Sunt casele self-scan noul trend în retail? Supermarketurile vor continua să modernizeze casele de marcat, însă nu vor renunța prea curând la toate casele clasice

alimente mancare, preturi mancare, retail, produse alimentare, industria agroalimentara Foto: David Izquierdo/ Dreamstime.com

Trendul caselor self-scan, prin care clienții pot să își scaneze singur produsele și nu mai sunt nevoiți să stea la coadă, a prins avânt în România în ultimii ani, tot mai multe supermarketuri alegând să introducă astfel de case de marcat în magazine. Auchan a introdus de anul trecut casele 100% self-scan, iar casierii existenți s-au îndreptat către jobul de consilier pentru clienți, despre care Economedia a scris aici. Economedia a întrebat mai mulți retaileri daca au în plan, în viitorul apropiat, să implementeze o soluție asemănătoare cu cea a rivalului Auchan. Deși companiile vor să continue extinderea și modernizarea caselor de marcat, reprezentanții retailerilor chestionați de Economedia spun că nu vor lua prea curând decizia de a moderniza toate casele de marcat și să îndrepte casierii existenți către o altă poziție.

Este de menționat faptul că, în 2021, Carrefour a inaugurat un hipermarket fără casieri în cadrul magazinului din Sfântu Gheorghe, unde toate casele de marcat sunt self check-out, existând doar angajați care îndrumă clienții în utilizarea caselor inteligente.

Lidl

Retailerul Lidl dă de înțeles că nu va elimina prea curând din casele de marcat tradiționale, având în continuare un mix. Lidl a întrodus casele de marcat la finalul anului 2020. Compania spune că introducerea acestui noi tip de case nu a afectat numărul angajaților din magazinele Lidl.

„În prezent, Lidl România oferă posibilitatea clienților care au mai puține cumpărături să folosească și case de tip self check out în aproximativ 190 de magazine din cele peste 340 de magazine din țară. Această alternativă a fost introdusă treptat, începând cu finalul anului 2020, fără renunțarea la casele de marcat tradiționale pentru fiecare magazin. Și pe viitor, ne propunem să oferim clienților care ne trec pragul ambele variante”, transmit reprezentanții Lidl.

Compania nu a dorit totuși să dea detalii despre întrebările Economedia privind planuri de dezvoltare pentru casele self-scan în 2023 și 2024 și cate case self-scan are retailerul în prezent.

Cora

Retailerul cora transmite că pentru 2023 compania a prevăzut  implementarea sistemului de plată cash, care să completeze soluția inițială de plată cu cardul.

Întrebat dacă pe termen mediu compania plănuiește să elimine sau să reducă din casele de marcat tradiționale, retailerul a răspuns: „Încă de la implementarea programului case automate în rețeaua cora din România, în septembrie 2020, abordarea noastră a fost aceea de a oferi o dezvoltare serviciilor, având în vedere segmentarea existentă la nivelul clienților – o parte preferă casele automate și sunt familiarizați cu soluțiile digitale, le acceptă cu ușurință , versus o parte din clienti care nu posedă neapărat un smartphone sau un card bancar, fie prefera sa isi duca produsele la casa traditionala. Integrarea caselor automate în plină pandemie a fost și soluția pentru reducerea timpilor de așteptare la coadă”.

În prezent, retailerul are 115 case automate și 270 de case cu casier. Pentru anul acesta Cora spune că nu are prevăzute investiții la capitolul case selfpay, iar strategia de business este optimizarea serviciului. 

Kaufland

Compania transmite că vor fi în continuare casele de marcat tradiționale, iar cele self-scan vin ca o alternativă de plată a cumpărăturilor mai rapidă. 

Reprezentanții Kaufland spun că fiecare magazin nou pe care îl deschid este prevăzut cu mai multe case self-scan, pe lângă cele tradiționale. În 2023, compania spune că va continua planurile de extindere în România, cu cel puțin 10 magazine noi.

„Aproape toate magazinele Kaufland, din totalul de 167 deschise în România, sunt dotate și cu case self-scan, în completarea caselor de marcat tradiționale disponibile”, a declarat Valer Hancaș, director de comunicare și corporate affairs, Kaufland România.

Carrefour

Reprezentanții Carrefour transmite că au urmărit și continuă să urmărească un echilibru între casele automate și cele tradiționale, astfel încât clienții să aibă mai multe opțiuni.

„Pe scurt, ne adaptăm permanent la nevoile pieței și comportamentul consumatorilor, în timp ce ne concentrăm pe îmbunătățirea experienței și a procesului de cumpărare prin intermediul tehnologiei”, spune compania.

În luna martie 2023, totalul caselor de marcat din magazinele Carrefour la nivel național este de 2.624. Dintre acestea, aproximativ 30% sunt  casele de tip self-checkout. 

„Avem case de marcat automate în toate hipermarketurile noastre, iar în unele magazine procentul tranzacțiilor zilnice efectuate prin intermediul acestora depășește pragul de 70%, așa cum este cazul magazinului din Băneasa. Această diversitate de opțiuni se potrivește unei diversități de preferințe de cumpărare. Mai mult decât atât, pentru a ne asigura că experiența de cumpărare nu prezintă dificultăți pentru nicio categorie de clienți, toți casierii din toate magazinele Carrefour știu să opereze pe toate tipurile de case, având deja trainingul necesar pentru a coordona activitatea pe casele în sistem self-checkout”, transmite compania.

Întrebați dacă plănuiesc pe termen mediu să fie eliminate complet sau reduce casele de marcat tradiționale, reprezentanții Carrefour au spus că vor menține un echilibru, monitorizând evoluția preferințelor consumatorilor.

„În linie cu feedbackul consumatorilor și tendințele pieței, până în prezent am avut o evoluție constantă a numărului de case self checkout – am început în 2017 cu 2 magazine și 8 case, iar la acest moment, peste 600 din casele de marcat din rețeaua noastră sunt automate. Anticipând nevoia clienților de a optimiza timpul petrecut la cumpărături și de a evita cozile, casele de marcat de tip self-checkout s-au dovedit a fi extrem de utile. În plus, contextul pandemic din ultimii 2 ani, marcat de necesitatea distanțării sociale, a dus la adoptarea unor noi comportamente de cumpărare, pe care unii clienți și le-au păstrat și după încheierea restricțiilor. Vom continua să luăm cele mai bune decizii pentru clienții noștri și să menținem un echilibru între casele de marcat tradiționale și cele automate, monitorizând constant evoluția preferințelor acestora”, transmite compania.

Mega Image

Reprezentanții Mega Image spune că vor continua extinderea rețelei caselor de marcat self-scan, însă nu iau în calcul o decizie de a digitaliza toate casele tradiționale. În prezent, compania are  440 de case self-scan în magazine din toată țara.

„Vom continua sa extindem reteaua de case de marcat self check-out in magazinele Mega Image pentru a completa experienta la cumparaturi. Nu luam in calcul sa dotam magazinele doar cu case de tip self check-out”, transmit reprezentanții companiei.

Foto: David Izquierdo/ Dreamstime.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *