Trei companii, inclusiv UMB, au depus oferte pentru a proiecta și construi nodul rutier de la Românași, descărcarea din lotul UMB Zimbor – Poarta Sălajului. Contractul pentru nodul rutier de la Românași (jud. Sălaj) are o valoare cuprinsă între 71 și 84 milioane lei, iar durata de 10 luni (3 luni proiectare și 7 luni execuție), potrivit datelor pe care le-a consultat Economedia. Lotul Nădășelu – Zimbor (30 km), deși mai avansat (72% execuție), nu poate fi deschis nici în 2025 în lipsa viaductelor de la Nădășelu și Topa Mică, contractul urmând să fie semnat cu Ozaltin (durata de proiectare și execuție este de 27 luni).
- Asocierea SC Drum Inserv SRL – Infra Expert AD (Romania / Bulgaria)
- Asocierea SC GP Sageata Prod SRL – S.C Sylc Con Trans SRL (Romania)
- Asocierea S.C. SA&PE Construct S.R.L. – S.C. Spedition UMB S.R.L. – S.C. Tehnostrade S.R.L. (Romania)
Plan nod Românași :
Amenajarea nodului rutier de la Românași este propusă a se construi pentru a asigura accesul comunităților locale învecinate la Autostrada A3, dată fiind proximitatea față de comuna Românași. Conexiunea dintre Autostrada A3 și DN 1 F, respectiv DJ 108 A va avea un impact pozitiv asupra traficului. Nodul rutier se va amenaja pe principiul unui nod rutier tip „semitreflă”. Dezvoltarea acestei soluții de tip semitreflă se face în partea de Est și Vest a Autostrăzii A3 cu descărcare în partea de Est înspre DN 1 F și DJ 108 A în intersecții giratorii la nivel.
Lotul de 12 kilometri dintre Zimbor și Poarta Sălajului este finanțat prin PNRR, iar UMB ar putea, teoretic să-l termine la finalul anului, însă lotul UMB se continuă cu lotul Poarta Sălajului – Zalaău – Nușfalău (Lotul Meseș) care nu are nici măcar constructor desemnat.
„Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea și execuția Nodului Rutier Românași din cadrul sectorulului Poarta Sălajului – Nușfalău al Autostrăzii A3 la km 26, în conformitate cu prevederile contractului de lucrări”, se arată în SEAP.
Cele mai noi imagini cu lotul UMB au fost publicate pe Canalul YouTube „Cristian Marius Man”:
Contractul pentru studiul de prefezabilitate și fezabilitate pentru nodul rutier Românași a fost semnat cu proiectantul Explan, studiul de prefezabilitate este predat, iar proiectarea preliminară (fezabilitate) a avut termen de finalizare martie 2024. Parteneriatul CNAIR – CJ Sălaj se referă la documentația tehnică, Studiu de Fezabilitate, PAC – Proiect pentru Autorizația de Construire și PT – Proiect Tehnic. „Acord de parteneriat pentru realizarea documentației tehnice, SF, P.A.C și Proiect Tehnic aferente obiectivului de investiții descărcarea traficului din Drumul Expres Jibou-Românași”, este decizia CA CNAIR din 30 ianuarie 2024.
Nodul rutier va conecta lotul UMB Zimbor-Poarta Sălajului (42 % execuție) care ar putea fi deschis în decembrie 2024, deși are termen contractual iulie 2025. Pe harta CNAIR nodul Românași figurează, însă pe lotul cu tunelul Meseș Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău. ,,Nod rutier: Românași (A3 – km 26) sectorul Poarta Sălajului – Nușfalău;” – comunicat CNAIR.
Anterior, CJ Sălaj anunțase construirea lotului Românași. „Președintele Consiliului Județean Sălaj, Dinu Iancu-Sălăjanu, a vizitat, în aceste zile, șantierul nodului rutier de la Românași, unde se desfășoară lucrări de descărcare arheologică. Acest nod va asigura conexiunea cu DN 1F, precum și cu Drumul Expres Românași – Jibou, drum ce va fi executat de CJ Sălaj în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Construcția nodului rutier de la Românași va fi finalizată până la încheierea investiției pentru tronsonul Zimbor – Poarta Sălajului, al Autostrăzii Transilvania, preconizată de către constructor pentru sfârșitul anului 2024”. spunea, în decembrie 2023, Dinu Iancu-Sălăjanu.
Ofertele pot fi depuse până pe 27 mai, iar finanțarea este prin PNRR.
Harta CNAIR nod Românași: