Autostrada Unirii: Ministerul Transporturilor aprobă Studiul de Fezabilitate pentru secțiunea de munte Miercurea Nirajului – Leghin / Costă 6 miliarde de euro, are 47 de tuneluri și 255 de pasaje și viaducte

Autostrada Unirii A 8 prelungire desemnare constructori loturi PNRR noi termene 25 și 31 iulie Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

Ministerul Transporturilor va aproba săptămâna aceasta Studiul de Fezabilitate pentru secțiunea de munte a Autostrăzii Unirii (A8), după această etapă urmând avizul la Consiliul Interministerial de la Ministerul Dezvoltării și apoi Hotărâre de Guvern cu indicatorii tehnico-economici pentru lansarea licitației până la sfârșitul anului. Finanțarea este asigurată prin Programul Transport (2021-2027) cu 40% fonduri europene și principiul „primul venit primul servit”, finanțarea nerambursabilă prin întregul PT pentru toate proiectele de infrastructură fiind de aproape 5 miliarde de euro. Deși României i s-a permis o supracontractare de 300%, există riscul ca banii să nu ajungă pentru toate investițiile propuse.

Secțiunea de munte Miercurea Nirajului – Leghin are o lungime de aproape 160 de kilometri, costă aproximativ 6 miliarde de euro, iar pe traseu vor fi construite 47 de tuneluri și 255 de pasaje și viaducte. CNAIR a aprobat indicatorii tehnico-economici pe 24 august, iar după o lună, investiția va fi avizată și în Consiliul Tehnico-Economic (CTE) al Ministerului Transporturilor, potrivit anunțului oficial al directorului CNIR, Cătălin Urtoi.

Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin va avea o lungime totală de 159,2 km, iar traseul acesteia va include:

– 5 noduri rutiere la intersctarea DN13A (Sovata), DN13B (Joseni), DN12 (Ditrău), DN15 (Tulgheș), DN15B (Pipirig),

– 437 de structuri (119 poduri, 19 pasaje, 117 viaducte, 179 podețe),

– 47 tuneluri, în lungime totală de 11,64 km (cu lungimi individuale cuprinse între 70 m și 940 m). Autostrada va beneficia și de 4 parcări de scurtă durată, 1 punct de sprijin și întreținere, 6 spații de servicii, 2 centre de întreținere și coordonare.

Proiectul, finanțat prin Programul Transport (PT), are o valoare totală estimată de 31,56 miliarde lei (fără TVA). Documentația pentru lansarea licitației necesare construcției secțiunii de autostradă Miercurea Nirajului — Leghin va fi elaborată dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern, afirma Cristian Pistol.

Pe secțiunea Târgu Mureș – Târgu Neamț, contractul din PNRR câștigat de UMB pe lotul 3 ar urma să fie semnat fără a mai aștepta decizia Curții de Apel București, iar pentru lotul I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului CNAIR este la a doua prelungire a termenului pentru desemnarea câștigătorului.

Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț (211,1 km), parte a A8, este împărțită în 3 secțiuni, astfel:– Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km): finanțare PNRR,– Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km): finanțare PT,– Secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 km): finanțare PNRR.”Contractul încheiat între ACCIONA (INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL SA) și CNAIR în 2019 este un exemplu perfect despre cât de mult ne-au costat criteriul „păgubos” prețul cel mai mic și subevaluarea unui Studiu de Fezabilitate, „cărămida” pentru un bun proiect. În 2019, Acciona a semnat contractul de completare a studiului de fezabilitate pentru 17 milioane lei, față de cele 35 milioane lei estimarea CNAIR, aceasta fiind una dintre problemele contractului, lungimea totală a traseului fiind de 211 km. Spre comparație, următorul segment al A8, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, a avut în 2021 un contract de 58 milioane lei (n.r. include și PT). Până la sfârșitul anului urmează să fie predat și Studiul de Fezabilitate pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni (93 km).

Sursa Foto : Ministerul Transporturilor

Comentarii

    • Serios! Toti expertii isi dau cu parerea ca ar fi scump… neconstruita inca 20 de ani produce pierdere de 37 mil/km, asta cand vor putea unii sa priceapa?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *