Zeci de nave încărcate cu gaz natural lichefiat stau la coadă în largul coastelor europene, fără a putea descărca. Blocajele sunt agravate de scăderea cererii industriale, dar și de vremea mai caldă din noiembrie

GNL gaze naturale lichefiate Sursa foto: EY.com

Zeci de nave care transportă gaz natural lichefiat (GNL) se învârt în largul coastelor Spaniei, nereușind să obțină sloturi de descărcare, ceea ce i-a determinat pe operatorii de rețea din această țară să avertizeze că ar putea fi nevoiți să suspende încărcarea pentru a face față acestei “situații excepționale”, scrie Reuters.

Gazul natural lichefiat este una din alternativele găsite de Europa la gazul rusesc, dar sosirea mai multor încărcături de combustibil a scos la iveală lipsa de capacitate de “regazeificare” a Europei, deoarece instalațiile care transformă combustibilul maritim înapoi în gaz funcționează la limită maximă.

Dacă întârzierile nu sunt eliminate în curând, aceste nave ar putea începe să caute porturi în afara Europei pentru a-și descărca încărcătura.

Peste 35 de nave încărcate cu GNL plutesc în largul coastelor Spaniei și în jurul Mediteranei, cel puțin opt nave fiind ancorate numai în largul golfului Cadiz, au declarat luni comercianți, analiști și surse de la terminalele de GNL familiarizate cu situația.

Aglomerație la terminalele de GNL din Spania

Spania oferă doar șase sloturi la terminalele sale de regazeificare pentru încărcături în această săptămână, a declarat o sursă din industrie, mai puțin de o cincime din numărul de nave care stau la coadă în largul coastelor sale. În Spania sunt în total șase terminale.

Într-o declarație făcută luni seara târziu și intitulată “declarație de situație operațională excepțională”, operatorul rețelei naționale de gaze naturale din Spania, Enagas, a declarat că ar putea fi nevoit să respingă descărcările de GNL din cauza supraîncărcării terminalelor sale.

Acesta a adăugat că se așteaptă ca nivelurile ridicate de ocupare la instalațiile de regazeificare din țară să se mențină cel puțin până în prima săptămână din noiembrie.

Există, de asemenea, nave cu GNL ancorate în apropierea altor țări europene, ceea ce ar putea însemna că alte zeci de nave așteaptă, a declarat o sursă care cunoaște situația.

Lipsa instalațiilor de regazeificare sau a conductelor care leagă țările care dispun de aceste instalații de alte piețe europene înseamnă că GNL-ul care plutește în larg nu poate fi utilizat. 

“Am văzut un număr mare de încărcături care așteaptă în largul mării în sudul Spaniei sau care se învârt în jurul Mediteranei, precum și unele încărcături care așteaptă în largul Marii Britanii”, a declarat Alex Froley, analist de GNL la firma de informații de date ICIS.

Blocajele au fost agravate de scăderea cererii industriale, pe măsură ce economia Europei încetinește, precum și de consumul intern mai mic decât se aștepta în Spania, din cauza vremii neobișnuit de calde.

Froley de la ICIS a declarat că un alt motiv pentru congestionare este faptul că se așteaptă ca prețurile să crească pe măsură ce se apropie iarna și crește cererea de încălzire, astfel încât unele nave așteaptă să își vândă încărcăturile la un preț mai mare care poate compensa costurile suplimentare de transport suportate pentru că stau în larg.

“Această strategie funcționează parțial pentru că unele companii au flexibilitate în portofoliile lor de transport maritim din cauza unor întreruperi precum închiderea uzinei americane Freeport”, a declarat Froley.

El s-a referit la al doilea mare exportator american de GNL, care și-a întrerupt operațiunile în iunie, după o explozie și un incendiu.

“Dacă s-ar produce mai multe încărcături, companiile ar putea să nu-și lase navele să aștepte atât de mult timp”, a spus el.

Ieri, China a oprit vânzările de GNL către cumpărătorii străini pentru a-și asigura propria aprovizionare, ceea ce, potrivit jucătorilor de pe piață, ar putea împinge mai multe nave să se îndrepte spre Asia.

Spania are cea mai mare capacitate de regazeificare din Uniunea Europeană, reprezentând 33% din totalul GNL și 44% din capacitatea de stocare a GNL.

Săptămâna aceasta, liderii Franței, Germaniei, Spaniei, Spaniei și Portugaliei urmează să se întâlnească pentru a încerca să ajungă la un acord cu privire la conducta MidCat, care ar putea transporta gazul spaniol – și, în viitor, hidrogenul – către Europa Centrală.

MidCat ar crea o a treia conexiune de gaz între Franța și Spania, despre care principalii săi susținători, Madrid, Lisabona și, mai recent, Berlin, spun că ar ajuta Europa să își reducă dependența de gazul rusesc.

 

Sursa foto: EY.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *