Suntem de aproape un an și jumătate în pandemie, cu reguli de distanțare socială și igienă, muncă de acasă și călătorii anulate. Cum a trecut prin lunile de COVID-19 una dintre cele mai lovite industrii, turismul? S-au făcut și în această perioadă tranzacții, s-au deschis hoteluri noi, s-au făcut și investiții, s-au adoptat măsuri de igienă și tehnologii noi, s-au lansat campanii de promovare a turismului sau de ajutorare a comunității. E o schiță care se desprinde din lista de categorii și nominalizări la premiile Top Hotel Awards – Premiile excelenței în industria hotelieră, a turismului și ospitalității din România. Industria își premiază membrii în 27 mai, după o competiție cu 19 de categorii și câteva zeci de nominalizări.
Amintim aici că, potrivit datelor monitorizate de la începutul pandemiei de către economiștii de la Universitatea Babeș-Bolyai, în cadrul primului val al pandemiei majoritatea sectoarelor au fost influențate în mod negativ, sectorul de ospitalitate și turism a scăzut cu 67,4%, iar sectorul de cultură, arte și alte servicii a ajuns la scăderi record în trimestrul 2 al anului 2020.
“Industria hotelieră a fost afectată puternic de pandemia Covid-19, cele mai multe dintre afaceri fiind forțate să se adapteze contextului actual cu grad ridicat de incertitudine, pentru o perioadă de timp necunoscută”, spun organizatorii de la Evensys. “După un an de provocări fără precedent”, industria va premia investiții în industria ospitalității, manageri, angajați și angajatori și proiecte lansate în perioada ianuarie 2020-mai 2021.
10 hoteluri s-au înscris la categoria Inaugurarea Anului, care se adreseaza hotelurilor noi, deschise în perioada ianuarie 2020 – mai 2021. S-au inaugurat hoteluri în București, Galați, Timișoara, Constanța, Vrancea, Bihor (Băile Felix), Caraș Severin. Sunt opt hoteluri înscrise și la categoria “Best Upgrade”, deschisă hotelurilor deja existente pe piață înainte de 2020 și care în timpul pandemiei au facut investiții majore în renovare.
O categorie cu mai puține nominalizări, dar care totuși are concurenți și în pandemie vizează Tranzacția Anului. Sunt trei tranzacții importante menționate aici: APX Hotels- fostul Libra Hotel, din Sibiu; Bacolux Hotels – Hotel Hefaistos, din Eforie Nord; Zeus Internațional și achiziția a trei hoteluri din București (Opera, Central, Venezia).
Cea mai bună investiție în Turism, alta decât hotel este o categorie deschisă celor care au văzut potențialul diverselor zone turistice din România și au investit în ultimele 18 luni în pensiuni, crame sau alte locații care au contribuit la păstrarea specificului local și oferirea de experiențe unice turiștilor. La această categorie sunt înscrise în competiție 12 investiții. În aceste luni de pandemie, unii operatori s-au orientat înspre investiții în pensiuni din zone pitorești, crame sau locuri de cazare lângă stână, dar, nici măcar în era ședințelor pe Zoom, nu au renunțat de tot la proiecte de săli de conferințe.
La categoria Cel mai bun design de hotel ar urma să fie premiat cel mai inovator concept de design (interior și exterior) al unui hotel dintre cele inaugurate în perioada ianuarie 2020 – mai 2021. La această categorie sunt nominalizate doar cinci unități de cazare, din București și Timișoara: Hoteluri Ibis în București și Timișoara, Mercure tot din Timișoara, Moxy și Union Plaza, în București.
Opt proiecte concurează pentru titlul de Cea mai bună investiție în Inovare și Tehnologie. La această categorie sunt premiate hotelurile care au reușit în ultimele luni să se adapteze în timp real la mediul online și să se folosească de toate instrumentele digitale pentru a le oferi clienților cele mai bune condiții.
Cea mai bună inițiativă pentru sprijinirea turismului local – Categoria își propune să scoată în evidență și să premieze inițiativele sau programele care au susținut relansarea turismul intern (atât în orașe, cât și pe litoral sau turismul montan) în ultimele 18 luni. Șapte proiecte apar la această categorie. Ce au făcut în această perioadă operatorii pentru promovarea turismului? Campanii de schi în familie, o platformă de distribuție online, inițiative de încurajare a vizitelor la Dealu Mare sau Covasna, lansarea de rute interne de zbor spre mare, un program Oradea city break, dar și un concurs de fotografie.
Cea mai bună inițiativă pentru sprijinirea turismului global. Această categorie își propune să scoată în evidență și să premieze inițiativele sau programele locale care au contribuit la relansarea turismului în afara granițelor României. Sunt patru propuneri la această categorie, dintre care trei vizează lansare de zboruri (înspre Seychelles, Maldive, Egipt și Grecia).
Cea mai bună inițiativă digitală pentru a inspira turismul românesc. În cadrul acestei categorii vor fi premiate inițiative din domeniul digital, platforme sau site-uri care au încurajat turiștii să încerce experiențe unice în România. Sunt înscrise șapte propuneri – lansări de platforme, grupuri, lansarea platformei de promovare a României prin tururi virtuale, cu ghizi atestați.
16 nume sunt înscrise pentru titlul de Cel mai Bun Manager de Hotel. Categoria “oferă recunoaștere muncii și eforturilor depuse de cei mai buni manageri de hotel, care în ultimele luni au reușit să ducă business-ul mai departe și să protejeze angajații”, explică organizatorii. Nouă persoane concurează pentru titlul de Angajatul anului în industria ospitalității. În cadrul acestei categorii sunt premiați angajați care în ultimele 18 luni au reprezentat un sprijin pentru hotelul în care lucrează si s-au remarcat prin inițiativă și profesionalism.
10 nume concurează și la categorie Best Business Inovation, care oferă recunoaștere hotelurilor sau agențiilor care și-au adaptat modelul de afaceri, care au lansat produse sau servicii noi pentru continuarea activității în perioada pandemiei.
Propuneri de călătorii virtuale sau oferte de “staycation” se numără printre cele 12 inițiative care se bat pe titlul de Cea mai bună campanie pe social media. Categoria premiază hotelurile sau agențiile care au demarat cu succes o campanie în social media în timpul pandemiei. La aceasta categorie au putut fi înscrise campaniile care au comunicat un mesaj puternic și care au reușit să-și îndeplinească obiectivele, fie că a fost vorba despre creșterea gradului de conștientizare, lansarea unui produs sau serviciu, creșterea vânzărilor.
În ciuda loviturii primite în pandemie, unii operatori din turism au susținut și cauze sociale. De la cazare pentru personal medical și donații de produse sanitare pentru spitale la programe de after-school pentru copii, opt proiecte s-au înscris la categoria Cea mai bună inițiativă de CSR a unui operator de turism. Această categorie premiază cea mai bună inițiativă a unui hotel sau agenție de turism pentru susținerea comunității în perioada pandemiei.
Se va premia la Gala Top Hotels și Eroul industriei. Categoria aduce în prim plan organizații sau grupuri care au oferit sprijin și au avut inițiative pentru susținerea industriei turismului și a ospitalității în perioada pandemiei. Șapte instituții sau asociații participă la competiție: AHK, Camera de Comert si Industrie Romano-Germana, ANAT, Asociatia Incoming Romania, Confederatia Patronala Concordia, Federatia Industriei Hoteliere din Romania (FIHR), HORA, Organizatia Patronala a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania, HORETIM
O altă categorie adaptată perioadei vizează Cea mai bună inițiativă de afaceri/ colaborare lansată în pandemie. Sunt premiate în acest caz inițiative și colaborări dintre business-uri lansate în pandemie, care au ajutat la continuarea activității. Sunt șase proiecte înscrise la această categorie.
25 de unități s-au înscris pentru a fi premiate pentru Măsuri de igienă și siguranță excepționale – Categoria premiază hoteluri care au oferit și oferă un mediu sigur și curat turiștilor, “care operează cu cele mai înalte standarde în domeniul igienizării, respectă practicile de distanțare socială și fizică specifice pandemiei COVID-19”. Aceasta este una dintre cele mai populare categorii, dacă ne uităm la numărul de competitori.
10 chefi concurează pentru titlul de Chef-ul anului în industria hotelieră. Categoria oferă recunoaștere profesioniștilor care s-au adaptat pentru continuarea activității în perioada pandemiei. 16 companii concurează pentru titlul de Angajatorul anului. Categoria oferă recunoștere celor mai buni angajatori (hotel, agenție), în domeniul turismului și ospitalitatii, care au reușit să își păstreze toți angajații pe perioada pandemiei și/sau au investit în dezvoltarea lor profesională.
17 reprezentanți ai domeniului formează juriul acestei ediții. Puteți consulta lista AICI