Proiectele publice în construcții au luat avânt în 2022: Numărul de proiecte private e mult superior, dar cele publice au crescut cu 40% de la un an la altul (Analiză IBC Focus)

constructii, santier, muncitori Sursa foto: Facebook/ FMI

Peste 10.000 de proiecte de construcții cu finanțare din fonduri publice au fost contabilizate pe parcursul anului trecut, conform analizei anuale a pieței realizată de consultanții de la IBC Focus, care monitorizează șantiere la nivel național. Proiectele private sunt în continuare dominante în piață, cu un număr aproape dublu față de cele publice, dar acestea din urmă i-au surprins pe observatorii din piață cu majorarea anuală: numărul proiectelor publice identificate în 2022 a fost cu 40% mai mare decât în 2021. Merită menționat încă un aspect: 32% din proiectele mari sunt realizate cu fonduri publice. Este vorba despre proiecte aflate în diverse stadii – acestea pot fi doar în pregătire sau în curs de autorizare, dar și în construcție sau amenajare.

După un minus de 10% înregistrat în ediția de anul trecut a studiului anual al pieței, sectorul investițiilor publice surprinde în 2022 cu un plus de 41,6%, arată analiza. “Depășirea crizei post-pandemice și tensiunile de la graniță au pornit, iată, motoarele investițiilor publice și au determinat investitorii să urmărească oportunitățile existente, așadar regăsim o creștere notabilă de la 7.316 astfel de proiecte monitorizate în 2021 la nu mai puțin de 10.358 în 2022. Nici în cazul investițiilor private nu regăsim scăderi. Dacă în analiza precedentă vorbeam de un plus de 13%, observăm că în 2022 acestea își continuă trendul ascendent și marchează un plus de 14%. Mai exact, vorbim de o creștere de la 16.141 de proiecte private la 18.407 în 2022”.

Segmentul investițiilor mixte (public-private) sunt însă pe minus, cu o scădere de la 1.181 de investiții la 953 în 2022.

Investițiile publice câștigă teren și în cazul proiectelor aflate în construcție. Chiar dacă nu
reușesc să depășească numărul de investiții private în execuție, existau anul trecut totuși 3.394 astfel de șantiere. Tot în dreptul investițiilor publice regăsim și 909 de proiecte finalizate și alte 337 în amenajare.

Cele mai numeroase rămân în continuare investițiile aflate în proiectare (3.776 astfel de proiecte). În cazul șantierelor finanțate din surse private, cele mai numeroase sunt
cele în autorizare (6.938 astfel de investiții), în timp ce alte 4.845 au intrat în stadiu de construcție. T

În ceea ce privește distribuția la nivel național, analiza arată că zona de Nord-Vest conduce detașat în 2022 în cazul proiectelor cu finanțare privată.

Doar 16% din proiectele private identificate și monitorizate cu ajutorul VICTA.ro sunt realizate
din fonduri private și au dimensiuni mari. Cele mai numeroase la această categorie rămân proiectele
mici, cu un procent de 44%, mai exact 8.235 din totalul investițiilor monitorizate în perioada
analizată. Pe sectorul proiectelor publice, balanța înclină, de asemenea, în favoarea proiectelor mici
(37 puncte procentuale din total), în timp ce pe locul 2 regăsim proiectele mari (32,8% din totalul de șantiere identificate și monitorizate). Mai precis, au fost identificate 3.398 de proiecte mari și 3.882 de proiecte mici, în timp ce alte 3.078 sunt medii.

Analizate în funcție de valorile estimate pentru proiecte și raportat la tipul de finanțare,
observăm că majoritatea investitorilor înclină spre finanțările de tip privat în ceea ce privește situația
șantierelor evaluate între 1 și 5 milioane lei. Regăsim așadar la această categorie 7.051 de proiecte care
au apelat la fonduri private, în timp ce alte 4.102 au apelat la fonduri publice. În cazul proiectelor mari
însă, cu bugete estimate la peste 5 milioane lei, balanța înclină în favoarea proiectelor realizate din
finanțări publice.

IBC Focus a transmis, la solicitarea Economedia, și câteva exemple de proiecte importante urmărite în acest an.

Printre cele mai mari proiecte monitorizate în 2023 se numără Drumul expres Oradea – Arad in lungime de 120 km. În acest caz, Compania de Drumuri a aprobat Studiul de Fezabilitate, iar licitația pentru execuție ar urma să fie lansată în aprilie sau mai după ce Guvernul aprobă indicatorii tehnico-economici, după cum a informat Economedia AICI. Drumul Expres Oradea – Arad este cel mai important proiect de infrastructură rutieră pe care autoritățile locale l-au preluat de la Ministerul Transporturilor, dar îl derulează cu finanțare europeană prin Programele Operaționale Transport.

Un alt proiect de valoare mare care figurează în baza de date a IBC Focus e Autostrada Brasov – Targu Mures – Cluj – Oradea Sectiunea 3B. Mai multe detalii AICI

De asemenea, un viitor metrou la Cluj e unul dintre cele mai costisitoare proiecte de infrastructură în pregătire, acesta fiind deocamdată blocat în stadiul de licitație. Detalii AICI

Sursa foto: Facebook/ FMI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *