Transportatorii români trebuie să doteze camioanele de transport intracomunitar cu noua versiune de tahograf inteligent până la 31 decembrie/ Doar 10.000 de camioane din 60.000 au acest nou tahograf / Asociație: Șoferii riscă amendă sau închisoare în anumite state europene

Tiruri Camioane pe E70. Tir. Inquam Photos / Tudor Costache Sursa foto: Inquam Photos / Tudor Costache

Transportatorii români trebuie să își doteze autovehiculele de transport intracomunitar cu tahograf inteligent 2 până la data 31 decembrie 2024. După această dată, cei care nu au respectat această regulă, riscă să facă chiar și un an de închisoare și să plătească amenzi majore, avertizează Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Conform UNTRR, Germania încadrează la încălcări foarte grave lipsa unui tahograf inteligent versiunea 2, iar în Franța penalitățile pot duce chiar la un an de închisoare și o amendă de 30.000 de euro.

Până în septembrie, din circa 60.000 de autovehicule care fac preponderent transport intracomunitar, din cele 185.000 de autovehicule de transport marfă de peste 3,5t licențiate în România, doar 10.000 erau echipate cu noul tahograf inteligent 2, iar circa 17.000 erau echipate cu tahograful inteligent 1, arată datele transmise de UNTRR.

Conform Uniunii, chiar considerând un ritm mai accelerat de montaj al tahografului inteligent 2 până la finalul anului, încă 10.000 de autovehicule ar putea fi dotate cu tahograful inteligent 2.

Astfel, o treime din flota dedicată operațiunilor intracomunitare ar fi în pericol să nu poată fi dotată și să nu poatã să treacă frontiera din România spre alte țări UE începând cu 1 ianuarie 2025, atrage atenția UNTRR.

În acest context, UNTRR solicită autorităților române și europene extinderea cu doi ani a termenului limită de retro-echipare cu tahograf inteligent 2 a autovehiculelor de marfă și persoane utilizate în transportul internațional în Uniunea Europeanã (UE).

Toate autovehiculele care efectuează transport intracomunitar de mărfuri și persoane, dotate cu tahograf analogic sau digital non-inteligent trebuie echipate cu tahografe inteligente 2 până la finalul acestui an, iar pentru cele echipate cu tahograf inteligent 1 termenul este de 18 august 2025, așa cum prevede Pachetul Mobilitate 1 (PM1) prin Regulamentul 1054/2020.

UNTRR arată că o extindere a acestui termen cu doi ani ar permite transportatorilor să facă operațiunea de retro-echipare cu ocazia inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului, scutind astfel cheltuieli importante.

„Dacă nu se extinde termenul, transportatorii rutieri români riscă să piardă accesul pe piața UE, întrucât doar autovehiculele dotate cu tahograful inteligent 2 vor putea efectua transporturi internaționale intracomunitare începând cu 1 ianuarie 2025 și cele cu tahograf inteligent 1 până în august 2025. Nerespectarea acestei reguli poate duce la amenzi imense și sancțiuni complementare cum ar fi imobilizarea autovehiculului și tractarea lui până la cel mai apropriat atelier autorizat pentru schimbarea tahografului cu unul inteligent 2, probabil la costuri mult mai mari decât în cazul unei schimbări voluntare”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

Din sondajele realizate de UNTRR și IRU pe această temă reiese că industria transporturilor rutiere atât din România, cât și din celelalte state membre UE se confruntă cu întârzieri și provocări majore în respectarea termenelor limitã ale Pachetului Mobilitate1. Un studiu IRU din septembrie efectuat în rândul a peste 1.000 de transportatori arată că doar 6,42% din flota acestora fost dotată cu tahograf inteligent 2.

Conform analizelor UNTRR, transportatorii români operează în mod dedicat circa 60.000 de autovehicule în transportul rutier internațional de mărfuri în UE, la care se adaugă alte câteva zeci de mii utilizate ocazional. Majoritatea necesită retro-echipare cu tahografe inteligente 2 în urmãtoarele trei luni.

„Este nevoie de măsuri urgente! În acest context, UNTRR solicită autorităților române și europene măsuri urgente pentru a evita blocarea accesului românilor la piața UE:

1. Extinderea termenelor prevăzute de Regulamentul 1054/2020 cu doi ani, pentru a permite efectuarea retro-echipării în cadrul inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului.

Reamintim că introducerea serviciului de autentificare a semnalului OSNMA la generația a 2 a tahografului inteligent, planificată inițial de Comisia Europeană pentru sfârșitul lui 2023, este încă în așteptare, ceea ce adaugã incertitudine și complexitate procesului de retro-echipare, precum și costuri suplimentare.

2. Alocarea de fonduri europene pentru acoperirea costurilor suplimentare asociate retro-echipării autovehiculelor cu tahografe inteligente 2.

Spania este singurul stat UE care are un program de-minimis pentru sprijinirea firmelor de transport în vederea retro-echipării cu tahograf inteligent 2, deși sunt mai multe state în care industria de transport rutier a solicitat un astfel de sprijin, inclusiv Romania și Polonia. UNTRR a solicitat încă din 2020 alocarea de fonduri europene pentru retro-echiparea cu tahograf inteligent 2 a flotelor transportatorilor rutieri români implicate în transporturi internaționale în UE.

Obligativitatea retro-echipării tuturor autovehiculelor utilizate în prezent, în transporturile intracomunitare, introdusă de Pachetul Mobilitate 1 este o măsură unică în istoria tahografului și, în general, în domeniul tehnic, la nivel european, în condițiile în care, anterior, toate obligațiile au vizat doar vehiculele nou-înmatriculate”, arată UNTRR.

Această obligație împovărătoare de retro-echipare cu tahograful inteligent 2 vizează facilitarea controlului măsurilor Pachetului Mobilitate 1 pentru transportatorii români și estici, precum detașarea și întoarcerea acasă a șoferilor și a camioanelor, contestate de UNTRR, Guvernul României și alte țări europene afectate, la Curtea de Justiție UE – CJUE care sãptãmâna trecută s-a pronunțat și a anulat întoarcerea acasă a camioanelor.

„Ne confruntăm cu o situație fărtă precedent în UE, când un Regulament obligă echiparea retroactivă a tuturor autovehiculelor utilizate în transportul intracomunitar! Trebuie înțeles că noi, esticii, facem transportul cross-trade în UE, în timp ce în țările dezvoltate din vestul Europei, operatorii lucrează preponderent național. De exemplu, în Franța, 94% dintre autovehiculele operate sunt implicate exclusiv în transport național și nu au nevoie de tahografe inteligente 2. Și atunci orice măsură luată, care ne pune pe noi în dificultate să ne retro-echipăm în timp util, poate afecta modul de funcționare al pieței europene de transport. Aceste aspecte le vom prezenta către Comisia Europeană într-o abordare cât mai realistă în privința potențialelor amenințãri ale funcționării pieței europene de logistică“, a mai spus secretarul general UNTRR.

Doar doi producători privați de tahografe

UNTRR mai arată că obligativitatea ca toate autovehiculele să se doteze în termen de trei luni cu noua variantă de tahograf ar putea duce și la multe situații neplãcute pentru transportatorii români. „Deoarece în România, cei doi unici producători privați de tahografe din UE au doar câte un reprezentant unic, care fac regulile după bunul plac, îngrădind la maximum concurența și așa limitată la nivel european. De aceea, ne dorim ca autoritățile din România să își joace rolul de arbitru imparțial, corect, care să faciliteze îndeplinirea obligației legale de către transportatorii români”, conform Uniunii.

În paralel, UNTRR arată că va adresa solicitări de clarificare Comisiei și celor doi producători europeni care „se bucură de exclusivitatea furnizării unor echipamente obligatorii prin lege”, supra-protecția reprezentanților la nivel național fiind total nejustificată. „Transportatorii români nu pot monta în România tahografe noi cumpărate din alte țări din UE, fără să plăteascã tributul reprezentantului local al unuia din cei doi producători de tahografe, abordare inexistentă în orice altă țară din UE”, mai acuză Uniunea.

La nivelul IRU, subiectul va fi discutat la Bruxelles în 16 octombrie a.c., o decizie a membrilor urmând să fie luată față de potențiale solicitãri către CE.

România, pe locul 3 la transporturi rutiere internaționale de mărfuri în UE

România ocupă locul 3 în privința transporturilor rutiere internaționale de mărfuri în UE 27 de tip cross-trade (operate de un transportator RO între alte țări UE) și a transporturilor rutiere de mărfuri în regim de cabotaj (operat de un transportator RO între două locații de încărcare/descărcare din interiorul unei alte țări UE). În acest context, UNTRR evidențiază necesitatea alocării de fonduri europene pentru a sprijini transportatorii rutieri români în activitãțile de transport rutier prestate în cadrul UE, prin acoperirea costurilor suplimentare asociate retro-echipării obligatorii cu tahografe inteligente versiunea 2.

UNTRR solicită adoptarea urgentă a acestei măsuri, care va contribui la menținerea industriei de transport rutier ca lider la exportul de servicii al României, cu 7,81 miliarde euro în 2023, în fața exportului de servicii IT de 7,772 miliarde euro și cu un sold pozitiv (export-import) de 6,226 miliarde de euro, înaintea soldului serviciilor informatice, de 5,9 miliarde euro.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.