UMB începe lucrările efective pe Autostrada A1 Lugoj – Deva de-abia în noiembrie după ce predă Proiectul Tehnic (PT) și după ce ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu semnează Ordinul pentru scoaterea din fondul forestier a 18 hectare de pădure, pe o lungime de 2 kilometri din traseul total de aproape 10 kilometri, precizează CNAIR într-un răspuns pentru publicația Opinia Timișoarei.
De la momentul emiterii Ordinului pentru începerea lucrărilor, UMB și asociatul din Bosnia Herțegovina au 34 de luni pentru execuția lucrărilor, cea mai dificilă etapă fiind tunelurile de 2 kilometri. Este un calendar cel puțin la limită pentru contractul din PNRR în condițiile în care constructorul român are aproape 500 de kilometri de Autostrăzi și Drumuri Expres în execuție, iar pe unele loturi deja lucrările nu avansează cu motoarele turate.
„Proiectarea nu s-a finalizat încă, este în termen. După ce se va finaliza, trebuie obținută Autorizația de Construire. În paralel, se așteaptă ordinul de ministru pentru scoaterea din fondul forestier a restului de pădure. Până acum s-a facut decopertarea în zone în care nu a fost nevoie de ordin. Constructorul a estimat că în noiembrie va începe lucrările”, au transmis reprezentanții CNAIR.
Pentru că nu avem un termen de comparație, iar galeriile de pe A1 Lugoj – Deva pot fi forate parțial și cu metoda cut&cover, nu este clar cât ar putea dura lucrările, dar avem estimările oficiale pentru tunelul clasic (forat) de 1,3 kilometri de la Momaia Argeș, pe A1 Curtea de Argeș – Tigveni. „Antreprenorul estimează un termen de 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare”, spunea, în martie, secretarul de stat Ionel Scrioșteanu (detalii aici).
Deși ministrul Grindeanu anunța începerea lucrărilor încă din mai sau iunie (detalii aici), tot Grindeanu spunea pe 25 august că UMB „a făcut puțină organizare de șantier”. În realitate, UMB are termen până în noiembrie pentru predarea Proiectului Tehnic (ordinul de începere a fost în decembrie 2022).
CNAIR și UMB au semnat contractul pentru lotul de aproape 10 kilometri dintre Margina și Holdea pe 14 octombrie 2022, iar etapa de proiectare a început în 5 decembrie 2022 (durata de proiectare este de 11 luni). Pentru acest contract de 1,8 miliarde lei (aproape un miliard lei finanțare prin PNRR) UMB s-a asociat cu EuroAsfalt, un constructor din Bosnia -Herțegovina cu portofoliu de lucrări similare în Balcani. Galeriile vor fi realizate prin metoda cut&cover/tunel forat cu metoda NATM.
Pentru a-și acoperi nereușita închiderii (măcar) a secțiunii Sibiu – Nădlac, Transporturile au dat vina pe „urși” și au invocat măsurile prea stricte pentru protecția mediului, deși Comisia Europeană a asigurat finanțarea nerambursabilă pentru acest proiect, doar să fie construit. (n.r. Acordul de mediu nr. 07/09.09.2010 (revizuit în 2013 și 2016) emis pentru autostrada Lugoj – Deva impune realizarea a trei ecoducte și două tuneluri pe sectorul cuprins între km 27+620 – km 56+220, pentru asigurarea și menținerea permeabilității pentru carnivorele mari). Lotul Holdea (jud. Hunedoara) – Margina (jud. Timiș) are o lungime de aproape 10 km, din care 2 km tuneluri, galerie dublă. La începutul anului, ministrul Grindeanu estima începerea lucrărilor în mai-iunie (detalii aici). Contractul a fost semnat în 2022 cu Asocierea UMB – Euro Asfalt, o firmă din Bosnia-Herțegovina cu portofoliu în tuneluri realizate pe Autostrăzile din Balcani, iar durata de realizare este de 45 luni, primele 11 luni pentru proiectare și 34 execuție.