Grupul italian de utilități Enel plănuiește ieșirea din România în 2023, arată strategia publicată de companie, cu ocazia Capital Markets Day, eveniment anual al companiei. Grupul Enel își prezintă astăzi Planul strategic 2023-2025 piețelor financiare și presei. Grupul anunță “Repoziționare strategică” și un plan de vânzare de 21 de miliarde de euro. În România, Grupul Enel deserveşte 3 milioane de clienţi prin reţeaua sa de furnizare şi distribuţie.
UPDATE Șeful Enel, Francesco Starace, a explicat ulterior că Enel iese din România pentru că nu mai are multe posibilități de creștere, nu pentru că „nu ne place cadrul legal și de reglementare”.
Știrea inițială
Compania transmite că ultimii trei ani au fost afectați de efectul combinat al epidemiei COVID-19, al conflictelor geopolitice și al evenimentelor meteorologice extreme legate de schimbările climatice. “Acest scenariu a sporit necesitatea unei tranziții energetice accelerate și a digitalizării, alături de reproiectarea și reechilibrarea lanțurilor de aprovizionare globale”, spun reprezentanții Enel
Planul prevede ieșirea din afaceri și zone geografice care nu se pliază atât de bine pe strategia grupului.
“La finalul acestui program vom fi o companie mai simplă, mai agilă”, a spus CEO-ul și directorul general al Grupului Enel, Francesco Starace.
“Exit” din România în 2023 – acesta este planul prezentat de companie. Grupul vrea să iasă și din Peru și Argentina.
Alberto de Paoli, CFO al companiei, a subliniat că investițiile din următorii 3 ani se vor concentra în țările principale pentru grup.
În acest an compania a finalizat ieșirea din Rusia.
Alberto de Paoli a spus că în 2023 amprenta geografică a companiei se va schimba radical – în Europa, compania se va concentra pe Italia și Spania. “Ieșim din România, vom ieși din Peru și Argentina”, a confirmat CFO-ul Enel.
La începutul lunii, Bloomberg scria că grupul italian de utilităţi Enel SpA analizează noi vânzări de active din afara Italiei, în ideea de a-şi reduce datoriile de 70 de miliarde de euro şi a putea finanţa noi investiţii. Planul ar putea include vânzarea de participaţii în ţări precum România, Grecia, Australia şi Columbia, au precizat sursele care au dorit să îşi păstreze anonimatul.
Presa din Grecia scria recent că Compania Publică de Electricitate a Greciei (PPC) scanează piața românească și că urmează o achiziție majoră, care va viza activele din România ale grupului italian Enel.
Public Power Corp (PPC), cea mai mare companie de energie electrică din Grecia, a negat la acel moment informațiile din presa elenă potrivit cărora ar fi aproape de a cumpăra 70% din compania de electricitate Enel România și că ar fi semnat un memorandum de înțelegere în acest sens cu grupul italian Enel, scrie Reuters.
Grupul anunță “Repoziționare strategică”: Plan de vânzare de 21 de miliarde de euro
În perioada Planului 2023-2025, Grupul se așteaptă să se concentreze pe lanțul valoric integrat urmărind electrificarea durabilă, care este din ce în ce mai necesară în sistemele energetice globale, urmând să acopere în 2025 aproximativ 90% din contractele sale cu preț fix la vânzarea de energie electrică din surse fără emisii de carbon, concomitent cu majorarea ponderii producției de energie regenerabilă la aproximativ 75% din total. Aproximativ 80% dintre clienții rețelelor vor beneficia de servicii digitalizate
Enel anunță repoziționarea strategică a afacerilor și a prezenței geografice, cu un plan de vânzare în valoare de aproximativ 21 de miliarde de euro, cu o contribuție pozitivă la reducerea datoriei nete a grupului. Cea mai mare parte a elementelor planului sunt estimate să fie realizate până la sfârșitul anului 2023, rezultând o companie mai agilă, axată pe șase ”țări principale”.
“În următorii trei ani, ne vom concentra pe modelele de afaceri integrate, pe know-how-ul digital, precum și pe afacerile și zonele geografice care pot adăuga valoare în ciuda scenariului actual dificil, adoptând o structură mai simplă și un set mai robust de indicatori financiari. Acest lucru ne va spori rezistența la posibilele turbulențe continue din viitor, iar crearea de valoare va genera creșteri suplimentare, în beneficiul tuturor părților interesate și al accelerării independenței energetice în țările noastre principale. Sustenabilitatea, care este pe deplin integrată în deciziile noastre, continuă să stea la baza strategiei noastre, valorificând, de asemenea, accelerarea electrificării în toate economiile. Aceste rezultate vor putea fi atinse datorită colegilor foarte calificați și motivați din cadrul Grupului Enel și a structurii organizaționale de tip platformă digitală pe care am creat-o pentru Grup.”, a declarat Francesco Starace, CEO și director general al Enel.
Planul de optimizare a portofoliului de afaceri și a prezenței geografice, detaliat de ENEL
În 2022, implementarea strategiei de simplificare a Grupului s-a accelerat semnificativ. Vânzarea Enel Rusia și a centralei CCGT Fortaleza din Brazilia au fost finalizate, iar până la sfârșitul anului Grupul se așteaptă să finalizeze vânzarea activelor de transport din Chile, a rețelelor de distribuție din Goiás, precum și tranzacția Gridspertise. În plus, până la sfârșitul anului 2022, Grupul intenționează, de asemenea, să cristalizeze valoarea portofoliului său de gaze din Chile.
În urma accelerării menționate mai sus, în perioada 2023-2025, Grupul prevede o optimizare suplimentară a structurii sale, prin renunțarea la unele activități și zone geografice care nu mai sunt aliniate cu strategia sa. De asemenea, Grupul se așteaptă să continue să valorifice modelul său de administrare de tip Stewardship în țările care nu sunt esențiale. În plus, și în conformitate cu obiectivul de a renunța la activitățile cu emisii mari de dioxid de carbon, Grupul intenționează să profite de actualul mediu de piață pentru a iniția ieșirea din activele din domeniul gazelor. Acest program general de cesionare este o componentă integrală a planului de remodelare a Grupului, maximizând valoarea acționarilor.
Anul de referință al strategiei de eficientizare pe termen lung a grupului este preconizat a fi 2023. În mod specific:
- activitățile din Europa se vor concentra în jurul Italiei și Spaniei, cu vânzarea activelor din România;
- în America Latină, Grupul se așteaptă să se retragă din Peru și Argentina;
- unele zone geografice, cum ar fi Australia și Grecia, se așteaptă să fie adăugate la modelul de administrare de tip Stewerdship;
- se preconizează că se va cristaliza valoarea portofoliului de gaze din Spania;
- se așteaptă ca activele din Ceará să fie vândute pentru a se concentra mai mult pe rețelele de distribuție din mega-orașe (Rio și São Paulo);
- se va cristaliza, de asemenea, valoarea altor active regenerabile minore care nu sunt legate de baze de clienți importante în aval.
În 2024, Grupul intenționează, de asemenea, să cristalizeze valoarea bazei sale de active din Statele Unite și pe cea a Enel X Way.
Se așteaptă ca planul de mai sus să ofere o structură optimizată, cu următoarele efecte asupra rezultatelor economice și financiare ale Grupului:
– o contribuție pozitivă la reducerea datoriei nete a Grupului de aproximativ 21 de miliarde de euro, cu un vârf în 2023, când se preconizează că aceasta va depăși 12 miliarde de euro;
– un impact asupra EBITDA ordinar al Grupului de aproximativ 2,8 miliarde de euro și asupra venitului ordinar net al Grupului de aproximativ 900 de milioane de euro în 2024.
Până la sfârșitul perioadei de aplicare a planului, Grupul se așteaptă să fie mai agil, concentrându-se pe țările sale principale, cu o reducere preconizată participațiilor sale minoritare și o îmbunătățire semnificativă a indicatorilor de creditare. Până în 2025, Grupul se așteaptă să gestioneze un total de aproximativ 75 GW de capacitate regenerabilă (inclusiv 4 GW de sisteme de stocare a energiei în baterii – BESS), aproximativ 75% din totalul producției, producția fără emisii ajungând la aproximativ 83%.
Probleme în România
Amintim, în acest context, și că Enel Energie și Enel Energie Muntenia, furnizori importanți de energie electrică de pe piața din România, au împrumutat de urgență în luna august 250 milioane euro, respectiv 125 milioane euro, de la compania mamă din Italia, din cauza faptului că necesarul de finanțare curent crește, iar băncile cu care companiile deja aveau contractate linii de finanțare nu au putut răspunde în timp optim, potrivit unui raport al Fondului Proprietatea publicat la Bursa de Valori București (BVB).
În luna mai, grupul italian de energie Enel critica, într-un mesaj extrem de dur, reglementarea pieței de energie din România, punând sub semnul întrebării chiar și activitatea companiei în țara noastră.
Regulile de plafonare a prețurilor și noile tarife de distribuție din România „afectează grav” rezultatele din această țară, a declarat directorul financiar al Enel, Alberto De Paoli, pentru Reuters, adăugând că au loc discuții cu guvernul.
Știre în curs de actualizare