Roșeanu, președinte ARF : România pierde fonduri europene de 70 de milioane de Euro dacă în decembrie nu circulă primul tren nou de la Alstom/Producătorul spune că livrările încep din noiembrie

Trenuri Alstom ARF

România riscă să piardă fonduri europene de 70 de milioane de Euro dacă până la sfârșitul anului nu va circula primul tren din contractul semnat cu Alstom, a declarat vineri, la B1TV, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) Ștefan Roșeanu. La începutul lunii ARF a semnat contractul pentru finanțarea europeană a celor 37 de unități (aprox. 2 miliarde lei valoare totală), iar producătorul Alstom s-a angajat să livreze prima ramă în noiembrie, cu estimarea de punere în circulație undeva la jumătatea lunii decembrie, odată cu Mersul Trenurilor 2023-2024. Primul tren pe care România îl cumpără după 20 de ani va circula pe linia București-Constanța, conform programului oficial.

,,o condiție a fost ca o parte a contractului de achiziție a acestor trenuri să fie finanțat prin POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare) astfel încât fondurile europene nerambrusabile aferente perioadei anterioare să poată fi folosite și pentru aceste trenuri și banii aceștia, 70 de milioane de Euro să-i putem folosi și pentru altceva pentru feroviar după 1 ianuarie 2024. Altfel, înseamnă că 70 de milioane de Euro ne vor fi tăiați, fie de la proiecte de material rulant, fie de la infrastructură feroviară …sunt 70 de milioane de Euro. Trenul există și este în diferite faze de testare. În baza discuțiilor și a contractelor cu  autoritățile de omologare din România și Italia s-a convenit că programul de teste include zona fabricii din Polonia și un inel de teste din Franța unde opt mecanici români vor merge pentru autorizare. În jurul datei de 1 decembrie, la momentul recepție trebuie să fie și actele de autorizare pentru circulație pe rețeaua din România. Sfârșit de noiembrie se livrează trenul, dar este un produs complex, nu e ca o mașină când o cumperi din showroom. O echipă trebuie să ia și să verifice toate actele.”, a explicat Roșeanu.

Ministrul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), a semnat pe 2 august 2023 contractul pentru finanțarea europeană a celor 37 de trenuri electrice noi pe care le-a cumpărat de la producătorul Alstom (Franța). În iunie au fost scoase la licitație contractele de operare pentru primele 5 rute spre Constanța, Brașov, Timișoara, Craiova și Petroșani.

„Semnarea contractului de finanțare aferent proiectului “Achiziţie material rulant nou, 37 de rame electrice interregionale RE-IR”. Astăzi, 02 august, la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost semnat contractul de finanţare pentru realizarea proiectului “Achiziţie material rulant nou, 37 de rame electrice interregionale RE-IR””. Contractul a fost încheiat între AUTORITATEA PENTRU REFORMĂ FEROVIARĂ (ARF), în calitate de beneficiar şi MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII, în calitate de Organism Intermediar pentru Transport.

Obiectivul principal al proiectului îl reprezintă conectarea capitalei cu principalele centre urbane ale țării, contribuind la asigurarea mobilității, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătățirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.

Proiectul îndeplinește obiectivele specifice ale Axei Prioritare (AP) 1 ”Cresterea mobilității pe rețeaua feroviară TEN-T centrală”, Obiectivul Specific (OS) 1.2 – ”Cresterea mobilității pe rețeaua feroviară TEN-T centrală”, ce vizează promovarea investițiilor în achiziția de material rulant. Valoarea totală a proiectului este de 2.058.873.685,65 lei, finanțarea fiind distribuită după cum urmează: 257.456,992,17 lei – 85% contribuția Uniunii Europene, 45.433.586,82 lei – 15% contribuţia Guvernului României, 1.755.983.106,66 lei, cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA, sumă finanțată prin Programul Transport (PT) 2021-2027.

Rutele pentru trenurile ALSTOM, de lung parcurs: 

București Nord – Constanța

București Nord – Brașov – Arad – Timișoara

București Nord – Brașov – Cluj

Brașov – Deda – Cluj

București Nord – Brașov

București Nord – Iași

București Nord – Suceava

București Nord – Galați

București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani- Simeria

București Nord – Craiova – Timișoara – Arad

Cluj – Timișoara

Cluj – Suceava – Iași.

„Reamintim că viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare) și asigură 351 locuri pe scaune. Unitățile dispun de un sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și 2, sistem național PZB90 și sunt prevăzute cu sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spații pentru bar/bistro și pentru călători cu dizabilități, precum și o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat. Ramele electrice RE-IR vor conecta capitala cu principalele centre urbane ale țării, dar vor facilita și conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilității, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătățirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată”, a transmis ARF.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *