Rolls-Royce și-a comunicat strategia de electrificare în trei afirmații simple: marca va va deveni complet electrică în acest deceniu (2020 – 2030), va oferi doar BEV pure, nu un hibrid de niciun fel și va fi lansat numai atunci când este momentul potrivit.
De altfel, unul dintre fondatorii mărcii, Charles Rolls, a profețit acum 120 de ani că mașinile vor deveni electrice.
„În aprilie 1900, strămoșul nostru fondator, Charles Rolls, a făcut o profeție precizie despre electrificarea automobilelor. Mergeți înainte de 120 de ani, până când am făcut o promisiune publică, pe baza înregistrării, că vom aduce pe piață primul Rolls-Royce complet electric pe parcursul ultimului deceniu. Și, chiar acum, compania noastră se angajează într-un angajament istoric de a crea prima mașină super-luxoasă de acest tip. În acest demers revoluționar, ne bazăm pe un patrimoniu remarcabil, unic în industria noastră. Fondatorii noștri și cei care au lucrat alături de ei în anii de formare a mărcii au fost toți pionieri importanți ai energiei electrice, precum și experți de vârf în epoca lor”, spune Torsten Müller-Ötvös, director executiv, Rolls-Royce Motor Cars.
Motorul cu ardere internă (ICE) nu a fost singurul mijloc de propulsie pentru automobilele timpurii de la începutul secolului XX. Într-adevăr, la începutul anilor 1900 inginerii și producătorii și-au împărțit inițial interesele între trei tehnologii concurente la acea vreme: ICE, aburul și electricitatea.
Puterea electrică a pierdut, inițial, bătălia din două motive principale: autonomia extrem de limitată și absența unei infrastructuri de încărcare. Un secol mai târziu, în ciuda progreselor semnificative, acestea rămân, încă, bariere în calea adoptării pe scară largă atât în ceea ce privește tehnologia, cât și percepția consumatorilor.
De altfel, născut în 1863, alt fondator al companiei, Henry Royce, a fost unul dintre primii ingineri electrici din lume. După ce ucenicia sa cu Great Northern Railway a fost întreruptă din motive financiare familiale, a lucrat ca producător de instrumente la Greenwood & Batley din Leeds, unde a dezvoltat mai întâi un interes pentru energia electrică.
În 1881, s-a alăturat companiei Electric Light & Power Generating Company (EL&PG) din Southwark. Dar în termen de doi ani, noua sa întreprindere, F H Royce & Co, a fabricat inițial mici aparate electrice, precum sonerii, lămpi, siguranțe și întrerupătoare. Afacerea a prosperat și a produs în curând dispozitive mai mari și mai complexe, inclusiv dinamuri, motoare electrice și trolii. În 1902, Royce a furnizat motoare electrice pentru Pritchett & Gold, un producător de baterii din Londra care s-a diversificat în construcția de mașini electrice.
109 ani mai târziu, în 2011, marca a lansat Phantom Experimental Electric (EE), cu numele de cod 102EX; o versiune complet funcțională și electrică a bateriei, electrică, a produsului său de vârf.
Phantom EE nu a fost niciodată destinat producției, servind în schimb ca un test de lucru, în care motorul V12 de 6,75 litri pe benzină și cutia de viteze au fost înlocuite cu un pachet de baterii litiu-ion și două motoare electrice montate pe cadrul secundar din spate, conectate la o transmisie cu o singură viteză cu diferențial integrat. Acest sistem a dat o putere maximă de 290kW și un cuplu de 800Nm, comparativ cu 338kW și un cuplu maxim de 720Nm, livrat la 3.500 rpm, pentru V12 Phantom al vremii.
Peste doar cinci ani, în 2016, a apărut concept-car-ul Rolls-Royce Vision Next 100 (103EX), cu asistent virtual și un șofer alimentat de inteligență artificială, interior realizat din materiale rare și exclusive și de 5,9 metri lungime și 1,6 metri înălțime. Construit pe o platformă ușoară avansată și alimentată de un tren de propulsie complet electric, autovehiculul este complet autonom.
După debutul londonez, mașina a început un turneu mondial de trei ani, revenind la Home of Rolls-Royce la Goodwood în 2019.