Răsturnare de situație în privința contractului ARF pentru achiziția de trenuri noi: contractul cu Alstom va fi semnat vineri, a anunțat la o conferință de specialitate ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Contractul va merge înainte chiar dacă joi Curtea de Apel București a decis să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene după contestația chinezilor de la CRRC.
Contractul finanțat din fonduri europene prin Programul Operațional POIM este de aproximativ 1,3 miliarde lei pentru 20 de unități electrice noi, dar poate fi extins până la 37 de trenuri și o valoare de 3,7 miliarde. Despre această situație Economedia a scris joi anunțând că, cel mai probabil, ARF va aștepta decizia CJUE, însă Ministerul Transporturilor are posibilitatea semnării contractului, conform legislației, fiind chiar obligată să facă demersul după decizia CNSC. Nu este clar, însă, ce se întâmplă dacă instanța europeană admite contestația CRRC care ar putea cere și primi despăgubiri.
Alstom și Asocierea CRRC – Astra Arad au depus ofertă la licitația ARF în 20 aprilie 2021, după publicarea Ordonanței (care exclude firmele din China și Rusia), însă ANAP a publicat oficial lista care exclude practic firmele din China și Turcia de la licitații câteva zile mai târziu (detalii aici).
Decizia CAB:
„Tip solutie: Sesizare CJUE
Solutia pe scurt: În temeiul art. 267 alin. 3 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, sesizează Curtea de Justiţie a Uniunii Europene pentru pronunţarea unei hotărâri preliminare cu privire la următoarele întrebări: Principiile securităţii raporturilor juridice şi protecţiei încrederii legitime se opun unei legislaţii naţionale care a transpus Articolul 25 din Directiva 2014/24/UE privind achiziţiile publice, începând cu data de 05.04.2021 şi care a stabilit că operatorii economici care nu intră sub incidenţa acestor dispozitii ale Uniunii să poată participa în continuare la procedurile de achiziţii publice numai dacă au depus oferte până la data intrării in vigoare a acestei modificări legislative ? Principiile egalităţii de tratament, transparenţei şi proportionalităţii prevăzute în Articolul 18 alineat 1 raportat la art. 2 alin. 1 pct. 13 şi art. 49 din Directiva 2014/24/UE privind achiziţiile publice, se opun excluderii unui ofertant pe baza unui act normativ cu putere de lege adoptat de Guvernul Statului Membru care instituie o regulă nouă privind modificarea definiţiei operatorului economic, ulterior publicării anunţului de participare corespunzător procedurii de atribuire la care acesta participă.Suspendă judecata cauzelor conexate avand ca obiect litigiu privind achizitiile publice si ca parti petentele CRRC QINGDAO SIFANG CO LTD, ASTRA VAGOANE CALATORI SA, ALSTOM FERROVIARIA SPA si intimata AUTORITATEA PENTRU REFORMA FEROVIARA până la pronun?area hotărârii preliminare de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene. Cu drept de recurs pe toată durata suspendării judecăţii. Cererea se va depune la sediul Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a Contencios administrativ şi fiscal. Pronunţată azi 23.03.2022 prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.
Document: Încheiere – Suspendare 23.03.2022”
Trenurile electrice (RE-IR) au o capacitate de transport de peste 300 persoane/tren, la o viteză maximă de circulație de 160 km/h.