Sindicatul Angajaților din Oficiul Național al Registrului Comerțului (SAONRC), afiliat la Federația PUBUSIND – membră a Blocului Național Sindical – BNS, reclamă faptul că nivelul de salarizare din registrul comerțului este aferent anului 2018 și solicită salarii la nivelul angajaților din Justiție, minister la care instituția este subordonată. Amintim că Registrul Comerțului a realizat în ultimul an două reforme majore – una este modernizarea portalului ONRC, situație care a dus la numeroase probleme pentru antreprenori, dar și muncă în plus și peste program pentru angajați, iar cea de-a doua abia a început să fie implementată, respectiv „simplificarea” codurilor CAEN, despre care unii antreprenori spun că mai mult îi încurcă.
„Ce nu înțelegem noi și nu putem accepta este de ce salariații de la registrul comerțului sunt din nou afectați! Instituția Registrului Comerțului din România are un rol esențial în funcționarea economiei României, mai ales dacă ținem cont de faptul ca registrul comerțului prin atribuțiile sale este de importanță vitală.
Este adevărat că urmare a ultimelor măsuri dispuse la nivel guvernamental, numai colegii noștrii specialiști IT – sunt afectați (au o pierdere financiară destul de importantă), dar să nu uităm ca nivelul de salarizare din instituție este cel mai mic din sistemul bugetar”, arată sindicaliștii din registrul comerțului.
Aceștia spun că rămân în continuare cu venituri diminuate nu numai urmare a inflației din acest an, dar mai ales de ceea ce urmează în economie. „Nu se întrevede nicio perspectivă prin care această mare nedreptate, de a nu beneficia de un nivel salarizare corect, normal și corespunzător efortului depus de colegii nostrii, să fie îndreptată prin prevederile unei viitoare legi a salarizării! Salarizarea și celelalte drepturi salariale ale personalului din cadrul ONRC, se stabilesc ținându-se seama de echilibrul puterilor în stat, locul și rolul justiției în statul de drept, de importanța socială a muncii, de participarea personalului din cadrul fiecărei categorii la buna funcționare a sistemului judiciar, de răspunderea, complexitatea, riscurile fiecărei funcții, de obligația de păstrare a confidențialității, de pregătirea profesională, de incompatibilitățile și interdicțiile prevăzute de lege pentru aceste categorii de personal, precum și de exigențele impuse de documentele internaționale privind funcționarea eficientă a sistemului din familia ocupațională „Justiție””, arată Sindicatul.
Potrivit acestuia, la nivelul salariaților din cadrul ONRC, există nemulțumiri privind drepturile salariale, fiind instituția cu salariile cele mai mici din sistemul bugetar.
„În acest context, subliniem în mod deosebit eforturile colegilor noștri – specialiști IT, care sunt esențiali pentru a se asigura funcționarea eficientă și sigură a tuturor proceselor informatice extrem de specifice și raportându-ne la importanța specialiștilor IT enumerăm justificativ următoarele activități desfășurate de aceștia: 1. Protecția datelor și informațiilor. Majoritatea datelor și informațiilor gestionate de către Registrul Comerțului sunt sensibile, unele din spectrul GDPR iar protejarea acestor date ale companiilor și antreprenorilor înregistrați este extrem de importantă. Specialiștii IT implementează măsuri de securitate cibernetică pentru a preveni atacurile și breșele de securitate, asigurând astfel integritatea și confidențialitatea informațiilor. 2. Automatizarea și eficientizarea proceselor. Specialiștii IT dezvoltă și implementează soluții software și automatizări care digitalizează procesele administrative, facilitând activitatea angajaților, operațiunile zilnice și oferind servicii mai rapide și eficiente pentru public. 3. Managementul infrastructurii și echipamentelor IT. Specialiștii IT se ocupă de întreținerea și actualizarea echipamentelor și rețelelor informatice, prevenind astfel eventualele disfuncționalități, element crucial pentru a asigura funcționarea continuă și fără probleme a Registrului Comerțului. 4. Suport tehnic și asistență. Angajații din toate direcțiile, serviciile și birourile Registrului Comerțului depind de suportul tehnic informatic constant și prompt pentru a rezolva rapid problemele informatice care pot apărea, asigurând astfel continuitatea activităților și reducând semnificativ timpii de nefuncționare. 5. Dezvoltarea și implementarea aplicațiilor. Specialiștii IT creează și întrețin aplicații personalizate pentru a răspunde nevoilor specifice ale Registrului Comerțului, care optimizează activitățile și îmbunătățesc eficiența operațională. 6. Gestionarea și analiza datelor sunt esențiale pentru a lua decizii informate și pentru a planifica strategic. Aceleași informații menționate la punctul 1 sunt necesare altor instituții publice (ANAF, etc.) dar și private (instituții bancare, societăți comerciale, etc.). Astfel, funcția de specialist IT este una din acele funcții sensibile și cu o importanță vitală pentru buna desfășurare a activității instituției și evident necesită o apreciere financiară corespunzătoare și pentru că pe lângă cele menționate mai sus acesta efectuează selecturi pe baza de date (programe) pentru furnizarea de informații și nu numai în funcție de solicitările instituțiilor sau a comercianților, programe care se pot utiliza atât la nivel local cât și național. De altfel, selecturile concepute și dezvoltate de specialiștii IT, rezolvă cerințe de business atipice ale organizației, altele decât cele uzuale. Specialiștii IT au un grad ridicat de responsabilitate, desfășoară în mod curent interacțiuni complexe și strategice și se confruntă cu probleme deosebite, creând sisteme care facilitează gestionarea eficientă a datelor, oferind informații valoroase pentru administrația publică și nu numai”, arată sindicaliștii.
Potrivit lor, un aspect esențial pentru păstrarea specialiștilor IT, dar și pentru celelalte categorii profesionale: consilieri juridici, referenți specialiști, inspectori specialiști, experți, referenți, etc în cadrul Registrului Comerțului este asigurarea unui nivel de salarizare adecvat, corect și prin care se apreciază activitatea tuturor acestor categoriilor profesionale în cadrul activității instituției.
„Acești profesioniști, contribuie semnificativ la siguranța operațională a Registrului Comerțului prin intermediul competențelor lor esențiale și unice, iar recunoașterea financiară a muncii lor este necesară pentru a-i motiva și a menține un nivel ridicat de performanță. În concluzie, activitatea specialiștilor IT, și nu numai, în cadrul Registrului Comerțului din România și implicit necesitatea acestora, este esențială pentru a asigura eficiența, securitatea și modernizarea activităților desfășurate. Prin valoarea adăugată adusă datorită expertizei lor tehnice, contribuie semnificativ la buna funcționare a instituției, iar pentru aceasta, este important să fie remunerați corespunzător.
Având în vedere că Ordonatorului Principal de Credite – Ministerul Justiției, i s-au adus la cunoștiință, pe parcursul ultimilor 2 ani, problemele privind salarizarea din cadrul ONRC, salariații din cadrul ONRC (personal contractual), rămân categoria profesională din familia Ocupațională Justiție cu un nivel de salarizare inferior. Având în vedere contextul național actual, ne fundamentăm solicitarea prin faptul că pentru rezolvarea nedreptăților și inechităților angajaților din ONRC și înlăturarea discriminării între segmente ale aceleiași familii ocupaționale “Justiție” referitor la salarii se solicită o salarizare corectă, întrucât în Legea nr. 153/2017 nu s-au avut în vedere rolul categoriei profesionale de personal contractual din cadrul ONRC la realizarea serviciului public, de importanța muncii desfășurate de fiecare categorie profesională din cadrul ONRC, la care se adaugă atribuțiile suplimentare stabilite în sarcina personalului prin intrarea în vigoare a Legii nr. 265/2022”, arată sindicaliștii.
Conform lor, se impune ca salariile personalului contractual din ONRC să se alinieze celor din familia ocupațională Justiție, în vederea eliminărilor inechităților existente.