Comerţul mondial resimte încă efectele pandemiei. Conflictul din Ucraina afectează grav transporturile. În concluzie: porturile din toată lumea sunt blocate de nave pline de containere, arată o analiză Deutsche Welle.
Blocajele de la Marea Nordului se amplifică, constată analiştii de la Institutul Mondial pentru Economie (IfW). “Peste două procente din capacitatea globală de transport marfă este blocată acolo şi nu poate fi nici încărcată şi nici descărcată”, spunea miercuri expertul Vincent Stamer de la IfW în dialog cu DW. Pentru Marea Nordului această situaţie este “foarte neobişnuită”.
Convoaiele de nave care aşteaptă se măresc de la o zi la alta şi în porturile Shanghai şi Zhejiang din China. Peste patru procente din capacitatea de transport globală sunt blocate aici. “Pe termen scurt, nu se întrevede soluţionarea blocajului”, spune Stamer. “Pentru Germania şi UE efectele se resimt în comerţul cu zonele îndepărtate, mai ales cu Asia, de unde trebuie livrate produse electronice, mobilă sau textile”.
Lipsesc mărfurile din China
Pe Marea Roşie – cea mai importantă rută comercială între Europa şi Asia – se înregistrează un volum redus cu 20 de procente în transportul maritim, comparativ cu starea de normalitate. Situaţia este comparabilă cu cea determinată de debutul pandemiei, în urmă cu doi ani, mai explică specialiştii de la IfW.
“Efectele negative ale lockdown-ului din Shanghai se resimt de abia acum, în condiţiile în care transportul între China şi Europa durează 40 de zile”, mai adaugă Stamer. “Şi blocajul naval din Marea Nordului, ca şi importanţa sporită a transportului feroviar pe noul drum al mătăsii ar putea reduce parţial volumul total al transportului maritim”.
Şi totuşi: nivelul schimburilor comerciale continuă să crească
În ciuda acestor probleme, în luna iunie, comerţul mondial a înregistrat o uşoară creştere faţă de luna anterioară, după cum atestă indicatorul comercial Kiel (Kiel Trade Indicator). “Dar blocajele masive din porturi, costurile mari ale transportului şi deficitele din lanţurile de distribuţie împiedică schimbul de mărfuri, mai ales în cazul Europei”, mai spune expertul Stamer, care constată totuşi o uşoară tendinţă pozitivă. Germania a importat mai mult (cu 2,5 procente) şi a pierdut 0,1 puncte procentuale din totalul exporturilor.
Relaxare în Pacific
În schimb, situaţia se relaxează în America de Nord. Cererea de bunuri de consum post pandemie s-a mai temperat iar blocajul din portul din Los Angeles a fost soluţionat. “Astfel, sunt decongestionate căile de trasport, ceea ce a atras o scădere cu aproape 50 de procente a costurilor logistice între Asia şi coasta de vest a SUA”.
Volumul de mărfuri care ajunge acum în porturile ruseşti se poate explica şi prin sancţiunile impuse Rusiei, care au dus la substituirea comerţului cu Europa prin reorientarea către Asia. În Sankt Petersburg, la Marea Baltică, volumul de mărfuri este redus pe termen lung, dar în porturile care au legături directe cu Asia se înregistrează uşoare creşteri. “Dar importurile din Asia nu au ajuns încă să înlocuiască volumul comerţului cu Europa”, a conchis expertul Stamer.