Ce hoteluri noi se construiesc în România? Analiză: Turismul de agrement și cel de afaceri își revin după lovitura pandemiei, dar pe piața locală se anunță puține deschideri importante

hotel intrare Sursa foto: Pexels

Piața hotelieră din România a avut o revenire accelerată în 2022, iar tendința va continua și în 2023, arată o analiză a consultanților de la Colliers. Bucureștiul s-a remarcat printr-o activitate turistică mult mai intensă, care a atins nivelurile de dinainte de pandemie

Industria hotelieră din România a urmat tendințele globale de creștere în 2022 în ceea ce privește gradul de ocupare din hoteluri, sosirile înregistrate în întreaga țară ajungând la 84% din nivelul de dinaintea pandemiei, arată raportul anual publicat de Colliers. Dacă turismul internațional ar fi avut o revenire mai accelerată, în linie cu cel local, România ar fi depășit cu ușurință 90% din nivelul de sosiri de dinaintea pandemiei, estimează consultanții Colliers.

Bucureștiul și alte orașe mari din țară au avut o performanță mai bună în comparație cu media națională, marile hoteluri din Capitală înregistrând, în ultimele 3 luni ale anului 2022, niveluri de ocupare mai mult sau mai puțin comparabile cu cele din 2019, în special datorită faptului că atât călătoriile de agrement, cât și cele de business și-au revenit semnificativ.

„Având în vedere caracterul robust al economiei, nu este nicio surpriză faptul că turismul de agrement și-a revenit, însă călătoriile de afaceri reprezintă un rezultat important al anului, în special dacă ținem cont de faptul că alte aspecte din mediul de afaceri, cum ar fi modul de lucru și prezența la birou, sunt încă afectate de consecințele pandemiei COVID-19. Un semn puternic de revenire a călătoriilor de afaceri locale, fără a lua în considerare turiștii străini care sosesc în scop de agrement în număr încă probabil mai mic comparativ cu potențialul de dinainte de pandemie, a fost dinamica înregistrată de hoteluri, mai ales spre sfârșitul anului, impulsionată de activitatea intensă din zona evenimentelor publice”, explică Raluca Buciuc, Director și Partner of Valuation and Advisory Services la Colliers.

În ceea ce privește industria ospitalității bucureștene, analiza arată că hotelurile de 4 stele au rămas cel mai activ segment în 2022, cu un grad de ocupare de 68% spre finalul anului, față de aproximativ 72% în 2019, și un tarif mediu de 80 euro/noapte, față de 87 euro/noapte cu puțin timp înainte de pandemie. Locațiile centrale din Capitală au avut performanțe și mai bune, cu un grad de ocupare de 72% și un tarif mediu care a depășit 100 de euro/ pe noapte, în ultimele luni ale anului 2022.

Ce proiecte se pregătesc pe piața hotelieră

În termeni de planuri de construcție și dezvoltare, în următorii doi ani sunt așteptate doar câteva deschideri importante. Printre acestea se numără Hotelul Swiss din zona Expoziției, aflat în construcție, cu 225 de camere distribuite pe 23 de etaje, Grand Hotel du Bulevard, cu 30 de apartamente, operat de lanțul de lux Corinthia, și un hotel de 100 de camere în zona Victoriei, care inițial urma să fie operat sub brandul Indigo.

„Una dintre deschiderile menționate anterior este legată de un proiect imobiliar al dezvoltatorului One United, cunoscut la nivel local mai ales în sectoarele de birouri și rezidențial. De asemenea, grupul israelian Hagag a cumpărat o altă clădire centrală din București cu intenția de a o transforma în hotel. Ne așteptăm ca, pe măsură ce se confirmă redresarea pieței turistice, o astfel de dinamică să continue, poate chiar cu noi intrări ale unor dezvoltatori netradiționali. Altfel, în pofida redresării călătoriilor interne și internaționale, industria hotelieră se confruntă în continuare cu multe provocări, cum ar fi, de exemplu, costurile în creștere ale utilităților, în special pentru hotelurile mari care nu se califică pentru schema de sprijin pentru IMM-uri susținută de stat. Ceea ce înseamnă că, probabil, vor fi nevoiți să crească prețurile. În plus, operatorii resimt și ei creșterea bruscă a salariului minim, în condițiile în care o mare parte dintre angajații lor sunt plătiți la acest nivel. Și, nu în ultimul rând, dezvoltatorii continuă să se confrunte cu problema costurilor de construcție încă ridicate, deși presiunile s-au mai diminuat, iar scăderea prețurilor pe piețele de materii prime este încurajatoare”, adaugă Raluca Buciuc.

Perspectivele pe termen mediu rămân dificile, spun analiștii. 2023 pare un an greu de prognozat pentru orice business, deoarece incertitudinile privind consumul se mențin, apreciază consultanții Colliers. Efectul deplin al ratelor mai mari ale dobânzilor nu s-a făcut încă simțit, iar aspectul pe care mulți îl trec cu vederea este faptul că ratele dobânzilor nu vor scădea prea curând. Acest lucru înseamnă că o nouă scădere a turismului de agrement nu poate fi exclusă în acest moment.

Cu toate acestea, consultanții Colliers consideră că există motive pentru un optimism moderat, în condițiile în care, în 2021, mulți operatori de pe piață se așteptau mai degrabă ca hotelurile să se redreseze și să revină la nivelul de dinaintea pandemiei în doi ani, dar după ce restricțiile impuse s-au relaxat în primăvara lui 2022, a fost nevoie de doar 6 luni pentru a atinge această țintă. Între timp, anul acesta va aduce un nou impuls, deoarece China pare să adopte o abordare mai flexibilă cu privire la carantina generată de COVID-19.

Turism. Datele oficiale: Statisticile arată creșteri în 2022, dar turiștii străini sunt încă puțini

Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică, în anul 2022, au însumat 11,299 milioane de persoane, în creștere cu 21,8% faţă de anul 2021, arată datele publicate chiar în această săptămână de Institutul Național de Statistică. Din numărul total de sosiri, cele ale turiştilor români au reprezentat 86%.

Durata medie a şederii în anul 2022, a fost de numai 2,1 zile la turiştii români şi de 2,2 zile la turiştii străini. Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare turistică în anul 2022 a fost de 30,1% pe total structuri de cazare turistică, în creștere cu 3,6 puncte procentuale faţă de anul 2021. Pe judeţe , în anul 2022, numărul de sosiri ale turiştilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare a înregistrat valori mai mari în: Municipiul Bucureşti (1,48 milioane de persoane), Constanța (1,253 de milioane de persoane) și Braşov (1,187 milioane de persoane).

Pe țări, cele mai multe sosiri ale turiştilor străini cazaţi în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare în anul 2022 au provenit din: Germania (173,5 mii persoane), Israel (150,5 mii persoane) și Italia (122,8 mii persoane). Sosirile vizitatorilor străini în România, înregistrate la punctele de frontieră, au fost în anul 2022 de 12696,8 mii persoane, în creștere cu 87,0% faţă de anul 2021. Plecările vizitatorilor români în străinătate, înregistrate la punctele de frontieră, au fost în anul 2022 de 17265,3 mii persoane, în creștere cu 48,3% comparativ cu anul 2021.

Afaceri noi și afaceri de vânzare

Peste 1500 de proiecte de tip Hotel și Relaxare au fost contabilizate la nivel național în acest an, conform datelor companiei de consultanță IBC Focus, care urmărește șantierele din România. Acestea nu sunt însă toate în construcție, multe fiind în fază de proiect sau autorizare. Grupuri hoteliere își anunță extinderea în România, dar alți proprietari își vând afacerile. În topul județelor cu cele mai multe astfel de investiții se poziționează Constanța, cu un total de 142 proiecte. Următoarele poziții sunt ocupate de Cluj (122 proiecte) și Bihor (113 proiecte). Detalii AICI

Sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *