Compania de Drumuri scoate proiectarea din 3 contracte de autostrăzi și drumuri expres deja semnate și le mută în licitații noi pentru proiectare și execuție

A 7 Moldovei Bacău-Pașcani API

Compania de Drumuri a decis să elimine proiectarea din trei contracte de autostrăzi și drumuri expres deja semnate și să mute această etapă într-o nouă procedură de licitație pentru proiectare și execuție, arată instituția într-un răspuns transmis Economedia. „Contractele de servicii aferente obiectivelor invocate: Drumul Expres Focșani – Brăila, Autostrada Pașcani – Suceava, și Autostrada/ Drum Expres Craiova – Filiași – Târgu Jiu includ prevederi contractuale care permit CNAIR ca etapele de proiectare ulterioare Studiului de Fezabilitate (Proiect pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire, Proiect Tehnic de Execuție) să fie incluse într-un viitor contract de proiectare și execuție”, a răspuns Compania de Drumuri pentru Economedia. Astfel, CNAIR încearcă să „grăbească” anumite proiecte, prin scoaterea la licitație pe FIDIC Galben (Proiect Tehnic și Execuție). Serviciile de proiectare prinse în contractele inițiale nu vor mai fi, astfel, nici decontate.

Unul dintre contractele din care va fi scoasă proiectarea este Drumul Expres Focșani – Brăila, cunoscut ca „Milcovia Expres”. Firma de proiectare Acciona (Spania) fusese desemnată să deruleze Studiul de Fezabilitate și Proiectul Tehnic. Contractul a fost semnat în vara anului 2020 și avea termen de finalizare decembrie 2022. Ultimul termen pentru predarea documentației este octombrie 2024, după 9 acte adiționale. Însă în cele din urmă CNAIR nu mai așteaptă și predarea proiectului tehnic, etapă prevăzută în contractul semnat în 2020 și va scoate proiectul la licitație pe FIDIC Galben (Proiect Tehnic și Execuție), după cum a scris deja Economedia AICI. Comunicatul CNAIR la semnarea contractului pentru Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic aici. Potrivit declarațiilor oficiale, CNAIR va scoate la licitație și partea de proiectare, deși era prinsă în contractul cu Acciona. Astfel, licitația pentru proiectare și execuție ar urma să fie lansată peste aproximativ 2 luni, după cum anunțase miercuri, 15 mai, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu.

Un alt contract din care se vor scoate serviciile de proiectare este cel pentru Autostrada Pașcani – Suceava. Aici, Studiul de Fezabilitate și Proiectul tehnic sunt realizate de Asocierea Search – Egis, iar termenul de predare este ianuarie 2025, prelungit după 18 Acte Adiționale față de termenul inițial, octombrie 2022. (Detalii, AICI). Asocierea Search – Egis a beneficiat aici și de suplimentarea sumelor din contract. La începutul anului 2023, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu explica într-un interviu la Prima TV că secțiunea Pașcani – Suceava va fi lansată în licitație pentru execuție în 2023, ba chiar în prima jumătate a anului 2023. În martie, președintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur, vorbea deja despre lansarea licitațiilor „pentru proiectare și execuție”.

Cel de-al treilea contract din care se vor scoate serviciile de proiectare este cel pentru Drum Expres Craiova – Filiași – Târgu Jiu. Proiectant este tot Asocierea Egis -Search, care are luna octombrie termen de finalizare documentație tehnică, după 12 acte adiționale. Contractul pentru documentația tehnică (studiu de fezabilitate și proiect tehnic) a fost semnat pentru 20 de milioane lei.

CNAIR transmite că „a acționat în conformitate cu prevederile și clauzele contractelor de servicii aflate în vigoare”. În acest sens, instituția subliniază faptul că serviciile de proiectare nerealizate în cadrul contractelor de servicii nu vor fi decontate. Nu este clar însă care este valoarea financiară a contractului și valoarea finală, precum și cuantumul modificării financiare în urma eliminării proiectului tehnic. Compania de Drumuri a evitat să dea un răspuns clar. „Având în vedere faptul ca sunt în curs de pregătire documentațiile de licitație pentru achiziția serviciilor de proiectare și execuție a lucrărilor, considerăm că publicarea valorilor aferente serviciilor de proiectare ce nu vor fi decontate în cadrul Contractelor de Servicii este confidențială deoarece aceste valori se vor regăsi în valoarea estimată de către CNAIR pentru viitorul contract de proiectare și execuție”, se arată în răspunsul CNAIR pentru Economedia.

Comentarii

  1. Este evident ca firmele de proiectare nu sunt capabile să respecte termenele de elaborare a documentațiilor contractate. Capacitatea de proiectare este net inferioară celei de execuție și din această cauză programul de realizare autostrăzi este întârziat.
    Măsura luată este justificată. Incompetenții de la CNAIR trebuia să își dea seama de această realitate mai de mult.

    • Da, corect. Sunt deja exemple de autostrăzi la care partea de studii durează mai mult decât execuția. Să nu reușești să îndeplinești ce ți-ai asumat într-o perioadă de timp de 2 ori mai mare decât era prevăzut mie mi se pare că e grav și descalifică din start firma pentru alte proiecte viitoare. Dar nu e cazul, auzi tot aceleași nume că participă și câștigă licitațiile.

      • Cum frate DUPA 18 ACTE ADITIONALE sa iti dai seama ca ai contractat cu niste incompetenti? (sau 12 acte ?, impotentii na§bii)

  2. Asocierea Egis -Search mare proiectant
    Întarzieri si acte adiționale cu caru’!
    Dupa ce ca sunt imcapabili si incurca constructia de autostrazi mai si primesc contracte noi!
    Cine protejeaza panaramele astea?😡

  3. Un lucru bun ca se fac drumuri expres și autostrăzi, dar nimeni nu-și pune problema unde se conectează ele. De exemplu drumul expres Craiova Pitesti se termina în centura de nord a orașului Craiova, care este pe doua benzi și este foarte aglomerata, iar întrarea în oraș cea mai apropiata este strada Bariera Vâlcii care dimineața și la prânz este ff aglomerata. Cealaltă întrare ar fi pe lângă Tancodrom(lac), care la fel este f aglomerata. Deci ce facem cu întrările în oraș?

  4. Vai și amar de capul lor sudiști
    Ploiesti Pitești București Constanța
    Numai aici în Transilvania în Sălaj nu vrea să facă nimic timisiolteanu de grindă n-ar avea noroc scârbă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *