Asociația „Hai că se poate” din Iași solicită CNAIR să nu mai tărăgăneze decizia privind „închiderea” Studiului de Fezabilitate pentru secțiunea Miercurea Nirajului – Vânători Neamț (159 km), segmentul montan al Autostrăzii Unirii – A8. Într-o scrisoare deschisă către CNAIR, asociația constituită în jurul activistului civic Irinel Bucur (specialist IT) și a directorului general interimar CNIR Cătălin Urtoi subliniază că au trecut mai bine de 6 luni de la emiterea Acordului de Mediu, o etapă esențială pentru întreg sectorul Târgu Mureș – Târgu Neamț (include și capetele în licitație prin PNRR), însă CNAIR întârzie recepția documentației de la ACCIONA (Spania).
Contractul încheiat între ACCIONA (INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL SA) și CNAIR în 2019 este un exemplu perfect despre cât de mult ne-au costat criteriul „păgubos” prețul cel mai mic și subevaluarea unui Studiu de Fezabilitate, „cărămida” pentru un bun proiect. În 2019, Acciona a semnat contractul de completare a studiului de fezabilitate pentru 17 milioane lei, față de cele 35 milioane lei estimarea CNAIR, aceasta fiind una dintre problemele contractului, lungimea totală a traseului fiind de 211 km. Spre comparație, următorul segment al A8, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, a avut în 2021 un contract de 58 milioane lei (n.r. include și PT).
Redăm scrisoarea deschisă a Asociației „Hai că se poate” către CNAIR:
„Stimate beneficiar CNAIR și stimate proiectant,
Știm cu toții cât de mult ați muncit, împreună, în ultimul an și jumătate ca documentația aferentă tuturor celor 3 secțiuni din Autostrada Unirii – A8, Tg. Mureș – Tg. Neamț să ajungă în forma maximă posibilă, în baza contractului de prestări servicii încheiat încă din 2019 iar pentru efortul depus, vă mulțumim. Totuși, având în vedere faptul că încă de anul trecut se cunosc detaliile și pașii necesari încheierii acordului între dvs., că este necesară încheierea unui acord iar începând cu luna martie, odată cu emiterea acordului de mediu, se știe foarte clar că acest contract se îndreptă către o finalitate, faptul că suntem în a șasea lună de la obținerea acordului de mediu și încă acest acord nu este semnat, ridică importante semne de întrebare în rândul opiniei publice, răbdarea publică ajungând deja la apogeu. În ultimele 2 luni am avut numeroase comunicări neoficiale, atât la nivelul CNAIR cât și la nivelul proiectantului și de fiecare dată aflu că proiectantul este de acord cu condițiile CNAIR și totuși, acest act adițional încă nu este semnat, precizându-se în ședințe că încă sunt departamente care avizează sau se așteaptă alt răspuns de la proiectant. Precizăm că tărăgănarea și învârtirea după deget, în acest moment, nu ajută nici pe cei care erau prezenți la semnarea contractului și nici pe cei de acum. Vă reamintim că atât autoritatea tutelară prin ministrul transporturilor cât și directorul general CNAIR au asumat în mod clar, în timpul audierii din comisiile reunite de transport din Parlamentul României din data de 14 iunie 2023, că întreaga secțiune montană va fi scoasă la licitație de proiectare și execuție până la finalul anului 2023. Drept urmare, vă rog să-mi scuzați impertinența dar cred că șase luni pentru elaborarea unui act adițional e mai mult decât suficient, drept urmare având în vedere iminenta încetare contractuală din data de 11 august, asociația #HaiCaSePoate și cred că și celelalte asociații sunt în asentimentul nostru, vă solicită public să nu vă bateți joc de munca dvs. și a colegilor dvs., să nu se mai tergiverseze decizia, să se semneze de îndată actul adițional, să se plătească contravaloarea serviciilor prestate, recepționate și care nu au fost încă achitate și să se treacă mai departe la aprobarea documentațiilor în cadrul CTE-urilor. Au mai rămas 8 zile până la data de 11 august 2023, data limită de închidere a epopeii acestui contract și pe care vă solicităm să o respectați!”, arată Asociația „Hai că se poate”.
Asociația mai subliniază că atât ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu cât și directorul CNAIR, Cristian Pistol au promis lansarea licitației pentru proiectare și execuție a secțiunii de munte până la sfârșitul anului. Pentru a respecta angajamentul este nevoie de aprobarea indicatorilor tehnico-economici, Proiect de Hotărâre de Guvern și apoi transmiterea la ANAP. De exemplu, pentru capetele din PNRR, Transporturile și CNAIR au avut în noiembrie și decembrie 2022 o procedură accelerată care a permis lansarea licitațiilor până în 31 decembrie, conform angajamentelor oficiale.