Ajunsă la nouă ani, SkyTower, cea mai înaltă clădire de birouri din România, se adaptează la vremuri. RPHI nu plănuiește să o vândă

Foto SkyTower Sursa foto: RPHI

SkyTower, una dintre puținele clădiri de birouri cilindrice de pe piața românească, și cea mai înaltă clădire office din România, cu 37 de etaje și 137 de metri înălțime, a devenit în nouă ani de la livrare un simbol al dezvoltării continue a mediului de afaceri din București și un trade mark al zonei Aurel Vlaicu-Floreasca.

Proiectul a fost dezvoltat în plină criză financiară, fiind livrat în 2012 de Raiffeisen Property Holding International (RPHI), dar a început să simtă nevoia să fie modernizat și adaptat la noile cerințe ale pieței.

„SkyTower este un proiect important pentru compania noastră și înregistrează rezultate bune, în ciuda contextului pandemic. Începând cu semestrul doi, 2021, ne-am concentrat puternic pe dezvoltarea operațională SkyTower și am consolidat relațiile cu chiriașii noștri”, spune pentru Economedia, Leo Forstner, Managing Director, RPHI România.

În prezent, compania este în proces de renovare a holului clădirii principale, care va deveni un spațiu modern, cu accent pe tehnologia high-tech, iar potrivit lui Forstner, în perioada următoare, are planificate noi proiecte, investiții și dezvoltări ale SkyTower în București, iar o eventuală vânzare a clădirii nu este pe agenda RPHI.

Leo Forstner. Sursa foto: RPHI

Economedia a realizat un interviu cu Leo Forstner, pentru a afla strategia companiei pentru 2022 si opiniile acestuia asupra situației pieței de birouri, atinsă destul de grav de efectele pandemiei care bântuie lumea din 2020.

 Economedia: Intențíonați să modernizați și să aduceți la zi, din punct de vedere tehnologic, acest proiect?

Leo Forstner: Ne propunem permanent să creștem potențialul acestui proiect-simbol, așa că suntem mereu preocupați de optimizarea clădirii din punct de vedere tehnologic, dar și de îndeplinirea standardelor de wellbeing. Astfel, îmbunătățim mediul de lucru.

În 2021, ne-am continuat eforturile pentru menținerea SkyTower în topul clădirilor de birouri din București, în ceea ce privește sustenabilitatea construcției și condițiile oferite. Prin urmare, în iunie 2021 am primit certificarea LEED Platinum pentru Operațiuni și Întreținere, care atestă clădirile pentru cele mai bune practici și măsoară performanța de mediu în timpul funcționării și întreținerii.

În octombrie, a urmat certificatul Gold DGNB – German Sustainable Building Council – pentru clădiri sustenabile de la ÖGNI, Societatea austriacă pentru managementul imobiliar sustenabil. Acest certificat vine ca o recunoaștere a performanțelor noastre în ceea ce privește abordarea integrată a operațiunilor, în special aspectul tehnologic,  clădire sustenabilă și economiile realizate în procesul de operare.

În ceea ce privește normele de sănătate, din 2020, SkyTower este pregătit să îndeplinească toate măsurile de igienizare și protecție împotriva Covid-19, fapt care ne-a adus certificarea internațională „COVID-19 COMPLIANT”.

De asemenea, în reproiectarea holului clădirii, vor fi incluse câteva caracteristici noi și interesante, precum un perete cu LED care este în curs de instalare. De asemenea, suntem aproape de deschiderea centrului pentru evenimente SkyHub, care cuprinde un amfiteatru multifuncțional, o sală de ședințe, o zonă open space de lounge, dedicată socializării în cadrul evenimentelor, și o grădină exterioară, cu terasă, care va ocupa o suprafață totală de 800 mp.

Care este standardul verde al proiectului?

Din 2021, SkyTower este certificată LEED Platinum pentru Operațiuni și Mentenanță, fiind prima clădire de birouri din România care a primit cel mai înalt calificativ LEED pe segmentul de operațiuni și întreținere, și DGNB Gold (Consiliul German pentru Construcții Sustenabile), pentru clădire sustenabilă. 

Ce părere aveți despre evoluția pieței de birouri în 2021, un an marcat de pandemia de coronavirus?

Cred că pandemia a generat schimbări majore și o transformare nemaivăzută a societății, la toate nivelurile. Piața birourilor este unul dintre sectoarele destul de afectate, deoarece modul în care lucrează oamenii s-a schimbat masiv.

Dar 2021 a reprezentat și un an al redresării. Angajații au reînceput să vină la birou periodic și cred că, deși munca a căpătat o altă dimensiune, desfășurarea activității în birouri va rămâne un element important, chiar dacă discutăm despre un sistem hibrid.

Pe parcursul lui 2021, piața locală de birouri a fost solidă, cu performanțe bune, ținând cont de context, chiar dacă în prima jumătate a anului activitatea a fost redusă față de nivelurile pre-pandemice. Cred că procesul de redresare a pieței forței de muncă a dat un impuls sectorului nostru, iar multe proiecte locale sunt acum interesante pentru investitorii internaționali.

Dacă prima jumătate a anului a fost ceva mai lentă, rezultatele la nouă luni indică peste 132.000 metri pătrați livrați, un volum bun.

Anul acesta, SkyTower a obținut rezultate bune, contracte de închiriere și extinderi ale perioadelor contractuale. În septembrie, am semnat cu Ambasada Republicii Coreea în România prelungirea cu șapte ani a contractului de închiriere pentru sediul instituției, situat la etajul 33, unde ocupă un spațiu de 1.157 mp.

De la începutul pandemiei, SkyTower a avut o rată de ocupare constantă de 94%,.

Credeți că vor mai avea loc tranzacții, în scurta perioadă rămasă până la sfârșitul anului?

La nouă luni, conform datelor din piață, numărul tranzacțiilor pe segmentul office a crescut cu aproximativ 24% față de aceeași perioadă din 2020, iar stocul modern de spații de birouri din București a depășit 3,4 milioane metri pătrați.

Cred că în 2022 acest sector își va continua procesul de recuperare și consolidare, iar până la 31 decembrie 2021 nu estimez o tranzacție majoră pe zona office.

Ce credeți referitor la evoluția pieței spațiilor de birouri, în 2022?

Cea mai mare parte a spațiilor de birouri vor fi livrate în proiecte de parcuri de afaceri, la fel cum ca în 2021. Activitatea se va derula în continuare în sistem hibrid, dar tot mai mulți oameni vor începe să revină la birou, pe fondul necesității unei interacțiuni directe, atât profesionale, cât și de socializare.

Și, cum am menționat anterior, piața office își va continua procesul de recuperare și consolidare.

Care sunt elementele care vor influența piața cel mai mult, în 2022?

Sistemul hibrid de lucru și zona green și sustenabilitate.

Aproximativ 40% din consumul global de energie provine din sectorul de office real estate, așa că este normal ca politicile privind energia verde și responsabilitatea de mediu să ocupe un loc important pe agenda pieței de clădiri office.

RPHI are în plan creșterea portofoliului din România, prin noi dezvoltări și achiziții?

În acest moment, România este o piață atractivă, mai ales în sectoare precum logistica și spațiile rezidențiale, unde tendința a fost ascendentă din 2020 până în prezent.

Cu toate acestea, planurile noastre în România sunt centrate în jurul proiectului SkyTower, un simbol al Bucureștiului, care de aproape un deceniu impulsionează dezvoltarea accelerată a zonei de afaceri Aurel Vlaicu – Pipera.

Urmărim în continuare creșterea comunității de afaceri pe care am dezvoltat-o în acești ani și dezvoltarea altor servicii relevante chiriașilor noștri.

Prioritatea noastră este sectorul spațiilor de birouri și vom continua modernizarea SkyTower și FCC Building. Obiectivul nostru principal este să îi ajutăm pe chiriașii noștri și pe angajații lor să se adapteze cât mai bine acestei perioade.

Vom reveni cu mai multe detalii în viitorul apropiat. Până atunci, continuăm lucrările de renovare a holului din clădirea principală și a amenajării grădinii exterioare.

Suntem deschiși, în general, la oportunități de afaceri, dar în acest moment ne concentrăm pe proiectele curente, așa că nu avem planuri cu privire la alte dezvoltări.

Cât de mult timp credeți că va mai funcționa sistemul “work from home” și cum va influența acesta piața?

Cu siguranță, 2022 va sta sub semnul sistemului de lucru hibrid, iar în aceste condiții cred că va crește importanța spațiilor de birouri de clasă A, care sunt aliniate la toate normele contextului actual și respectă cele mai înalte standarde de protecție împotriva Covid-19.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *