Constructorul lotului 3 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești va depune pe 15 aprilie 2024 Proiectul pentru Autorizația de Construire a lotului de 37 de kilometri dintre Cornetu și Tigveni, a anunțat șeful de proiect, ing. Adrian Bodoc, reprezentantul Asocierii WeBuild – Tancrad (Italia – România). Lotul Cornetu – Tigveni (37 km) este cel mai lung lot de pe A1 Sibiu – Pitești, dar lucrările sunt mai grele pe Lotul 2 Mapa – Cengiz (detalii aici).
Contractul pentru lotul 3 a fost semnat în august 2022 pentru o ofertă de 5,3 miliarde lei, iar CNAIR a dat ordinul pentru începerea proiectării pe 1 fabruarie 2023, deci se poate spune că, față de termenul de 12 luni pentru predarea proiectului tehnic este o ușoară întârziere.
Deși sunt 37 de kilometri de construit în zona de munte, cu 95 de structuri (poduri și pasaje) și tunelul de 1,7 kilometri de la Poiana (cel mai lung de pe A1), CNAIR a prevăzut un termen de doar 45 de luni. Spre comparație lotul 5 de pe A1 Sibiu – Pitești unde lucrează tot WeBuild (și chiar nesperat de bine) are termen de 48 de luni pentru cei 30 de kilometri dintre Pitești și Curtea de Argeș, lot cu multe viaducte, dar mult mai ușor, inclusiv ca acces (echipamente și utilaje). De asemenea, PORR, are 44 de luni execuție pe lotul 4 de aproape 9 kilometri cu tunel la Momaia de 1,3 km. Nu în ultimul rând, WeBuild, al treilea mare constructor de infrastructură rutieră (după UMB și Makyol) are în 2024 3 mari contracte modernizare/electrificare PNRR: aproximativ 120 de kilometri pe Magistralele 100 și 300, deci va avea nevoie de o mobilizare foarte bună și resurse suplimentare. Pe de altă parte, în a doua parte a anului, WeBuild ar trebui să termine tronsoane de pe M 200 la Bârzava, pe Valea Mureșului unde lucrările sunt avansate 90% după cum Economedia a scris aici. Lotul 2 Boița – Cornetu (31 km) are termen 50 de luni, iar pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău de pe Autostrada Transilvania, 41 kilometri lungime și 3 km. tunel la Meseș CNAIR a prevăzut un termen de 78 luni (proiectare și execuție) față de 68 luni (proiectare și execuție) lotul 2 de pe A1.
„Avem tot ce ne trebuie ca avize și autorizații pentru traseul autostrăzii. Suntem în perioada de proiectare, pe 15 aprilie (2024) o să predăm proiectul pentru Autorizația de Construire (n.r PAC) către beneficiar pentru aprobare”, a transmis șeful de proiect al lotului 3 A1 într-o discuție pe șantier cu președintele CJ Vâlcea, Constantin Rădulescu.
Pe lotul 3 va fi construit Tunelul Poiana de 1700 metri, cel mai lung tunel de pe A1, iar lungimea totală a structurilor de artă este de 12 kilometri, practic o treime din lungimea totală a lotului. (Tunelul UMB de pe A1 Lugoj – Deva va avea o lungime totală de 2 kilometri, însă nu este clar dacă va fi complet forat sau parțial cut&cover). Șeful de proiect, Adrian Bodoc (WeBuild) a transmis pe șantier că vor lucra ,,minimum 2000-3000 de muncitori, operatori și ingineri vor lucra în contract”. O eroare, însă în prezentarea CNAIR/WeBuild: cel mai lung lot de autostradă contractat în România este pe Autostrada Moldovei: lotul 2 Focșani – Bacău are 39 de kilometri.
„Lucrări de executat:
– Peste 12 km. de poduri, pasaje și viaducte;
– Peste 25 km. de lucrări de consolidare;
– 2 noduri rutiere;
– 1 ecoduct.
Studiile de teren (arheologia, studiile topografice și studiile geotehnice) au fost finalizate”, a transmis CNAIR.