ANALIZĂ Topul constructorilor de autostradă la începutul anului: UMB conduce detașat cu 388 de kilometri contractați. Makyol (Turcia) ocupă locul 2 cu Sibiu – Făgăraș (68 km), iar WeBuild are 67 de kilometri pe A1 Sibiu – Pitești / Marea necunoscută a anului

UMB lot 3 Sursa CNAIR

UMB, cel mai puternic constructor din România, începe anul 2024 cu 388 de kilometri de Autostradă și Drum Expres contractați și conduce detașat clasamentul drumarilor cu cei mai mulți kilometri de autostradă pentru care sunt contracte de execuție semnate. Locul 2 revine turcilor de la Makyol, un jucător nou pentru infrastructura rutieră din România, căruia CNAIR i-a atribuit secțiunea Sibiu – Făgăraș (4 loturi „cap-coadă”) cu 68 de kilometri, iar pe locul 3, la diferență de doar un kilometru, îi regăsim pe italienii de la WeBuild cu 67 de kilometri, loturile 5 și 3 ale Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, arată datele analizate de Economedia.

Cei trei constructori au contracte de proiectare și execuție cu o valoare de peste 35 de miliarde lei, UMB cu 22 de miliarde, WeBuild cu 7 miliarde lei și Makyol cu 6,3 miliarde lei, potrivit statisticilor pe care le-a realizat Asociația Pro Infrastructură. Cel mai mare contract de execuție semnat aparține WeBuild cu 5,3 miliarde lei, pentru lotul 3 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești (37 km), cel mai lung dintre cele 5 loturi, dar nu și cel mai lung lot contractat (lotul 2 al Autostrăzii A7 Focșani – Bacău are 39 km), iar lotul „Meseș” de pe Autostrada Transilvania, acum în licitație, are 41 km.

Marile contracte UMB în 2024

De departe, „pariul” UMB pentru 2024 este Autostrada Moldovei (A7) unde are contracte semnate pe 10 loturi și aproape 250 km. Dacă la semnarea ultimelor contracte (Bacău – Pașcani) bucuria atribuirii a dus la metafore precum ,„Autostrada Umbrărescu”, acum progresul oarecum sub așteptări pune sub semnul întrebării deschiderea în avans a secțiunii Buzău – Focșani pe care a promis-o Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Rămâne de văzut dacă UMB va mobiliza resurse suficiente pe A7 în paralel cu alte loturi unde continuă sau începe lucrări (UMB va deschide șantiere pe A1 Lugoj – Deva, lotul cu tuneluri și pe Lotul 3 PNRR Leghin – Târgu Neamț al Autostrăzii Unirii/continuă execuția pe 32 de kilometri Drum Expres Craiova – Pitești și alți 10 km pe Brăila – Galați).

Makyol, locul 2 Autostrada Sibiu – Făgăraș (cap-coadă) și lucrări la Metroul de Otopeni

Constructorul Makyol din Turcia va începe în 2024 lucrări pe A13 Sibiu – Făgăraș (posibil chiar pe toate cele 4 loturi dacă termină la timp proiectarea și primește Autorizațiile de Construire de la Ministerul Transporturilor). Compania Makyol din Turcia, un new-entry în România, a devenit în 2023 al doilea constructor după numărul kilometrilor de autostradă contractați. Autostrada Sibiu – Făgăraș are 68 kilometri (cu 5 km drum de legătură Lot 4), cuprinde 4 loturi, iar durata este de 48 de luni din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru șantier. Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol va lucra și în asocierea cu Alsim Alarko pentru prima secțiune a Metroului M6 Gara de Nord – Otopeni.

Portofoliul Makyol. Makyol este o companie înființată la Istanbul în 1965. Unul dintre cele mai importante proiecte la care a participat în asocierea este Autostrada Gebze – Orhangazi – Izmir cu 377 kilometri lungime, Podul peste Marea Marmara Osman de 2.620 metri lungime, 18 kilometri de viaducte și 7 kilometri de tuneluri.

Lotul 3 al Autostrăzii A3 Sibiu – Pitești, proba de foc pentru WeBuild – CNAIR

WeBuild lucrează pe lotul 5 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești și chiar mai bine decât se aștepta CNAIR, în totală contradicție cu situația de la Podul Brăila+drumurile de legătură (analiza Economedia aici).

Pe lângă cei 30 de kilometri ai lotului Pitești – Curtea de Argeș de pe A1 Sibiu – Pitești, WeBuild trebuie să înceapă efectiv lucrările la lotul 3 Tigveni – Cornet cu o lungime de 37 kilometri, lot din zona de munte cu tunel la Poiana de 1,7 km. Este un test atât pentru constructor care va deschide șantiere și pentru modernizarea a 120 km de cale ferată prin PNRR, cât și pentru CNAIR care trebuie să gestioneze primul șantier de autostradă din zona de munte cu un constructor specializat în revendicări și claim-uri (cazul Pod Brăila). Dar cel mai greu șantier așteptat în 2024 este cel pentru lotul 2 Boița – Cornetu (31 km și 5 kilometri tuneluri), primul șantier Mapa – Cengiz în România și marea necunoscută (în analiza Economedia).

Locul 4 în topul constructorilor după numărul kilometrilor de autostradă revine Pizzarotti – Retter (cu mobilizare bună în ultimele luni din 2023 pe primul lot al A7) și un total de 39 km, iar pe poziția 5 este Mapa – Cengiz cu cei 31 km ai lotului 2 de pe A1 Sibiu – Pitești. 

Sursa CNAIR

Comentarii

  1. Ordonanta 13 a ajuns Ordonanta 69. An Electoral ! STS+33% dar n-a implementat nimeni Aplicatia Votului Electronic Smart, a la COVID Certificat.

    Acolo s-a putut si n-a fost mare scofala.

    Le-am scris celor de la USR acum secole : Nu votez d’acasa, nu votez deloc.

    E 2024, avem 5 nanometrii prin casa… 3 pe teava, pt. baboons cu pofta de mere.

  2. Dar A13 Făgăraș-Bacau mai începe anul acesta Grindă?
    E uitată dupa ce Search a facut varză proiectarea si nu DNA, Nu Parchet.
    Cine ține in brate fantoma asta?😵

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *