Uniunea Societăților de Asigurare din România, reacție la atacul COTAR: Din 100 de lei încasaţi pe RCA, 77,3 lei merg la daune. Zilnic au loc peste 1.000 de accidente rutiere

masina, auto, bani, euro, asigurare Sursa foto: Pixabay

Principala cheltuială a asigurătorilor este cea cu daunele, iar din 100 de lei încasaţi pe RCA 77,3 lei merg către daune, susţine reprezentanţii Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR), potrivit unui comunicat de presă, citat de Agerpres. UNSAR atrage atenţia că, în România, în fiecare zi au loc peste 1.000 de accidente rutiere, fiind, totodată, pe locul 3 în Europa la accidentele produse în afara ţării.

„Încă o dată, într-un context sensibil pentru ţara noastră, o asociaţie care nu are competenţe pe zona de asigurări a transmis astăzi în spaţiul public un nou comunicat de presă care pare a urmări să amplifice tensiunile în societate şi să politizeze discuţia în legătură cu un subiect pur tehnic. Este greu de înţeles această persistenţă conflictuală de a prezenta denaturat realitatea şi de a escalada o problemă, în detrimentul soluţionării sale. Nu putem să nu ne întrebăm: dacă asigurările RCA sunt atât de profitabile, aşa cum se afirmă constant, care este motivul pentru care doar 6 asigurători locali dintr-un total de 25 de companii sunt activi pe piaţa RCA?”, se arată în comunicat.

În aceste condiţii, UNSAR vrea să „demonteze câteva dintre afirmaţiile făcute de această asociaţie”. La afirmaţia potrivit căreia “Doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asiguratorii”, UNSAR precizează că, din 100 lei încasaţi pe RCA, 77,3 lei merg către daune, conform datelor oficiale ale ASF, citate de UNSAR. Astfel, rata daunei RCA din România, adică raportul dintre daunele plătite şi primele brute subscrise, era printre cele mai mari din Europa în 2022, adică de 3 ori mai mare decât, eronat, se spune în comunicatul acelei asociaţii. Restul reprezintă cheltuieli de achiziţie şi administrare, taxe şi contribuţii către Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie şi către alte organisme instituţionale etc.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

La afirmaţia că „În ţările civilizate din UE, spre deosebire de România, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%…”, UNSAR răspunde că, potrivit raportului ASF, rata cheltuielilor pentru achiziţie şi administrare pentru RCA este de 26,97% şi nu de 75% – în scădere de la 32,59% la semestrul 1 2022 şi de la 33,12% la semestrul 1 2021.

„Principala cheltuială a companiilor de asigurări este, a fost şi va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligaţiilor asumate faţă de clienţi. Totodată, prin plata de despăgubiri importante, de aproape 5 milioane euro în fiecare zi calendaristică (şi asta doar în 2022), asigurătorii din România vin în sprijinul oamenilor şi companiilor. Chiar dacă se doreşte defăimarea imaginii României şi a pieţei de asigurări din ţara noastră, din punct de vedere al cheltuielilor, industria de asigurări se încadrează exact în intervalul de 15-30%. Problema nu este aici, ci ţine, printre altele, de frecvenţa accidentelor rutiere şi de dauna medie. Revenind, în zona de cheltuieli sunt reflectate: taxe şi contribuţii plătite către Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie şi către alte organisme instituţionale în valoare de 13% (deci care nu aparţin asigurătorilor). O parte din aceşti bani reprezintă un împrumut pe care asigurătorii îl acordă, conform legislaţiei, pentru ca FGA să poată plăti despăgubirile către păgubiţi. Nu se ştie când vor fi recuperate sumele împrumutate de asigurători către FGA şi care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflaţia şi pierderea de dobândă; comisioane şi alte cheltuieli de achiziţie (aşadar costuri pentru asigurători). Pe perioada plafonării tarifelor de primă, acestea sunt de maximum 7,4%. În concluzie, pentru cheltuielile de administrare ale asigurătorilor, pentru cele cu managementul daunelor, pentru reasigurare şi pentru multe alte categorii de cheltuieli rămân circa 6% din primă. Toate celelalte cheltuieli reprezintă rezerve pentru daune – a căror constituire este o cerinţă legală, pentru că societăţile de asigurare să poată să îşi îndeplinească în orice moment obligaţiile”, spun asigurătorii.

Aceştia subliniază că România se deosebeşte de Uniunea Europeană prin faptul că ocupă locul 10 ca mărime a parcului auto în Europa, cu aproximativ 10 milioane de vehicule, însă este pe locul 3 la accidentele produse în afara ţării. De asemenea, zilnic, în România, au loc peste 1.000 de accidente rutiere, în care 5 oameni îşi pierd viaţa şi alte zeci de persoane sunt vătămate, astfel încât poate fi numită „Ţara accidentului la minut”.

„În acest context, asociaţii importante, reprezentative pentru industria de transport, au decis deja să lupte pentru reducerea frecvenţei accidentelor rutiere, implicându-se în proiectul de ţară iniţiat de UNSAR, intitulat Coaliţia pentru Siguranţă Rutieră. Desigur, nu şi asociaţia care pare a avea drept principal obiectiv atacarea autorităţilor statului şi, în mod constant, a industriei de asigurări, dar nu şi implicarea concretă în oprirea carnagiului de pe şoselele României şi ale Europei. Aşa cum am mai spus, dacă măcar jumătate din determinarea şi energia anumitor organizaţii ar fi investită în prevenţie rutieră, nu doar că multe vieţi ar fi salvate, dar şi frecvenţa accidentelor rutiere, care influenţează primele RCA, ar arăta altfel. România continuă să fie, din păcate, ‘campioană în Europa’ la accidentele rutiere”, arată UNSAR.

În altă ordine de idei, Uniunea admite că modul în care se calculează actuarial un tarif RCA este, într-adevăr, unul complex, dar “a insinua că prima de risc (o parte a tarifului RCA) este îndeajuns pentru a menţine stabilitatea unei industrii şi, de asemenea, indicatorii de solvabilitate ai unei societăţi de asigurare, este ca şi cum ai spune că singurul cost al unei firme de transport este cel de achiziţie al unui cap tractor”.

„Tarifele de primă trebuie să reflecte daunalitatea înregistrată pe categoria de vehicule vizate. Aşadar, atunci când se face referire la calculul tarifelor RCA, orice persoană de bună-credinţă ar trebui să aibă în vedere calculele realizate de specialişti, precum şi datele statistice oficiale, netrunchiate, care redau imaginea reală”, mai spun reprezentanţii asigurătorilor.

În plus, UNSAR mai arată că prima invocată din tariful de referinţă nu reprezintă prima de asigurare pentru un cap tractor, ci pentru toate vehiculele comerciale deţinute de persoane juridice a căror masă maximă autorizată este egală sau mai mare de 16 tone.

„Segmentul nu este unul omogen, pentru că în interiorul său regăsim capete tractor, basculante, betoniere, automacarale sau autoutilitare destinate transportului agabaritic. Lucrurile ar sta cu totul altfel dacă am privi strict capetele tractor şi, mai ales, pe cele utilizate la transportul internaţional de mărfuri”, explică asigurătorii.

Asigurătorii din România fac obiectul controlului mai multor autorităţi ale statului, inclusiv al ANAF, continuă UNSAR.

„În încheiere, ne exprimăm din nou, şi pe această cale, deschiderea către un dialog tehnic şi echilibrat pentru găsirea celor mai bune soluţii în contextul dat, împreună cu autorităţile – aşa cum am făcut-o mereu”, se mai arată în comunicat.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a afirmat, vineri, într-un comunicat, că situaţia reală de pe piaţa asigurărilor obligatorii RCA din România este cu totul alta faţă de cea prezentată până acum, în condiţiile în care doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii. Potrivit sursei citate, în ţările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt cuprinse între 15% şi 30%.

Organizaţia profesională subliniază, în comunicatul de presă, că numărul de daune RCA nu a crescut, ci a scăzut semnificativ, din anul 2019 până în anul 2022, de la 400.358 de accidente la 341.470 de accidente.

„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (…) atrage atenţia asupra faptului că situaţia reală din piaţa asigurărilor obligatorii RCA este cu totul alta faţă de cea prezentată până acum. Doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asigurătorii. În ţările civilizate din UE, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%. Uniunea Asigurătorilor din România (…), care din banii românilor reprezintă firmele de asigurări, ar trebui să aibă curajul să spună adevărul care stă în spatele dublării preţului la RCA, în ultimii 2 ani, precum şi ce stă în spatele aşa-ziselor creşteri ale despăgubirilor pretinse a fi achitate de piaţa de asigurări din România”, a precizat COTAR.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Serios? Deci scumpesti la toti pentru daune? Dar de xe nu scumpesti doar la cei care provoaca daune in asa fel sa nu mai creeze daune?

  2. Este comic cum are impresia romanul ca un protest rezolva un caracter vechi de cand lumea.

    Daunele auto in Romania sunt multe si scumpe. Multe, pentru ca nu avem autostrazi, multe pentru ca tanarul roman e ahtiat de viteza, multe pentru ca nu se schimba cauciucul la fiecare 50.000 km, daramite lichidul de frana, multe pentru ca 2 din 3 masini sunt rebuturi din Nemtia aduse spre a fi folosite pana la moarte, 3 luni sau 3 ani, cat mai au, si nu intretinute strict.

    Daunele auto sunt scumpe pentru ca impactele frontale caracteristice drumurilor non-expres si non-autostrada, sunt multe daune totale. Sunt scumpe si cele care nu sunt dauna totala pentru ca service-urile supraincarca si de 3 ori o reparatie, pentru profitul propriu. Nu ii intereseaza pe cei din industria auto ca si lor le cresc asigurarile RCA. Despre CASCO nici nu e vorba, pentru ca nu le fac. Isi repara masinile singuri, in aceleasi service-uri, cu costuri minime.

    Asta e caracterul romanului. Nu se schimba printr-un protest national, ci printr-un protest interior, fiecare cu el insusi.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.