Constanța South Container Terminal, un offshore înregistrat în Insulele Virgine Britanice, gonit anterior din Statele Unite pe probleme de siguranță națională, vrea să extindă platforma de transport multimodal pe care o operează în Portul Constanța Sud și a scos la licitație un contract de 248 milioane de lei (50 de milioane de euro), pe 18 luni, în acest sens.
CSCT are operațiuni în Constanța începând cu 2003 și este operată de DP World, condusă de șeicul Ahmed Bin Sulayem, o companie care controlează circa 10% din transportul containier mondial de mărfuri (70 de milioane de containere) și deține controlul unor terminale portuare în mai multe țări ale lumii.
Un terminal transport multimodal presupune existența unor facilități care să asigure interșanjabilitatea, în cel mai scurt timp, a mărfii de la mijloacele terestre, tren sau camion, pe vapor și invers.
Compania DP World a fost în centrul unei spețe legate de siguranța națională a SUA, în 2006, când au cumpărat terminale în porturile de pe Coasta de Est, New York, New Jersey, Philadelphia, Baltimore, New Orleans și Miami. Înainte de finalizarea achiziției, aranjamentul a intrat sub atenția Comitetului pentru Investiții Străine, supervizat de Departamentul de Stat pentru Comerț și Securitate. A primit „undă verde” de la aceste entități, darm ulterior, mai mulți congressmen democrați și republicani și-au exprimat obiecțiile privind achizițiile arabilor, argumentând că fragilizează securitatea portuară. Președintele George W. Bush a amenințat cu veto o decizie a Congresului de blocare a achiziției. Ulterior însă, de bunăvoie, DP World a amânat finalizarea cumpărării respectivelor porturi, apoi au renunțat de tot la America, vânzând participațiile lor unei firme din SUA. Camera Reprezentanților deja supusese la vot și adoptaseră o lege care ar fi condus la blocarea achiziției de către arabi a porturilor americane, cu 348 voturi pentru și 71 împotrivă.
Revenind la proiectul din Constanța, lucrările scoase la licitație presupun „amenajarea a 16 ha pe Molul II-S din Portul Constanța Sud, în zona danelor 126-130. În acest scop, realizarea investiției va include următoarele componente: Platforme portuare și lucrări hidrotehnice, rețele de alimentare cu apă potabilă, incendiu și canalizare menajeră și pluvială, rețele electrice și curenți slabi, clădiri/arhitectură/rezistență”.
Șeicii încă nu au banii
Lucrările nu au asigurată finanțarea, în acest scop se urmărește obținerea de fonduri nerambursabile în cadrul Apelului pentru îmbunătățirea condițiilor de navigație și dezvoltarea infrastructurii și suprastructurii portuare situate pe rețeaua TEN-T Core (beneficiari publici si privati) proiecte noi de investiții lansat pentru POIM 2014-2020, Axa prioritară 1 Îmbunătăţirea mobilităţii prin dezvoltarea reţelei TEN-T. În descrierea licitației, operatorul de terminal arată că evaluarea proiectului este în faza finală de evaluare la finanțator – Comisia Europeană. Semnarea contractului cu firma câștigătoare a licitației este astfel condiționată de primirea OK-ului de la Bruxelles.
Ofertele din cadrul acestei licitații vor fi desfăcute în 16 noiembrie. Departajarea lor se face în proporție de 60% prin preț, 20% prin graficul propus pentru realizarea lucrărilor, 15% prin metodologia abordată și 5% garanția asumată de constructor.
În anii trecuți, între angajații CSCT și conducere au fost mai multe conflicte de muncă, care s-au lăsat cu procese, concedieri, proteste în port și în fața ambasadei Emiratelor Unite.
CSCT a avut, în 2020, o cifră de afaceri de 213 milioane lei și un profit de 26 milioane lei, la 455 de angajați.
Mai multe despre DP World, aici.