate au accesat un credit de investiții în ultimii doi ani. Jumătate dintre acestea au avut o interacțiune pozitivă cu instituția de credit pentru că aceasta le-a acordat ajutor pas cu pas în completarea dosarului. Pe de altă parte, puțin peste o treime dintre aceste companii au primit doar indicații la întocmirea actelor necesare aprobării creditului. În ambele cazuri, companiile mai mult reprezentate sunt cele de mărime mică, ceea ce arată că nu dimensiunea întreprinderii este cea care determină atitudinea băncii față de clientul IMM. Pe de altă parte, ramura în care activează IMM-ul influențează decizia băncilor, în sensul în care companiile din transport și depozitare sunt dezavantajate față de cele din comerț și industria prelucrătoare.

Durata medie a întocmirii dosarului necesar accesării unui credit de investiții s-a situat între două săptămâni (aproape 40 la sută din răspunsuri) și o lună (aproape 30 la sută din răspunsuri). Este de subliniat faptul că aproape una din cinci companii care a luat un credit de investiții a reușit să finalizeze documentația în decurs de o săptămână, iar 15 la sută dintre IMM-uri au avut nevoie de peste o lună pentru a întocmi actele.

Pandemia, IMM-urile și digitalizarea

Pandemia a accelerat digitalizarea, iar o parte dintre băncile comerciale au oferit clienților lor o serie de servicii, arată autoarele. Cercetarea întreprinsă la un an de la ridicarea stării de urgență arată că doar pentru una din cinci firme a fost adăugat între serviciile oferite de bănci și legarea gratuită a casei de marcat la POS. Certificate digitale calificate gratuite pentru a semna oricând și oriunde, o funcție care ar fi ușurat activitatea companiilor in interacțiunea lor atât cu autoritățile statului în pandemiei, este semnalată doar de 17% dintre IMM-uri. Dintre aceste firme, cele mai numeroase sunt microîntreprinderi care activează în comerț.

Un alt serviciu care ar putea atrage IMM-urile către bănci este cel de direct debit cu alți clienți/parteneri ai băncii la care au contul curent. O astfel de variantă de scădere a costurilor de management al lichidității pentru IMM-uri este oferit doar pentru 14 %, iar dintre acestea aproape jumătate sunt microîntreprinderi, iar întreprinderi mijlocii doar 7 la sută. Doar o treime dintre aceste firme sunt active în comerțul cu ridicata și cu amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor (ceea ce reprezintă doar 14 din totalul IMM-urilor cu activitate în această ramură cuprinse în eșantion), deși pentru ele ar putea fi un avantaj în îmbunătățirea managementului lichidității.

“Relația actuală a IMM-urile cu băncile comerciale este complicată și de faptul că pentru 59% dintre acestea, băncile comerciale nu oferă niciun serviciu suplimentar, cu excepția contului curent. Aceste tratament este aplicat în special microîntreprinderilor, care reprezintă aproape jumătate dintre aceste cazuri și întreprinderilor mici, pentru care proporția este de o treime. Domeniile de activitate care nu par să suscite interesul băncilor comerciale sunt: comerțul cu ridicata și cu amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor (27 la sută), industria prelucrătoare (25 la sută), construcțiile (8 la sută), activități profesionale, științifice și tehnice (8 la sută), respectiv transport și depozitare (8 la sută).

Încurajator este faptul că o treime din totalul firmelor din eșantion consideră că, în prezent, băncile comerciale se implică în completarea dosarului de credit și au servicii de consultanță mai bune. Acest răspuns a fost dat de întreprinderile mici și microîntreprinderile active în domeniul comerțului cu ridicata și cu amănuntul; reparării autovehiculelor și motocicletelor (26 la sută), industriei prelucrătoare (25 la sută), activităților profesionale, științifice și tehnice (13 la sută). Ca atare, IMM-urile ar fi interesate să acceseze un credit de la bănci. Cu toate acestea, finanțarea prin credit este considerată atractivă doar în contextul dobânzilor scăzute, care nu par să mai fie o realitate pentru mult timp”, e concluzia articolului.

Sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *