Bruxellesul a cerut marți Volkswagen să plătească toți consumatorii europeni – și nu doar cei germani – afectați de scandalul „Dieselgate” în care producătorul auto a modificat emisiile vehiculelor pentru a înșela testele de poluare. Comisarul UE pentru Justiție, Didier Reynders, a declarat că VW „nu este dispusă să colaboreze cu organizațiile de consumatori pentru a găsi soluții adecvate pentru consumatori”, menționând că până acum face plăți doar cumpărătorilor germani și americani ai vehiculelor sale.
`Toți consumatorii trebuie să fie despăgubiți”, a spus Reynders.
Într-un interviu acordat AFP, Reynders a acuzat VW de „rea-credință” încercând să excludă clienții europeni din afara Germaniei de la despăgubiri prin elaborarea proceselor legale.
„Cred că depinde de noi să anunțăm consumatorii europeni că o companie a ales să rămână fără timp pentru a evita plata compensațiilor, chiar dacă condamnările se acumulează în continuare”, a spus el.
Gigantul auto german a plătit deja daune, rambursări și taxe judiciare de aproximativ 32 miliarde de euro (37 miliarde de dolari) în legătură cu scandalul „Dieselgate”.
Cei mai mulți dintre acești bani au fost plătiți în Statele Unite. De asemenea, compania a fost de acord să plătească 750 de milioane de euro către 235.000 de proprietari de mașini din Germania.
Pe de altă parte, VW a anunțat în iulie că a câștigat 95% dintre cazuri, după ce o instanță din Italia a ordonat companiei să plătească 63.000 de clienți italieni peste 200 de milioane de euro.
Criza a lovit Volkswagen în 2015, când s-a dezvăluit că a instalat dispozitive în 11 milioane de vehicule diesel la nivel mondial pentru falsificarea testelor de poluare prin reducerea semnificativă a emisiilor de oxid de azot în condiții specifice. Compania a recunoscut înșelăciunea și a pledat vinovată de fraudă în Statele Unite în 2017.
Scandalul falsificării a cuprins de atunci alți producători auto europeni de top, printre care BMW, Porsche, Daimler, Renault, Peugeot și Fiat-Chrysler.
Luna trecută, patru foști manageri VW au fost judecați în Germania pentru acuzații de fraudă legate de „Dieselgate”. Procesul fostului director executiv Martin Winterkorn, în vârstă de 74 de ani, a fost împărțit în proceduri separate pentru a începe la o dată încă neanunțată din cauza sănătății acestuia.
Este al doilea proces penal semnificativ în legătură cu scandalul. Un altul, care îl implică pe Rupert Stadler, fostul șef al filialei Volkswagen Audi, a început acum un an și este încă în desfășurare.
Judecătorii încearcă să descopere cine din companie era conștient de software-ul folosit pentru a înșela emisiile și cine a dat undă verde planului.
Reynders a recunoscut pentru AFP că apelul său către VW pentru a compensa toți clienții săi europeni afectați nu constituie decât „presiune politică”, dar a subliniat daunele pe termen lung pe care le-ar suferi marca sa dacă își va continua strategia actuală.
„Este într-adevăr o întrebare de încredere pentru consumatori”, spune acesta. De asemenea, el a sugerat ca VW să stabilească o extindere a plăților către toți clienții europeni care au cumpărat unul dintre vehiculele sale diesel modificate pe baza compensației medii dispuse de instanțele din Germania, Italia și Țările de Jos.
Potrivit comisarului european, suma medie ar fi în jur de 3.000 de euro pe vehicul, dar a refuzat să estimeze ce ar însemna acest lucru în întreaga UE pentru producătorul auto.
De asemenea, Reynders a menționat că numărul consumatorilor afectați a inclus 150.000 în Olanda, 400.000 în Belgia și 900.000 în Franța.