Dintre efectele COVID-19 în obiceiurile de consum: scade intenția de a cumpăra din magazine fizice, chiar și după încheierea pandemiei

telemunca-teleworking-computer-calculator-Pexels-e1604673995101 Foto: Telemuncă / Pexels.com

Probabilitatea de a face “toate” cumpărăturile sau “în mare parte” în magazin ar putea scădea în opţiunile consumatorilor europeni de la 54% în pre-pandemie, la 40% după încheierea pandemiei, arată rezultatele cercetării UPS Smart E-commerce 2021, citate de Agerpres.

Pe termen lung, consumatorii europeni preconizează o abordare mixtă, intenţia de a face “toate” sau “majoritatea” cumpărăturilor online crescând de la 10% în perioada pre-pandemică, la 15% post-pandemie.

Când vine vorba despre cumpărături în magazin, cei mai importanţi factori au fost plăcerea de a merge personal la magazin (41%) şi percepţia conform căreia cumpărăturile în magazin au ca rezultat o experienţă mai personală (38%). De asemenea, importanţa unei experienţe mai personale a fost un criteriu foarte important în rândul cumpărătorilor mai în vârstă, 46% dintre cei cu vârsta de peste 55 de ani declarând că acesta este cel mai important criteriu pentru care preferă experienţa de cumpărare din magazin, comparativ cu 31% dintre cei cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani.

Întrebaţi dacă preferă să cumpere de la mari retaileri, magazine independente mai mici sau din marketplace, consumatorii europeni au optat pentru marii retaileri în fiecare sector din activitate, cu cea mai mare rată de răspuns în cazul electrocasnicelor mari, de 63%. Pe locul al doilea s-au situat produsele alimentare, 62% dintre respondenţi preferând marii retaileri pentru acest tip de achiziţie. În plus, obiectele de uz casnic – precum cărţile, mobilierul, vesela, lenjeria de pat şi jucăriile – sunt cumpărate de la marii retaileri într-o proporţie mult mai mică, de 46%.

Totodată, un sfert (25%) dintre respondenţi au declarat că preferă să achiziţioneze produse alimentare de la magazine independente mai mici, în comparaţie cu 62% care preferă încă magazinele mari. O pondere similară (24%) preferă să cumpere haine şi încălţăminte de la magazinele mici, urmate de produse cosmetice cu 23%. În schimb, doar 12% dintre cei chestionaţi au spus că preferă să cumpere produse electronice de la retaileri independenţi.

În ceea ce priveşte marketplace-urile online, datele centralizate din sondaj relevă faptul că doar 3% dintre consumatori au declarat că preferă să cumpere alimente de pe astfel de site-uri. Conform cercetării, articolele de uz casnic şi cele electronice sunt cele mai populare articole cumpărate din marketplace, cu 23%, respectiv 22%. Aceste procente sunt mai mari decât în cazul magazinelor mici şi independente (22%, respectiv 12%), dar totuşi foarte mici în comparaţie cu preferinţa pentru cumpărăturile din aceste categorii din lanţurile de magazine mari (46%, respectiv 58%).

Potrivit sursei citate, în privinţa activităţii în social media a brandurilor, mai mult de jumătate (52%) dintre respondenţi au afirmat că sunt mai predispuşi să cumpere de la un brand dacă au încredere în activitatea sa socială.

În acest context, cifrele pentru achiziţionarea de bunuri prin intermediul unui markeplace din social media, cum ar fi Facebook Marketplace sau Instagram Shopping au fost uşor mai mari, iar 14% dintre respondenţi au declarat că achiziţionează articole o dată pe lună sau mai des prin aceste canale. Pe de altă parte, 15% din totalul celor chestionaţi au indicat că se aşteaptă să utilizeze mai frecvent decât înainte social media ca metodă de cumpărare în acest an.

În medie, principalele motive pentru care oamenii cumpără online sunt uşurinţa şi viteza, fiind indicate de toate grupele de vârstă de pe toate pieţele analizate (41%), cu un procent mai ridicat în rândul celor cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani, 48% declarând că aceste criterii sunt esenţiale.

În acelaşi timp, 60% din respondenţii cu vârste peste 55 de ani şi-ar dori livrare gratuită pentru toate achiziţiile online, comparativ cu 47% în rândul celor cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani.

Pe segmentul livrărilor, sondajul de specialitate arată că partenerul de livrare al unui retailer trebuie să fie fiabil şi de încredere, criteriu considerat esenţial de 85% dintre respondenţi atunci când aleg să cumpere de la un comerciant. Al doilea cel mai important criteriu pentru consumatorii europeni chestionaţi a fost sustenabilitatea (75%), în timp ce criteriul cel mai puţin important pentru respondenţi la momentul lansării sondajului a fost modul în care un retailer a reacţionat la Brexit, cu peste o treime (34%) dintre respondenţi care au menţionat acest lucru ca fiind important.

Raportul UPS Smart E-commerce 2021 a fost realizat la începutul acestui an în rândul a peste 10.000 de consumatori din opt pieţe europene-cheie: Marea Britanie, Franţa, Germania, Italia, Spania, Olanda, Belgia şi Polonia.

UPS (NYSE: UPS) este una dintre cele mai mari companii de curierat din lume, cu venituri în 2020 de 84,6 miliarde de dolari şi oferă o gamă largă de soluţii logistice integrate pentru clienţii din peste 220 de ţări şi teritorii.

Foto: Telemuncă / Pexels.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *