Exproprierile pentru construirea Drumului Expres Arad-Oradea vor costa 105 milioane lei și se vor face pentru 3299 de imobile cu o suprafață totală de 11 milioane de metri pătrați. Drumul Expres Arad-Oradea, investiție de aprox. 2 miliarde de Euro este cel mai mare proiect descentralizat din Transporturi, iar licitația pentru execuție ar urma să fie lansată până la sfârșitul anului, potrivit promisiunilor pe care le-a făcut Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor (n.r ușoară întârziere față de calendarul anunțat în toamnă).
Proiectul Drumului Expres Arad-Oradea, obiectiv major de infrastructură pe care îl derulează Primăriile Arad și Oradea și CJ Arad și Bihor a avut un parcus -fulger pentru aprobare, de la Aviz de Mediu la aprobarea indicatorilor tehnico-economici în Guvern în doar 5 săptămâni după cum Economedia a explicat aici.
,,Prin prezentul proiect de act normativ se propune a fi aprobată suma reprezentând justele despăgubiri în cuantum total de 105.361 mii lei, pentru un număr de 3299 de imobile cu o suprafață totală de 11.423.231 mp. Pentru realizarea acestui obiectiv de investiții este necesară declanșarea procedurilor de expropriere, în vederea ocupării unei suprafețe totale de 11.423.231 mp aferent unui număr de 3.299 de imobile proprietate privată, situate pe raza Municipiului Arad, a localităților Chișineu-Criș, Livada, Macea, Șimand, Șofronea, Zerind, Zimandu Nou, din județul Arad și localităților Avram Iancu, Cefa, Ciumeghiu, Gepiu, Madaraș, Nojorid, a Municipiilor Oradea și Salonta, și a localităților Sânnicolau Român și Sântandrei, din județul Bihor, care sunt afectate de executarea lucrărilor pentru acest obiectiv.” -Proiect Hotărâre de Guvern pentru exproprieri Drum Expres Arad-Oradea.
Calendarul pe care l-a anunțat Ilie Bolojan :
„(1) adoptarea hotărârii de Guvern privind exproprierea terenurilor afectate de proiect (luna noiembrie) și emiterea deciziei de expropriere;
(2) predarea proiectului tehnic (finalul lunii noiembrie) și realizarea auditului de siguranță rutieră (luna decembrie);
(3) licitația pentru selectarea constructorilor (anunțul ar urma să fie publicat până la sfârșitul anului)
(4) desemnarea câștigătorilor și semnarea contractelor de execuție pentru cele 3 tronsoane în care e împărțit drumul (primăvara anului viitor)”, potrivit hotărârii de Guvern.
Finanțarea obiectivului de investiții în valoare de peste 11 miliarde lei (inclusiv TVA) se realizează din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport (P.T.) 2021-2027 şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii”, a transmis Ministerul Transporturilor.
„Traseul în plan: Drumul expres Arad – Oradea pornește din drumul de Legătură Centura Oradea – A3 (aflat în execuție și include un sector din drumul expres) se desfășoară spre sud, ocoleste localitatea Livada de Bihor, continuă în lungul magistralei de cale ferată Oradea – Arad, ocolește localitatea Salonta, continuă în lungul DN 79, ocoleste municipiul Arad și face joncțiunea cu Varianta de Ocolire Arad (realizată la nivel de autostradă) în nodul rutier prevăzut la intersecția cu DN 7. Lungimea traseului revizuit al drumului expres este de 120,47 km. În cadrul proiectului este prevăzut, suplimentar fața de SF-ul inițial, realizarea unui drum de legătură cu lungime de 10 km din zona Municipiului Salonta spre granița cu Ungaria, care cuprinde și amenjarea unui punct de trecere al frontierei.
Viteza de proiectare pentru drumul expres Arad – Oradea este de 140 km/h În regiunile de deal viteza de proiectare a fost redusă la 120 km/h, iar nodurile rutiere de tip „A” sunt proiectate la viteza de 80 km/h.
Obiectivul general al Drumului expres Arad – Oradea, așa cum este definit în MPGT, îl reprezintă îmbunătățirea eficienței socio-economice a rețelei de transport rutier în România, prin reducerea timpului de deplasare între Arad și Oradea, prin umare, îmbunătățirea conectivității la nivel regional. Pentru promovarea obiectivului de investiții a fost încheiat un Parteneriat de implementare între C.N.A.I.R. – S.A. cu nr. 92/76685/16.11.2020 și Consiliul Județean Bihor cu nr 24484/13.11.2020 ( pentru asocierea UAT), cu modificările ulterioare, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2020 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri europene în vederea riscului de dezangajare pentru perioada 2014 -2020”, arată Nota de Fundamentare.
În județul Bihor, proiectul prevede trei noduri importante: nodul rutier din Oradea, drumul de legătură cu orașul Salonta (județul Bihor), de 5 km, și drumul de legătură cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Békéscsaba), de 9,85 km. Lungimea totală a noului drum, inclusiv cu legătura din Arad de aproximativ 3 kilometri, va fi de 138 de kilometri. Traseul va cuprinde 86 de poduri și pasaje, pentru a se respecta regulile de biodiversitate din zona Salonta – Chișineu Criș.Lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad. Valoarea totală estimată a proiectului, conform studiului de fezabilitate, este de 11,7 miliarde de lei, inclusiv TVA, iar durata de execuție propusă este de 24 de luni”, potrivit președintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan.