Chirițoiu, despre situația Companiei CFR Marfă: Nu discutăm despre o privatizare completă, însă e posibilă vânzarea unui pachet minoritar/ Nu poți să ții în viață o companie care nu e profitabilă

CFR Marfă, profit de 77 milioane lei 6 luni 2023 nu e risc de faliment Sursa foto: CFR Marfă, Facebook

CFR Marfă rămâne, deocamdată, o companie de stat, dar Guvernul ia în discuție vânzarea unui pachet minoritar de acțiuni, a recunoscut președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

Invitat la B1 TV, Chirițoiu a dat asigurări că transportatorul național de marfă va rămâne sub controlul statului, iar situația companiei va fi discutată luna viitoare la Bruxelles unde s-ar putea stabili sub ce formă se va face restructurarea și plata ajutorului de stat de peste 500 de milioane de euro.

Despre scenariul unei privatizări parțiale se discută de la începutul lunii aprilie, atunci când Ministerul Transporturilor a lansat o licitație pentru analiza privatizării ROFERSPEED și IRLU, filiale ale CFR Marfă, după cum Economedia a scris aici.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Chirițoiu a explicat cum se vor desfășura negocierile dintre România și Comisia Europeană pentru „salvarea” CFR Marfă. „Guvernul vine cu propuneri, Comisia vede dacă poate să le accepte. Restructurarea CFR Marfă este scopul întâlnirii. Comisia trebuie să accepte că planurile noastre de restructurare sunt compatibile cu legislația europeană. Ce spune legislația UE: nu poți să ții în viață o companie care nu este profitabilă pentru că atunci afecteze concurența, le faci rău celorlalte companii care trebuie să își desfășoare activitatea. Dosarul trenează de mult timp, eu sper să-l terminăm până la sfârșitul anului. Este, însă un moment bun pentru transportul feroviar pentru că multă marfă din Ucraina trebuie deviată prin România vedem cât de important este să avem un CFR Marfă care merge bine… Să fructificăm această oportunitate. Pentru viitorul apropiat, CFR Marfă rămâne o companie de stat, nu discutăm despre o privatizare completă, dar este posibil să discutăm vinderea unui pachet minoritar. O cedare a controlului nu este în discuție din ce știu”, a explicat Președintele Consiliului Concurenței la B1 TV.

Falimentul CFR Marfă și reînființarea unei noi companii după modelul AlItalia, „darea în plată” și reunificarea companiilor feroviare CFR Infrastructură, Călători și Marfă, sunt cele trei scenarii pe care Ministerul Transporturilor le va propune Comisiei Europene pentru „salvarea” CFR Marfă. Sunt cele trei variante care s-au conturat după discuțiile cu comisarul european pentru Concurență, Margrethe Vestager, și care vor fi prezentate oficial peste câteva zile.

Dacă primele două propuneri, modelul companiei aeriene AlItalia și OUG pentru „darea în plată” erau deja discutate și cunoscute, reunificarea de tip holding, la aproape 15 ani de la separarea celor trei companii (CFR Infrastructură, Călători și Marfă), este o variantă pe care sindicatele feroviare au solicitat-o de mai mulți ani. „CFR Marfă are datorii de aproape un miliard de euro. Acum e în concordat, o formă auxiliară falimentului, i-am spus doamnei comisar (n.r. Margrethe Vestager ) următorul lucru : că avem trei scenarii. Să vă spun ceva, direct…noi, de vreo 12 ani tot încercăm să-i ducem pe cei de la Comisia Europeană cu zăhărelul….În acest moment suntem în această situație, nu mai vreau să mințim, asta e realitatea cu datoriile, CFR Marfă într-un viitor, poate un an va intra în desființare. I-am spus doamnei comisar, cel mai simplus, să se aplice scenariul AlItalia, a intrat în faliment, a închis, peste trei luni Statul italian a venit, a cumpărat din active și a făcut o nouă companie Ita…dacă s-a aprobat pentru AlItalia…a fost o pauză de trei luni pentru noua Companie, e o cale bătătorită. Al doilea scenariu este o Ordonanță pentru dare în plată, Comisia știe….Al treilea scenariu pe care îl avem și îl vom trimite săptămâna viitoare, deși nu avem nevoie de o aprobare a Comisiei Europene eu insist să o avem, este să reunească CFR-ul…CFR Infrastructură, Călători și Marfă. Din 4,5 miliarde lei datoriile CFR Marfă, 2,5 miliarde sunt către CFR Infrastructură, ar exista o degrevare acolo. Este datoria mea să prezint toate cele trei scenarii”, a explicat ministrul Grindeanu.

Pe de altă parte, situația din Ucraina care a readus în discuție importanța transportului feroviar poate fi o explicație pentru temporizarea unei decizii în legătură cu operatorul feroviar care are un parc activ de 8.500 de vagoane iar alte câteva mii pot fi reparate și reintroduse în circulație pentru preluarea mărfurilor, potrivit unui răspuns CFR Marfă la solicitarea Economedia.

„Numărul total de vagoane deţinut de CFR Marfă este de 28.564 de vagoane, dintre care aproximativ 8.500 de vagoane sunt în parcul activ. Precizăm faptul că în funcţie de necesităţile de transport ale clienţilor CFR Marfă, în special în contextul actual, atât vagoanele cât şi locomotivele care nu sunt în prezent funcţionale pot fi introduse la reparaţii şi incluse în parcul activ, astfel încât CFR Marfă să poată prelua potenţialul trafic de marfă apărut ca urmare a situatiei de forţă majoră din Ucraina”, a transmis CFR Marfă.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. “O companie cu Scurgeri…” Tone de motorina lunar * 12 * 32. + restul pt. infrastructura, tehnic.

    Dati-o japonezilor de la Hitachi, daca aveti coloana. Vindeti-va sufletele deja vandute si recuperati toata cioarda, mai puneti 1000x / 50 de ani, si o sa fie bine.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.