România pierde 100 de milioane de Euro, finanțarea gratuită din PNRR pentru 12 trenuri cu hidrogen: ARF a anulat licitația de 320 milioane Euro din lipsă de oferte

tren hidrogen alstom Sursa foto: Alstom

Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară a ratat și a treia licitație pentru 12 trenuri cu hidrogen pentru că nu a primit nicio ofertă de la producători. Marți, 28 mai 2024 a fost termenul-limită pentru depunerea ofertelor la contractul cuprins între 1,6 și 2,5 miliarde lei pentru 12 trenuri cu hidrogen, contract finanțat prin PNRR cu peste 100 de milioane de Euro. Licitația anterioară (a doua) fusese anulată pentru că oferta Alstom-Linde Gaz a fost declarată neconformă. Spre deosebire de proiectele rutiere finanțate din PNRR (pe împrumuturi pe perioadă mare și cu dobândă redusă), proiectele feroviare sunt granturi (bani gratis)

Primul termen pentru depunerea ofertelor fusese stabilit pentru 26 ianuarie, dar amânat de mai multe ori după cum Economedia a transmis aici.

Potrivit caietului de sarcini, programul de livrare pentru toate cele 12 unități este cuprins între 35 și 44 de luni, cu punctaj maxim pentru predare completă în 35 de luni. Tehnologia trenurilor cu hidrogen este una relativ nouă, doar câteva țări precum Italia, Germania sau Franța având câteva rute pe care circulă aceste rame.

Ce a transmis ARF la relansarea licitației :

,,Menționăm că, în cadrul acestei noi proceduri de achiziție finanțată cu fonduri PNRR, ARF a făcut câteva modificări ale strategiei de achiziție, și anume:

1. Achiziția serviciilor de alimentare cu hidrogen a trenurilor se va realiza printr-o procedură de atribuire separate, iar furnizorul automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen va asista ARF în elaborarea specificațiilor tehnice, astfel încât serviciile de alimentare să fie coordonate cu caracteristicile tehnice ale trenurilor și caracteristicile de exploatare.
2. Cerinta privind disponibilitatea RE-H în perioada de garanție și în perioada de mentenanță a fost modificată (o cerință de minim 90% față de minim 98% anterior), pentru a se lua în considerare aspectele încă inovative ale tehnologiei.
3. Numărul minim de locuri pe scaune a fost redus de la 140 de locuri la 120 de locuri, ținându-se cont de trenurile real produse și autorizate sau în curs de autorizare în Europa; un număr suplimentar față de cerința minimă fiind punctat în cadrul cadrul evaluării ofertelor la componenta de calitate.
4. Au fost efectuate corecturi bazate pe observațiile primite, atât în derularea anterioară a procedurii, cât și în celelalte proceduri de achizții trenuri.
Durata serviciilor pentru mentenanță și reparații, prevăzută în contract este de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei cu încă 15 ani, prin act adițional.
Valoarea achiziției este cuprinsă între 1.596.354.562,00 lei fără TVA și 2.468.146.243,00 lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani, iar durata contractului va fi de 215 luni.
Materialul rulant achiziţionat de către ARF în cadrul acestui proiect se pune la dispoziţia operatorilor de transport feroviar de călători în cadrul CSP 2022-2032, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat. Criteriul de atribuire este dat de cel mai bun raport calitate-cost. Factorii de evaluare şi ponderea acestora sunt:
70% – Componenta financiară;
30% – Componenta calitate, din care:
8% – plusvaloarea – se vor puncta ofertele ce cuprind un număr suplimentar de locuri peste cerința minimă de 120 locuri, cu condiția păstrării raportului locuri pe scaun/în picioare și a celorlalte norme de siguranță și confort specificate în caietul de sarcini;
12% – programul de livrare – Termenul de livrare este de maximum 45 de luni de la data semnării contractului. Ofertele care vor conține un termen de livrare mai mare de 45 luni vor fi considerate neconforme. Ofertele care vor conține un termen de livrare mai mic de 35 luni nu se vor puncta suplimentar. Modul de punctare pentru oferte cu un număr intermediar de luni pentru livrarea PU, poate fi consultat în anunțul de atribuire.
 10% – disponibilitatea RE-H în perioada de garanție și în perioada de mentenanță.” -ARF.

Dacă ARF reușește totuși să cumpere ramele, acestea vor circula pe linii neelectrificate precum București-Otopeni, București -Pitești și Pitești-Slatina-Craiova sau Pitești -Curtea de Argeș, dar de la momentul livrării până la punerea în circulație comercială va trece o perioadă destul de mare pentru teste. De exemplu, trenul electric nou de la Alstom ar putea circula de-abia la un an de la livrare (detalii aici).

Trenurile pe hidrogen sunt deosebit de relevante pentru liniile regionale mici, unde costul tranziției la energia electrică este prea mare în comparație cu rentabilitatea legăturii. Practic, se amestecă hidrogenul de la bord cu oxigenul din aerul înconjurător, folosind o celulă de combustie. Aceasta produce energia electrică necesară pentru a acționa trenul.

Contractul de finanțare PNRR : 

,,Achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestor automotoare, necesare funcționării respectivelor automotoare și achiziționarea serviciilor de alimentare cu hidrogen”. Valoarea totală a proiectului este de 868.917.205,97 lei. Proiectul este finanţat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, după cum urmează:

– Sprijin din partea Uniunii Europene Împrumut/grant – 528.930.990,02 lei;

– Contribuție publică națională – 201.251.535,98 lei;

Sursa foto: Alstom

Comentarii

  1. Prima sută de milioane!
    Apoi primul miliard!
    Pierdute din incompetenta guvernarii!
    Pas cu pas baieți incompetenți!🙃

    • Nu raspund in fata nimanui… apara banii… asta e mentalitatea la creierele inguste de la stat: nu dam banii, nu are nimeni ce sa ne reproseza…
      Atat pot atat fac, asta e la toate nivelurile.

  2. Cat de prosti putem sa fim…noi nu avem trenuri normale…infrastructura facuta de Carol I si noi visam la trenuri cu hidrogen…

  3. bai, si asteptam la usa cu bagajul facut sa iau trenul cu H2 sa ajung tot in doua ore (plus intarzierea) de la pitesti la bucuresti. poate e mai bine asa. mai explodau, naibii buteliile alea.

  4. Ideea era ca s-a intrat pe genul acesta de finantare pentru ca venea la pachet cu o sponsorizare de reabilitare a liniei de cale ferata dintre Pitesti – Bucuresti…trebuia sa fie ceva cu specific ecologic. Consider ca cea mai importanta parte era reabilitarea caii ferate ca acum faci 2 ore pe o ruta de 100Km (atunci cand nu sunt intarzieri mai mari de 15min), dar din pacate nu vad sa se fi miscat ceva pe directia aceasta care era mult mai importanta.

  5. a construit 4000km de cale ferata, cu bii si carul!
    Agaricii de azi, nu pot nici sa unga macazurile de atunci!
    In 1938 se circula cu 160km/ h, azi faci 10 ore de la Constanta la Sibiu!
    Votati numai analfabeti!

    • 160 km/h in Marea Britanie, că în România nu săreau de 80.
      Și condițiile astea cu trenuri pe H2 sunt puse cu cap. Că singurii ofertanți nu pot fi decât din Franța și Germania.
      Cea mai mare aberație din istoria transportului feroviar este sa utilizezi trenuri cu hidrogen. O tehnologie a cărei fiabilitate a fost demonstrată din depou până la gară.
      Există linii electrificate de peste 100 de ani, cu ajutorul cărora energia electrică e convertită în energie mecanică cu randament de 90% și fiabilitate care nu are egal în nici o altă tehnologie. Dar…dacă Franța și Germania trebuie sa scoată un ban pe “ecologie” care convertește electricitatea in H2 cu randament de 50% și apoi în lucru mecanic cu randament tot de 50% (deci randament total de 25%), atunci pe H2 sa fie trenul. Chiar dacă e la fel de ecologic că o locomotivă cu aburi, că după 5 ani o arunci și iei alta, că e mai ieftin decât să o repari.
      Doamne câtă prostie! Și ce ne mai dăm peste cap!
      Ăștia sunt in stare sa inventeze termenul de poluare ecologică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *