O coaliție formată din șapte state membre ale Uniunii Europene, între care și România, solicită luarea de măsuri pentru a menține competitivitatea industriei auto a blocului într-un moment în care aceasta trebuie să investească în inovare pentru a se conforma limitelor de emisii mai stricte, scrie Bloomberg.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Italia, Polonia, România și Austria s-au alăturat unui grup care îi va îndemna joi pe miniștrii Concurenței din UE să găsească o soluție pentru a evita amenzile pentru producătorii de automobile care depășesc noile obiective privind emisiile care urmează să intre în vigoare în 2025.

Alianța, din care mai fac parte Bulgaria, Republica Cehă, și Slovacia, dorește, de asemenea, să rafineze politica în domeniul automobilelor prin echilibrarea stimulării cererii cu sprijinul pentru investiții.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

„Industria se află acum într-un moment critic, confruntându-se cu provocări semnificative legate de producție, ocuparea forței de muncă și concurența globală, care necesită acțiuni urgente și coordonate la nivelul UE”, au declarat țările într-o propunere comună văzută de Bloomberg News. Următorul ciclu legislativ de cinci ani „prezintă o oportunitate de a alinia mai bine politica industrială la obiectivele mai largi ale UE privind decarbonizarea și competitivitatea”.

Stimularea poziției producătorilor europeni pe scena mondială este una dintre prioritățile-cheie ale președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în timpul celui de-al doilea mandat al său, până în 2029. În timp ce o nouă echipă de comisari a fost aprobată miercuri de Parlamentul European, von der Leyen le-a spus legislatorilor că industria auto din regiune este o „mândrie europeană” și s-a angajat să se asigure că „viitorul automobilelor va continua să fie fabricat în Europa”.

De asemenea, von der Leyen a declarat reporterilor că va conduce personal un nou dialog strategic în curs de desfășurare cu industria auto și cu actorii implicați.

Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, producătorii de automobile din blocul comunitar se confruntă cu provocări din ce în ce mai mari pe măsură ce cererea de vehicule electrice dezamăgește și costurile cresc, înaintea unor reglementări mai stricte pentru reducerea emisiilor de carbon. Producătorii auto au solicitat, de asemenea, o soluție de reglementare pentru a evita amenzile pentru depășirea obiectivelor de emisii pentru 2025, care s-ar putea ridica la miliarde de euro pentru unii dintre ei – chiar în timp ce producătorii chinezi de vehicule electrice impulsionează vânzările în regiune.

„Astfel de sancțiuni ar limita grav capacitatea industriei de a reinvesti în inovare și dezvoltare, afectând astfel competitivitatea Europei pe scena mondială”, au declarat cele șapte națiuni. „Asociația Constructorilor Europeni de Automobile a subliniat aceste preocupări și susținem necesitatea unor măsuri adecvate urgente și a unor mijloace financiare adecvate la nivelul UE, inclusiv a unui posibil pachet pe termen scurt, pentru a facilita o tranziție echitabilă care să nu submineze în continuare competitivitatea europeană.”

În propunerea sa, alianța a solicitat o evaluare a standardelor privind emisiile de carbon pentru autoturismele și autoutilitarele noi, afirmând că este nevoie urgentă și de o reglementare care să asigure prevenirea ieșirii investițiilor din cercetarea și dezvoltarea tehnologiilor ecologice.

„Un raport privind progresele înregistrate și o evaluare cuprinzătoare trebuie prezentate cât mai curând posibil, cu o revizuire propusă de Comisie încă în 2025”, a declarat aceasta, adăugând că ar putea fi, de asemenea, necesară o evaluare a altor măsuri conexe, cum ar fi legile privind energiile regenerabile, infrastructura combustibililor alternativi și sistemul UE de comercializare a emisiilor.

În prezent limita de emisii la nivelul întregii flote a UE este de 116 grame CO2/km, măsurată pe baza aşa-numitei procedură de testare WLTP, dar urmează să scadă până la 94 g CO2/km în 2025, amintește Agerpres. Depăşirea limitelor de CO2 ar putea duce la amenzi în valoare de 95 de euro pentru fiecare CO2 gram/km în plus înmulţit cu numărul de vehicule vândute. În aceste condiţii, companiile auto s-ar putea confrunta cu amenzi de sute de milioane de euro.

Producătorii auto europeni se confruntă cu dificultăţi semnificative deoarece cererea pentru vehicule electrice (EV) dezamăgeşte iar costurile cresc, în plus pe lângă norme mai dure privind emisiile de CO2, Limitele mai dure din 2025 fac parte din planurile de interzicere a automobilelor cu motoare pe benzină şi motorină din 2035.