Constructorii din Turcia au contracte de aproximativ 6 miliarde de euro cu autoritățile centrale și locale pentru lucrări la autostrăzi și magistrale de metrou, conform datelor oficiale pe care le-a analizat Economedia. Pentru infrastructura de transport rutier, Makyol, Mapa-Cengiz, Nurol, Alsim Alarko și Ozaltin au contracte de 3 miliarde de euro cu Ministerul Transporturilor/CNAIR pentru 165 km de autostradă și drum expres, iar Gulermak și Makyol-Alsim Alarko au contracte de aproape 2,5 miliarde de euro pentru cele două magistrale noi de metrou Cluj-Napoca (1,8 miliarde de euro) și București, Gara de Nord-Otopeni cu cele două secțiuni. Totodată, ESTA, a semnat cu CNAIR două contracte de aproape 400 milioane Euro pentru lărgire și reabilitare DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia.
Marți, 21 mai, la Ankara, în Turcia, Guvernele României și Turciei au o ședință comună, iar printre temele de discuție se numără și investițiile în infrastructură. Potrivit datelor oficiale, Turcia este primul partener comercial din afara UE al României. ,,Turcia este principalul partener comercial non-UE al României și prima destinație extra-comunitară a exporturilor românești. Prin viitoarele proiecte în energie, transporturi, agricultură, industrie agroalimentară și de apărare ne-am propus să creștem schimburile comerciale la 15 miliarde de dolari”, a afirmat premierul Marcel Ciolacu.
Autostrăzi și Drumuri Expres (168 km)
Lotul 2 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești (Boița – Cornetu de 31 km) este cel mai greu lot de autostradă în execuție și cel mai mare contract semnat până acum: 800 de milioane de euro cu Asocierea Mapa-Cengiz. Termenul de execuție este de 50 de luni, iar lucrările încep la Boița. Pe de altă parte, Makyol a devenit al doilea mare constructor din România după UMB având toate cele 4 loturi ale Autostrăzii Sibiu – Făgăraș, cu 1,3 miliarde de euro pentru cei 68 de kilometri. Următorul contract ca valoare este de 500 de milioane de euro, primul lot al Autostrăzii Unirii cu Nurol (proiectarea începe pe 31 mai). Un alt contract cu Nurol de 200 milioane Euro pentru Lotul 3 al Autostrăzii Moldovei (Nurol-Makyol), iar Alsim Alarko finalizează și restul de 10 kilometri pe primul lot al Autostrăzii A București Sud cu aproape 200 de milioane euro. Alți 17 kilometri de Drum Expres, lotul 4 Drum Expres Craiova – Pitești, sunt în lucru cu Ozaltin cu termen estimat de finalizare (decembrie 2024) și contract de 90 milioane de euro.
La cei aproximativ 165 de kilometri deja contractați se adaugă și cei 3 km reprezentând viaductele scoase din contractul cu UMB. CNAIR va semna contractul de 200 milioane de euro cu Ozaltin, oferta fiind conformă (detalii aici). Opt constructori, din care cinci din Turcia au depus oferte și la contractul de 1,6 miliarde de euro pentru Lotul Meseș pe Autostrada Transilvania.
3 Miliarde de euro pentru magistralele de metrou de la Cluj și București – Otopeni
Cel mai mare contract (unic) pentru infrastructura de transport din România este magistrala de metrou de la Cluj-Napoca, contract de 1,8 miliarde de euro semnat cu Gulermak. Lucrările ar trebui să înceapă în această toamnă și să dureze 8 ani (finanțarea este parțial asigurată din PNRR cu 300 milioane de euro). Contractul este de tipul „la cheie”, structură, finisaje, automatizare. Pe lângă banii dinj PNRR, Contractul este finanțat aproape complet de la Bugetul Ministerului Transporturilor/ Program Transporturi 2021-2027, bugetul Primăriei Cluj-Napoca neputând susține o asemenea investiție regională.
Pentru Magistrala Gara de Nord – Otopeni (12 stații) Metrorex are contracte cu Alsim-Makyol și Gulermak de aproximativ 500 milioane de euro, dar pentru lucrări la stații și structură. Pentru prima secțiune, până la Băneasa lucrările au început, iar pentru secțiunea II, etapa de proiectare se termină la toamnă.
Constructorii din Turcia lucrează și la calea ferată: Yapi are contract de peste 100 milioane de euro pentru reparații rapide pe linia București – Pitești, iar Gulermak lucrează în Asociere cu FCC (Lider) pe M 300 Cluj-Napoca – Oradea.