Blue Air va transfera zboruri interne și internaționale către noua companie românească AirConnect, înființată chiar de către un fost director în Blue Air și de controversatul om de afaceri Dorin Ivașcu / Blue Air va tăia astfel 15-20% din costuri și va introduce aeronave ATR pe zborurile regionale

blue air, avion Sursa foto: Blue Air, Facebook

Compania românească Blue Air va transfera mai multe zboruri interne și internaționale către noua companie românească AirConnect, înființată chiar de către un fost director de la Blue Air, care în urmă cu nouă ani a fost implicat în cumpărarea Blue Air de la omul de afaceri Nelu Iordache, și mai mulți acționari în directă legătură cu omul de afaceri Dorin Ivașcu, care controlează Aeroportul Tuzla și care a fost șef la birouri externe ale Tarom în perioada comunistă. UPDATE AirConnect a transmis, într-un drept la replică, faptul că nu există nicio suprapunere de servicii între AirConnect şi BlueAir, pentru că cele două companii au nişe de piaţă diferite şi complementare, și că Dorin Ivașcu are adeverință eliberată de CNSAS care atestă faptul că acesta nu a fost colaborator al Securităţii. Dreptul integral la replică, la finalul articolului.

„Blue Air – cea mai mare companie aeriană ultra low-cost din România și noua companie aeriană regională Air Connect au încheiat un parteneriat strategic de tip codeshare pentru a oferi opțiuni de călătorie extinse pasagerilor, atât pentru zboruri interne în România, dar și pentru cele regionale. Pe baza Memorandumului de Înțelegere finalizat – cele două companii aeriene vor lansa, începând cu 12 septembrie 2022, un parteneriat extins de tip codeshare cu scopul de a optimiza costurile, de a îmbunătăți conectivitatea și de a-și uni forțele pentru a explora sinergii suplimentare pe piața regională europeană cu plecare din București. În cadrul acordului, Blue Air va transfera operarea unor servicii interne și internaționale selectate din UE, către Air Connect. Controlul comercial și riscul pentru aceste rute rămân la Blue Air, care va continua să fie responsabilă de vânzări, marketing și asistență pentru clienți, dar se așteaptă să realizeze economii de costuri și raționalizări de peste 15-20% în cadrul cooperării, prin implementarea tipului de aeronavă ATR-72 pe serviciile regionale și de tip navetă. Air Connect va fi responsabilă de controlul operațional”, a transmis Blue Air, într-un comunicat.

Blue Air, pierderi uriașe

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Blue Air se află în prezent într-o situație financiară dificilă, după ce a încheiat anul 2020 cu afaceri de 537 milioane lei, dar și pierderi de peste 403 milioane lei și un număr de angajați în scădere cu aproape 30%, la 806, conform datelor de pe platforma Confidas. Pentru anul 2021 nu sunt date disponibile, iar compania a refuzat să le pună la dispoziția Economedia.

În august 2020, Comisia Europeană a aprobat o garanție de împrumut de până la aproximativ 62 de milioane euro (aproximativ 301 milioane lei) în favoarea companiei Blue Air, pentru a compensa compania pentru pierderile suferite din cauza pandemiei de coronavirus și pentru a oferi companiei aeriene un suport urgent de lichiditate.

Recent, compania a fost amendată cu suma de 2 milioane de euro de către Protecția Consumatorilor, pentru că operatorul a anulat aproape două sute de mii de rezervări, în perioada 30.04.2021-30.04.2022.

Compania a transmis că va ataca în instanță amenda primită de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și a acuzat că reprezentanții ANPC amendează compania deși nu are cele mai multe zboruri anulate.

Ulterior, preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, spunea că Blue Air se pregăteşte să iasă din piaţă şi tergiversează primirea procesului verbal privind amenda aplicată de ANPC şi privind obligaţia de a da consumatorilor banii înapoi.

Cristian Rada, acționar principal și CEO Blue Air, a infirmat această variantă.

Cine este AirConnect

AirConnect este o companie aeriană românească, lansată recent, în luna iulie, care își propune să opereze curse aeriene și zboruri tip charter.

Economedia a scris, anterior, că în spatele acesteia se află un fost director de la Blue Air, care în urmă cu nouă ani a fost implicat în cumpărarea Blue Air de la omul de afaceri Nelu Iordache, și mai mulți acționari în directă legătură cu omul de afaceri Dorin Ivașcu, care controlează Aeroportul Tuzla și care a fost șef la birouri externe ale Tarom în perioada comunistă.

Astfel, conducerea executivă a AirConnect este formată din Dorin Ivașcu, Președinte al Consiliului de Administrație, Tudor Constantinescu, Director General și Florin Necula, Director Operațional.

Datele consultate de Economedia pe platforma Confidas.ro arată că AirConnect este controlată în mod egal, cu câte 20% din acțiuni, de cinci acționari: Karpaten Outgoing, Domnița Iulia Muntean, Florin Necula, Cosmin Adrian Pop și Regional Air Suport, deținută integral de omul de afaceri Dorin Ivașcu.

Karpaten Outgoing face parte din grupul de turism Karpaten. Însă ceilalți acționari au legături de afaceri cu omul de afaceri Dorin Ivașcu. Domnița Iulia Muntean și Cosmin Adrian Pop sunt acționari și la Air Connect Aviation Group, unde Dorin Ivașcu este administrator.

În plus, Florin Necula, care va fi director operațional, este managing partner al companiei de servicii legate de întreținerea aeronavelor Ras Aviation Services – Technic (30% din acțiuni), unde asociat este și omul de afaceri Dorin Ivașcu (30% din acțiuni), conform datelor Confidas. Necula a fost în trecut director tehnic al Tarom.

Omul de afaceri Dorin Ivașcu este cunoscut pentru faptul că controlează Aeroportul Tuzla, prin compania Regional Air Services (RAS), deținută în mod egal de Adrian Ștefan Vasilache și societatea Regional Air Suport, care la rândul ei este deținută integral de Dorin Ivașcu. Dorin Ivaşcu şi-a început cariera în 1972 ca „ghid internaţional in timpul vacantelor studenţeşti” la Biroul de Turism pentru Tineret (BTT), fosta structura a statului care a funcţionat în perioada regimului comunist. În 1978 a început să lucreze ca economist la TAROM, urcând ulterior treptele ierarhice până la funcţia de director de sucursală TAROM în mai multe ţări: Marea Britanie, Libia sau ţări din America de Nord. Potrivit CV-ului personal, din 2006 este acţionar şi managing partener al Regional Air Services SRL – Aerodrom Tuzla, potrivit Adevărul. Jurnaliştii de la epochtimes-romania scriau despre Dorin Ivașcu că este „fostul ofiţer al Direcţiei de Informaţii Externe şi director al TAROM de pe vremea comunismului”, dar el a infirmat pentru HotNews că ar fi lucrat pentru vechea Securitate comunistă. „După ce a căzut regimul comunist, Dorin Ivaşcu a fondat LAR (Liniile Aeriene Române), prima companie aeriană privată din ţară care opera iniţial aeronavele lui Ceauşescu şi ale serviciilor de securitate din subordine. În 1998, a făcut un parteneriat cu Regional Air Services din Tanzania şi a preluat Aeroportul Tuzla de la Aviaţia Utilitară Română”, mai scria Adevărul.

Interesant este și trecutul lui Tudor Zamfir Constantinescu, Președinte al Consiliului de Administrație AirConnect. El a fost în trecut pilot și director comercial al Blue Air, până în 2019, apoi director comercial al companiei românești Animawings, inclusiv în anul 2021. Tudor-Zamfir Constantinescu a fost administrator al companiei Airline Management Solutions o firmă cu acționariat româno-belgian. Compania a preluat în 2013, cu 30 de milioane de euro, o parte din compania Blue Air, de la omul de afaceri Nelu Iordache. Existau la acea vreme zvonuri că Nelu Iordache se afla chiar în spatele acestei companii, însă Casa de Insolvență Transilvania (CITR), la acea vreme coordonatorul Comisiei de negociere pentru vânzarea Blue Air, a negat acest lucru, scria Gândul. Tudor-Zamfir Constantinescu deținea la acea vreme un pachet de 17% din acțiunile Airline Management Solutions, pentru care ar fi trebuit să contribuie cu 5,1 milioane de euro la preluarea Blue Air. El nu avea la acel moment nicio altă afacere.

AirConnect a transmis că este o companie aeriană românească, ȋnființată ȋn 2022, cu obiectivul de a opera curse interne și zboruri de tip charter. Flora AirConnect include, ȋn primul an de activitate, două aeronave ATR 72-600, iar ȋn 2023, va ajunge la patru. Compania ȋși propune să devină lider de piață pe segmentul de zboruri regionale. Prima aeronavă AirConnect a ajuns, joi, 7 iulie, pe Aeroportul Internațional București Băneasa. Până la finalul lunii iulie, aeronava ATR 72-600 a AirConnect, cu o configurație de 68 de locuri, va ȋncepe să opereze zboruri charter către Grecia, Turcia, Bulgaria și Egipt. Compania are deja semnate contracte cu touroperatori precum Karpaten Turism, Dertour, Cocktail Holidays, AeroVacanțe. Flota companiei se va mări, ȋn august 2022, cu încă un ATR 72-600, iar anul viitor cu alte două aeronave. Din toamnă, AirConnect va lansa zborurile interne, ce vor conecta aeroporturile regionale cu hub-urile din proximitate. Primele orașe din România vizate sunt București, Oradea, Arad, Timișoara, Craiova, Târgu Mureș, Sibiu și Baia Mare.

Conform datelor de pe platforma Confidas, Air Connect Aviation Group SA a fost înființată în data de 8 octombrie 2021, raportând pentru acest an afaceri de 20.000 lei. Compania are active de peste 5 milioane lei și zero angajați.

Recent, Aeroportul Băneasa s-a redeschis, iar directorul companiei Aeroporturi București, George Dorobanțu, a declarat că trei companii sunt deja pregătite să înceapă cursele de linie și charter pe acest aeroport, inclusiv compania AirConnect.

Drept la replică AirConnect:

  1. Despre Code-share

Code-share este termenul care descrie o relaţie comercială banală, comună şi cvasiextinsă în industria aeronautică prin care două sau mai multe companii aeriene publică și comercializează același zbor ca parte a orarului sau programului lor publicat. Aceste contracte au scopul de a permite extinderea reţelei de servicii şi distribuţie a participanţilor.

Spre exemplificare, Tarom are încheiate astfel de parteneriate cu Aegean, AirFrance, AirSerbia, ITA Airways, Brussels Airlines, BulgariaAir, Czech Airlines, KLM Royal Dutch airlines, Middle East Airlines (ME), Royal Jordanian Airlines (RJ), Turkish Airlines (TK). 

De asemenea, Blue Air are un angajament de code-share cu AirConnect şi cu Flex Flight (W2).

Majoritatea companiilor aeriene majore au contracte de tip code-share cu alte companii aeriene.

  1. Despre suspiciunea că AirConnect preia BlueAir

Nu există nicio suprapunere de servicii între AirConnect şi BlueAir, cele două companii având nişe de piaţă diferite şi complementare (cu alte cuvinte, se pot doar ajuta, nu pot rivaliza): prima utilizează ATR-72 pe serviciile regionale și de tip navetă, pe când cea de-a doua operează 18 Boeing 737, seriile 737-300, 737-500 si 737-800. Pe scurt, e ca şi când ai spune că un buldoexcavator fură piaţa unei maşini de pompieri.  

Codeshare-ul BlueAir – AirConnect ajută BlueAir, care estimează să realizeze economii de costuri și raționalizări de peste 15-20% în cadrul cooperării – chestiune menită să contribuie la salvarea companiei, nu la distrugerea sa. Evident, ajută şi Air Connect, care, fiind nou pe piaţă, doreşte să îşi crească vânzarile.

Materialele din presă, neargumentate şi eronate, aduc prejudicii directe intereselor comerciale ale celor două companii.

  1. Despre despăgubirea de 62 mil euro acordată Blue Air

Tarom si Blue Air au beneficiat împreună de ajutor de stat pentru pierderile din perioada pandemiei Covid, în baza aceleiaşi Ordonanţe – nr. 139 din 19 august 2020, ajutor cuantificat în baza aceleiaşi grile de evaluare şi avizat şi monitorizat de Comisia Europeană.

Fireşte, Aegean, AirFrance, AirSerbia, ITA Airways, Brussels Airlines, BulgariaAir, Czech Airlines, KLM Royal Dutch airlines, Middle East Airlines (ME), Royal Jordanian Airlines (RJ), Turkish Airlines (TK), Flex Flight (W2) şi, în mod logic, nici AirConnect nu sunt în niciun fel beneficiarii acestor ajutoare. Ajutoarele de stat nu sunt transmisibile şi prin niciun mijloc nu pot fi oferite, printr-un act de voinţă, de o companie altei companii. Air Connect a fost înfiinţată abia în octombrie 2021.

  1. Despre Dorin Ivaşcu – care “controlează” RAS Tuzla

Dorin Ivaşcu nu “controlează” Aeroportul Tuzla, ci una dintre firmele pe care le deţine este acţionară în Regional Air Services – Aeroport Tuzla. Dorin Ivaşcu este doar investitor la Aeroportul Tuzla, nefiind nici măcar administrator al firmei.

Termenul de “control” sugerează un senzaţional care nu există. Este vorba despre un banal acţionariat.

  1. Despre Tuzla şi Tanzania

Nu există nicio legătură între Regional Air Services – Aeroport Tuzla şi nicio firmă din Tanzania. Nici între Dorin Ivaşcu sau Adrian Vasilache sau firmele lor şi orice firmă din Tanzania.

Regional Air Services este un nume comun şi mai există firme cu acelaşi nume în SUA, la Atlanta şi Nevada, precum şi în Quebec, Canada. Nici măcar cu acelea nu există nicio legătură.

  1. Despre vama-graniţă la Aeroportul Tuzla

Regional Air Services – Aeroport Tuzla a parcurs demersul legal şi legitim de înfiinţare a unui punct de vamă-graniţă pentru Aeroportul din Tuzla în anul 2013, ca urmare a cerinţelor pieţei, și de atunci a fost auditat și verificat repetitiv și niciodată nu a fost găsit niciun viciu, procedura reluându-se exclusiv birocratic.

Considerăm că aceste materialele de presă, neargumentate şi eronate, aduc prejudicii directe intereselor comerciale ale Aeroportului Tuzla în legătură cu înfiinţarea punctului de vamă-graniţă şi apelăm la jurnaliştii implicaţi să dea dovadă de etică şi responsabilitate atunci când iniţiază astfel de demersuri, să conştientizeze şi să îşi asume consecinţele.  

  1. Despre statutul Aeroportului Tuzla

Atunci când scrieţi despre Regional Air Services – Aeroport Tuzla, o faceţi în legătură cu aeroportul care a ocupat mai mult de un deceniu locul 2, după Otopeni, ca număr de mişcări de aeronave.

După pandemie, în condiţiile în care este singurul aeroport care nu a beneficiat de ajutor de stat, ocupă “doar” locul 3.

În consecinţă, vă rugăm să vă adresaţi cu respectul cuvenit şi să nu mai ilustraţi ştirile cu imagini vechi de mai bine de 10 ani, de când aeroportul era doar o ruină şi doar ce fusese cumpărat.

În urma investiţiilor de care a beneficiat, Tuzla este, în prezent, un paradis al aviaţiei mici. Starea lui actuală nu se datorează niciunei finanţări de la stat, ci exclusiv investitorilor şi managementului propriu.

Vă putem furniza oricând imagini, la cerere.

 

  1. Despre calomniile la adresa dlui Dorin Ivaşcu şi calitatea de turnător

Niciunul dintre jurnaliştii implicaţi în această campanie de defăimare nu a adus vreo dovadă în sprijinul afirmaţiilor şi nu a cerut punct de vedere dlui Dorin Ivaşcu. Menţionăm că există o adeverinţă eliberată de CNSAS cu nr. DJ / 1289 / 04.07.13 care atestă faptul că Dorin Ivaşcu nu a fost colaborator al Securităţii. Mai mult decât atât, a fost urmărit de Securitate şi privat de dreptul de a ieşi din ţară de două ori – tocmai pentru refuzul său de a colabora.

Consideraţii generale, de final:

Legătura cu Tanzania a mai fost făcută în cadrul unei campanii denigratoare similare, într-o perioadă în care, ca şi acum, interesele comerciale ale Regional Air Services se suprapuneau intereselor altei companii private.

Demonizarea lui Dorin Ivaşcu este, de asemenea, o reluare a acelei istorii.

Chestionarea conspiraţionistă a demersului absolut banal de înfiinţare a unui punct de vamă-graniţă este, de asemenea, o reeditare.

Constatăm cu tristeţe, că, uneori, o anumită parte a presei publică materiale nedocumentate şi nu cere punct de vedere celor implicaţi. Că, uneori, este implicată în bătălii care vizează interese comerciale şi că încearcă un rol activ în promovarea acestora.

Regional Air Services nu a plătit şi nu plăteşte presa sau agenţii de PR pentru a-şi promova interesele şi a-şi denigra adversarii. Dacă vreţi să publicaţi acest comunicat, sunteţi liber să o faceţi. Dacă nu, nu.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: