Lotul de autostradă dintre Margina și Holdea pe traseul A1 Lugoj – Deva va fi terminat în 2026, conform termenului PNRR, iar UMB va putea începe lucrările și la tuneluri „peste o lună și ceva”, a anunțat sâmbătă, 25 mai 2024, pe șantier, în județul Timiș, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Pe șantierul UMB a fost prezent și premierul Marcel Ciolacu, șeful Executivului menționând că în România sunt 35 de loturi de autostradă și drum expres în execuție.
Astfel, dacă UMB va respecta termenul (august 2026 finalizare lucrări/ decembrie 2026 pentru decont facturi), se va circula pe autostradă fără întrerupere de la Sibiu (Boița) la Nădlac 2. Despre mizele celui mai greu contract din PNRR, Economedia a scris aici.
„Finanțare prin PNRR. Când am venit la minister, proiectul era blocat, din 2013. Avem un constructor care a terminat faza de proiectare și a început faza de execuție. Cred că termenul va fi devansat, îl cunoașteți pe constructorul (n.r UMB) e unul foarte bun, vedeți cum lucrează pe Centura Timișoara Sud. Nu vor fi întîrzieri față de termenului-limită așa cum plâng unii care nu au dat niciun kilometru de autostradă în viața lor (n.r., aluzie la fostul ministru Cătălin Drulă, liderul USR)”, a transmis Grindeanu.
Întrebat când vor începe lucrările efective la cele două tuneluri, ministrul Transporturilor a răspuns că în 2-3 săptămâni UMB va avea proiectul tehnic depus și aprobat și pentru secțiunea de tuneluri (2 km), iar lucrările ar începe la sfârșit de iunie, început de iulie.
„Ei pot lucra până în tuneluri, probabil în 2-3 săptămâni vor fi toate avizele, actele sunt depuse. Trebuie să vină și compania din Bosnia (Euro Asfalt ). Nu sunt tuneluri extraordinar de lungi, se pot face cu acele aparate ( Probabil într-o lună, o lună și ceva să se poată ajunge în zonă (unde sunt tunelurile) că a fost o săptămână cu ploi. Probabil că în 2-3 săptămâni vor primi și toate avizele”, a declarat Sorin Grindeanu.
La finalul conferinței de presă, Sorin Grindeanu a cerut șefului de șantier de la UMB să-i facă o fotografie cu un urs, dacă va fi văzut în Banat. În vara anului 2022, promitea că își dă demisia dacă se găsesc urși în Banat, dar acordul de mediu se referă la permeabilitatea carnivorelor mari (detalii aici).
Ministerul Transporturilor a emis pe 22 aprilie 2024 Autorizația de Construire pentru primii 5 kilometri ai lotului lipsă de pe Autostrada A1 Lugoj – Deva, contract de 1,8 miliarde lei finanțat din PNRR. Lotul de 9 km Holdea – Margina (n.r., MT notează eronat Marginea) va permite circulația pe autostradă completă de la Sibiu (Boița) la Nădlac II. Cele două tuneluri sunt proiectate la km. 52 + 841 – 53 +209 respectiv 53 +581 -55+ 459.
Lungimea celor două tuneluri va fi de 2,13 km, galerie dublă, a transmis CNAIR la semnarea contractului cu UMB ,,Vineri, 14.10.2022, CNAIR a semnat cu Asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o contractul pentru ,,Proiectare și execuție lucrări pentru obiectivul major de investiții: Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D’’. Valoarea contractului este de 1.826.845.634,11 Lei fără TVA. Finanțarea este asigurată prin PNRR. Durata contractului este de 45 de luni, din care 11 luni perioada de proiectare și 34 de luni perioada de execuție a lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani. Conform condițiilor din acordul de mediu a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E în contextul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 m.” -CNAIR.
Marți, 21 mai 2024, la Timișoara, patronul Dorinel Umbrărescu a dat noi asigurări că va termina lucrările înainte de termen. „Am avut o discuție foarte aplicată și importantă și cu constructorii importanți prezenți la acest eveniment, români și străini, printre care Dorinel Umbrărescu (grupul de firme UMB), Gabriel Stanciu (Alstom) și Ilker Gülen (Nurol): În ceea ce privește grupul de firme UMB, care are cele mai multe contracte finanțate prin PNRR, am reafirmat împreună că România nu va pierde niciun euro din acest program alocat pentru infrastructura rutieră; În ceea ce privește relația cu antreprenorii, am insistat pe un parteneriat deschis și transparent între beneficiari și constructori, care să ducă la proiecte de calitate, implementate în termenul contractat”, a declarat Irinel Scrioșteanu. Finanțarea PNRR pentru infrastructura rutieră reprezintă împrumuturi/granturile, banii nerambursabili sunt pentru infrastructura feroviară.