Universal Music a încheiat un acord cu Deezer pentru a remodela industria de streaming din domeniul muzical/ Înțelegerea va duce la creșterea redevențelor pentru artiști și case de discuri și reducerea plăților pentru “zgomot”

deezer Sursa foto: pixabay.com

Universal Music a încheiat un acord pentru a remodela industria streaming-ului muzical, cu schimbări menite să direcționeze mai mulți bani către muzicienii profesioniști și să îi îndepărteze de o “mare de zgomot” pe care directorul executiv Lucian Grainge a criticat-o în acest an, scrie Financial Times.

Cea mai mare casă de discuri din lume și serviciul francez de streaming Deezer au ajuns la un acord prin care se așteaptă ca plățile către artiștii profesioniști să crească cu 10%, în prima mare schimbare a modelului de afaceri în domeniul streaming-ului muzical de la lansarea Spotify în 2008.

Ca parte a noului model, la calcularea plății drepturilor de autor, difuzările de melodii ale artiștilor profesioniști – definiți ca fiind cei care generează cel puțin 1.000 de ascultări pe lună – vor avea o pondere dublă față de difuzările de melodii ale artiștilor neprofesioniști.

Analize Economedia

retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu
calculator, job, grafice
automotive foto 2
Victor Moraru si Marian Neacsu
oameni bagaje
multime, oameni, populatie, demografic, trecere de pietoni
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
bani, lei, finante, bancnote
bani, lei, finante, bancnote, bani numarati, impozit, taxe
Vladimir Putin, Xi Jinping, presedinte, rusia, china, moscova, kremlin, beijing, presedinte, china, rusia
bani, finante, lei, financiar, deficit
Gameloft Romania Cluj Napoca
onrc, registrul comertului
onrc, registrul comertului
Jerome Powell, FED
sticle vin
turism calatorii bani
Euro bani fonduri cheltuieli risipă fraude
bani, lei, finante, bancnote, bani numarati
Borhanci_Bazin-de-inot_01
Luca
onrc, registrul comertului
Pod Argeș Grădiștea București Giurgiu
bani, finante, lei, financiar, deficit
aeroport iasi plecari

“Aceasta este o schimbare masivă în modul în care va funcționa industria muzicală”, a declarat directorul executiv al Deezer, Jeronimo Folgueira.

“Avem 90 de milioane de piese și multe dintre ele sunt doar zgomot, cum ar fi literalmente zgomot, sunetul unei mașini de spălat și al ploii. Este fundamental greșit ca 30 de secunde de înregistrare a unei mașini de spălat să fie plătite la fel ca ultimul single al lui Harry Styles”, a spus el.

Dacă un ascultător caută în mod activ un cântec sau un muzician, ponderea acestor fluxuri va fi din nou dublată. De exemplu, dacă un utilizator caută “Taylor Swift” pe aplicația Deezer și ascultă una dintre melodiile ei, aceasta va fi contabilizată ca patru stream-uri pentru calcularea redevențelor.

Scopul este de a reduce banii care se îndreaptă către amatori, roboți și coloane sonore cu zgomot alb. Goldman Sachs estimează că acest tip de conținut a generat anul trecut aproximativ 900 de milioane de dolari în drepturi de autor.

Michael Nash, directorul general al Universal Digital, a declarat pentru Financial Times că schimbările vor fi “pozitive din punct de vedere al veniturilor” pentru compania care găzduiește vedete precum Swift, Elton John și Drake.

Schimbările, dacă vor fi reproduse la scară mai largă în cadrul altor servicii de streaming, ar avea implicații semnificative pentru industria muzicală. Servicii precum Spotify, Apple Music și Deezer au revigorat industria, crescând vânzările timp de aproape un deceniu. Dar modul în care sunt plătiți banii din streaming a rămas același, o sursă de frustrare în rândul companiilor muzicale și al muzicienilor care se simt nedreptățiți.

În structura actuală, taxele de abonament lunare ale ascultătorilor sunt adunate într-un singur fond de redevențe, care este împărțit între titularii de drepturi de autor în funcție de cota de ascultare a acestora. Redevențele sunt plătite la fel, indiferent cine a creat melodia sau dacă melodia a fost ascultată pasiv prin intermediul unui algoritm sau activ prin căutarea ei. Atâta timp cât cineva ascultă mai mult de 30 de secunde, fluxul contează.

Goldman Sachs a estimat că piața de streaming muzical va genera venituri de 38 de miliarde de dolari în acest an. Serviciile de streaming plătesc deținătorilor de drepturi muzicale, cum ar fi Universal, aproximativ două treimi din fiecare dolar pe care îl colectează. În medie, furnizorii de streaming plătesc aproximativ 0,005 dolari pe stream, sau 5 dolari pentru 1.000 de stream-uri. “Ascultarea unei melodii de 31 de secunde a unui artist independent, a unei melodii complete de trei minute a unui artist popular și a cinci minute de sunet de ploaie este tratată în mod egal”, au notat analiștii de la Goldman.

Directorii din domeniul muzical și-au exprimat îngrijorarea că frauda și dezordinea au proliferat pe serviciile de streaming, luând banii din drepturi de autor de la casele de discuri și artiști. Peste 120.000 de piese vor fi încărcate zilnic pe Spotify în 2023, față de doar 20.000 în 2018.

Deezer va lansa noul model de plată în luna octombrie în Franța, urmând ca din ianuarie să se extindă la nivel global. Folgueira a declarat că pragul de 1.000 de stream-uri este “destul de scăzut”, adăugând că doar “artiștii umani”, nu și melodiile generate de AI, se vor califica pentru ca partea lor de redevențe să fie mai ponderată. Melodiile care sunt detectate ca fiind “zgomot” nu vor primi nicio plată de redevențe.

Măsura ar urma să “ne asigurăm că susținem și recompensăm mai bine artiștii în toate etapele carierei lor, indiferent dacă au 1.000 de fani, 100.000 sau 100 de milioane”, a declarat Nash.

Universal este, de asemenea, în discuții cu alte platforme de streaming, inclusiv Spotify, Tidal și SoundCloud, pentru a schimba modul în care plătesc redevențele.

Scepticii spun că impulsul de a schimba afacerea de streaming este o mișcare defensivă a marilor case de discuri care se tem că boom-ul streamingului încetinește. “Universal Music, Sony și Warner trebuie să mențină creșterea veniturilor pentru a mulțumi investitorii. Așa că încep să caute o creștere non-organică”, a declarat analistul Mark Mulligan de la Midia.

Folgueira, de la Deezer, a declarat că schimbările sunt menite să ajute artiștii care vor să trăiască din muzică. “Eliminăm stimulentele pentru ca oamenii să încarce o tonă de prostii care au foarte puțină valoare pentru ascultătorii reali”.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: