Cei mai inteligenți oameni din sală ascultă cu toții același podcast. Cum a ajuns o emisiune cu episoade de până la 9 ore preferata oamenilor de business?

podcast, casti, audio

Un podcast ciudat despre istoria și strategia afacerilor, cu episoade care țin chiar și până la patru ore care apar o dată pe lună, a ajuns preferatul oamenilor de afaceri, de la Silicon Valley până pe Wall Street, scrie Wall Street Journal.

Acquired (link de Spotify) este o emisiune de succes prezentată de Ben Gilbert și David Rosenthal, a căror capacitate de a înțelege companiile suficient de profund pentru a le descrie îi face pe ascultători să își dorească să petreacă timp cu ele. Mult, mult timp. Chiar și până la 9 ore per episod. Câteodată în serii de mai multe astfel de episoade lungi per companie.

Transformând studiile de caz în spectacole cinematografice, cei doi au creat podcastul preferat al lumii de business.

Gazdele Acquired discută atât de Taylor Swift cât și de TSMC cu același entuziasm de tocilari. Și niciun subiect nu este prea ezoteric pentru ei. Cu cât sunt mai tocilari, cu atât mai bine. Au făcut un podcast de trei ore despre Costco, unul de șapte ore despre Nvidia și nouă ore despre Berkshire Hathaway într-o serie în trei părți la fel de lungă ca trilogia „Stăpânul inelelor”.

Pentru a vă face o idee despre amploarea emisiunii, uitați-vă doar episoade precum: Visa, Novo Nordisk, Hermès, Renaissance Technologies și Microsoft. Singurul lucru pe care companiile care produc carduri de credit, Ozempic, eșarfe, tranzacții algoritmice și software pentru întreprinderi îl au în comun este că două gazde serioase au vrut să afle fiecare nuanță, complexitate și detaliu esențial al modului în care o fac.

Wall Street Journal i-a întrebat pe Gilbert și Rosenthal cum o fac – mai precis, cum ar spune gazdele Acquired povestea Acquired -, iar ei au făcut referire la motto-ul companiei spațiale Blue Origin a lui Jeff Bezos.

„Pas cu pas, cu ferocitate”, spune Gilbert. „Fiecare episod a luat cele mai bune lucruri din cel precedent și a încercat să se bazeze pe ele.”

Povestea Acquired începe cu un deceniu în urmă, când Gilbert, acum în vârstă de 34 de ani, și Rosenthal, 39 de ani, s-au întâlnit la un eveniment organizat de un prieten comun din Seattle și au păstrat legătura. La prânz, în ianuarie 2015, Gilbert a menționat o idee pentru un podcast care să analizeze o achiziție tehnologică de succes pe episod, iar Rosenthal s-a oferit să fie coprezentator al emisiunii pe care o vor numi Acquired.

Acquired a fost lansat în acel an cu un episod despre Pixar. Ca majoritatea podcasturilor noi, nu a avut niciun ascultător. Prima emisiune a durat 37 de minute și a avut câteva sute de descărcări în următoarele șase luni. În prezent, numărul mediu de descărcări per episod depășește 500.000.

Momentul crucial din istoria podcastului a venit când gazdele au vrut să facă un episod Tesla în 2018, dar nu aveau o achiziție despre care să discute. Atunci Rosenthal a avut intuiția care avea să schimbe modul în care gazdele își vedeau propriul podcast.

Acquired nu era cu adevărat o emisiune despre achiziții.

Devenise o emisiune care spunea poveștile epice ale celor mai de succes companii din lume.

„Cred că corporațiile sunt cele mai mari și mai bune povești nonficționale ale zilelor noastre. Nu mai există Imperiul Roman. Dar dacă sunteți în căutarea unei povești precum legendele din vechime, avem acum Apple și Microsoft și LVMH”, spune Rosenthal.

„Încercăm să povestim cum ceva a început cu nimic și s-a transformat în cea mai importantă sau valoroasă instituție din lumea noastră modernă. Acesta este argumentul nostru de fiecare dată”, spune Gilbert.

Piața podcasturilor a devenit saturată cu emisiuni de interviuri prietenoase care permit directorilor executivi să reflecteze asupra trecutului lor și să rumege asupra viitorului. În aceste zile, miliardarii din domeniul tehnologiei merg la Davos, Sun Valley și Lex Fridman Podcast.

Dar niciun podcast de succes nu încalcă regulile de succes ale podcasturilor precum Acquired.

Un singur episod necesită sute de ore de cercetare, motiv pentru care lansează doar 12 pe an și le prezintă ca pe niște evenimente. De fapt, podcastul este atât de neconvențional încât Gilbert și Rosenthal nici măcar nu îl consideră un podcast. Ei își descriu emisiunile ca fiind „audiobook-uri conversaționale”.

Gilbert și Rosenthal au devenit cunoscuți pentru analiza lor cuprinzătoare, povestirea clară și măiestria generală. Ei se concentrează pe calitate. Ei îmbrățișează raritatea. Vor să facă mai puțin, mai bine.

Gazdele se referă la Acquired ca la „Hermès al podcasturilor”, ceea ce este un brand valoros. Ei cer acum între 400.000 și 600.000 de dolari pentru sponsorizări de patru episoade. (Sponsorul actual este o unitate a JPMorgan Chase.) Costă 40.000 de dolari pe lună doar pentru a face publicitate în arhivele podcastului, deoarece catalogul anterior generează o treime din descărcările emisiunii.

Explicarea succesului în afaceri a devenit o formulă pentru propriul lor succes în afaceri. Oricine este vag intrigat de modul în care ideile au ajuns să valoreze miliarde și chiar trilioane de dolari probabil ascultă Acquired. Audiența emisiunii s-a dublat anul trecut și în anul precedent.

Acquired aduce acum milioane de dolari pe an pentru Gilbert și Rosenthal. De asemenea, le aduce oportunități de investiții: Aceștia au investit bani în companii de tehnologie în faza de creștere care sponsorizează emisiunea și au încheiat recent prima rundă a unui fond de 30 de milioane de dolari numit Acquired Capital.

Gazdele spun că emisiunea funcționează pentru că respectă inteligența publicului lor și s-ar putea să nu existe un alt podcast cu fani care să fie mai inteligenți în materie de afaceri: 40% dintre ascultătorii Acquired sunt executivi de nivel C-suite sau VP, spun ei. Printre aceștia se numără Daniel Ek, directorul general al Spotify, care spune că este una dintre emisiunile sale preferate, și Eddy Cue, unul dintre directorii de top ai Apple, care ascultă emisiunea pe drumul către muncă.

Au existat momente în care Cue a rămas în mașină chiar și după ce a intrat pe aleea din fața casei pentru că era captivat de un episod din Acquired. El chiar redă emisiunea cu voce tare pe iPhone-ul său atunci când intră în birourile Apple dimineața devreme și nu este nimeni în jur.

„Este greu să te oprești odată ce ai început să asculți”, spune el.

Emisiunea despre Tesla a fost primul episod Acquired care a depășit două ore. A fost atât cel mai lung podcast al lor, cât și cel mai popular.

Anul trecut, și-au asumat un alt risc când au abordat gigantul de lux LVMH, explorând pentru prima dată o industrie din afara tehnologiei, mass-media sau divertismentului. Încă o dată, a fost cea mai mare emisiune a lor.

Deloc surprinzător, LVMH a fost episodul care a prezentat emisiunea unui public mai larg. Ceea ce a fost surprinzător este că a cuplat oameni din Silicon Valley, inspirând studenții de la Stanford să își înființeze propriul club de ascultare Acquired și ajungând la directori puternici din companii de miliarde de dolari. Cue a descoperit podcastul prin intermediul emisiunii LVMH și a urmărit imediat episoadele anterioare în timp ce le aștepta pe cele noi. „Întotdeauna simt că, atunci când termin, am învățat multe”, spune el.

Răspunsul la ceea ce au numit „inovațiile geniale ale modelului de afaceri” al LVMH le-a dat gazdelor emisiunii Acquired încrederea de a-și continua curiozitatea indiferent unde le-ar putea duce, știind că ascultătorii îi vor urma și că noi ascultători îi vor găsi.

Astăzi, ei au o listă de 50 de companii pe care speră să le acopere. În fruntea acestei liste se află Apple, Google și Disney. Alte episoade viitoare includ Ferrari, Dell, Ikea, Estée Lauder, Genentech, Levi Strauss și o companie pe care o păstrează pentru când copiii lor mici vor crește: Lego.

„Pentru ca noi să facem un episod, acesta trebuie să fie oportun, dar trebuie să fie și atemporal”, spune Gilbert. „Majoritatea celorlalte podcasturi acoperă ceva despre știri, iar valoarea acelui conținut se rotunjește la zero peste șase luni. Vrem să creăm ceva care să fie 90% la fel de valoros peste cinci ani ca astăzi.”

Odată ce au ales o companie, procesul de realizare a unui episod durează șase săptămâni de la început până la sfârșit.

Acquired nu este doar un alt podcast cu doi tipi și un microfon. Gilbert și Rosenthal devin experți în aceste companii. Ei se consideră mai degrabă istorici decât jurnaliști, dar intervievează foști angajați pe lângă faptul că citesc, urmăresc și ascultă orice material pe care pun mâna. Le ia o lună să învețe tot ce pot, înainte de a raporta cele mai bune lucruri pe care le-au găsit.

Vorbesc în fiecare zi, dar încearcă să nu își împărtășească descoperirile înainte de înregistrare, ceea ce este mai ușor acum că Gilbert locuiește în Seattle și Rosenthal în San Francisco. Chiar dacă evită spoilerele, sunt pregătiți pentru ceea ce ar putea spune celălalt, deoarece Gilbert îi trimite mesaje lui Rosenthal cu subiecte la care nu se poate opri să se gândească, fie că este vorba de litografia cu ultraviolete extreme a TSMC sau de ciclul fluxului de numerar al Costco.

Interviurile lor răsunătoare cu legendarul Charlie Munger de la Berkshire Hathaway și cu Jensen Huang, CEO al Nvidia, au fost cele mai descărcate emisiuni de până acum. Dar pentru episoadele lor emblematice, nu au invitați. Nici măcar nu introduc alte voci. Doar gazdele vorbesc.

Rosenthal are o schiță vagă cu 50 de pagini de puncte, iar Gilbert are o listă de teme-cheie de discutat, însă conversațiile nu sunt programate dinainte. Relația lor face parte din farmecul emisiunii.

Se trezesc dimineața devreme când înregistrează pentru că sunt prea entuziasmați să doarmă. Le spun soțiilor lor să nu se bazeze pe ei pentru cina din acea seară. Apoi își petrec restul zilei în picioare. „Nu stau jos”, spune Rosenthal. „Chiar dacă suntem puțin bolnavi sau epuizați de procesul de cercetare”. În momentul în care termină, sunt extenuați.

Urmează adevăratul antrenament: editarea.

Împreună cu editorul lor, singura altă persoană implicată în emisiune, gazdele revizuiesc episodul de patru ori înainte ca acesta să apară în fluxul de podcasturi. Pentru episodul Microsoft difuzat luna trecută, au înregistrat timp de nouă ore, iar produsul finit a durat aproximativ patru ore. Ei văd fiecare secundă ca pe o șansă pentru ascultători de a face altceva, așa că sunt nemiloși în a tăia orice secțiune care este cât de cât plictisitoare.

„Scopul este să sune ca această minunată conversație organică”, spune Gilbert. „În spatele scenei, este orice altceva.”

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.