Magistrala de metrou, cu viteza melcului spre Aeroportul Otopeni: Metrorex a avut nevoie de 6 luni doar pentru evaluarea candidaților. Ofertele pentru proiectarea și execuția secțiunii Băneasa – Otopeni pot fi depuse până pe 29 august

Consiliul General PMB PUG M 4 Filaret Progresu Sursa Foto : Metrorex

Ofertele pentru proiectarea și execuția secțiunii de metrou Băneasa – Aeroport Otopeni a magistralei M6 pot fi depuse până la 29 august 2022, cei trei constructori din Turcia care au prezentat dosarele de calificare încă din ianuarie fiind invitați să participe în a doua etapă a procedurii de atribuire pentru contractul de 1,3 miliarde lei, a transmis Metrorex pentru Economedia.

„Procedura de atribuire în vederea încheierii contractului Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă. (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni).Proiectare şi execuţie lucrări structură de rezistenţă pentru Lotul 1.2: Tokyo – Aeroport Otopeni” este în curs de derulare, fiind o procedura de licitaţie restrânsă care se desfăşoară în 2 etape distincte:

I. Etapa de calificare şi selectare a candidaților în care aceștia au fost evaluați și , invitaţi pentru depunerea ofertei;

II. Etapa de depunere a ofertelor, respectiv de evaluare a acestora.

La data prezentei au fost transmise invitațiile în vederea depunerii ofertelor pentru etapa a II a a procedurii de atribuire. Data limită de depunere a ofertelor este de 29.08.2022”, a precizat Metrorex pentru Economedia.

Practic, prima etapă a licitației restrânse (etapa de calificare și selectare a candidaților) a durat mai mult de o jumătate de an, iar din toamnă Metrorex începe evaluarea ofertelor pentru proiectarea și execuția structurii celor șase stații. Astfel, conform acestui calendar, de-abia la sfârșitul anului ar putea fi desemnat un câștigător. Pentru prima secțiune, Gara de Nord – Băneasa (stația Tokyo) Alsim Alarko este în faza de proiectare, execuția urmând să înceapă în vara anului 2023 (estimare).

La termenul limită – 28 ianuarie, au fost depuse candidaturile celor trei asocieri de firme cu lider din Turcia:

1. ALSIM ALARKO SANAYI TESISLERI VE TICARET A.S. Ofertant lider YUKSEL PROJE A.S. C
2. DOGUS INSAAT VE TICARET A.S. Ofertant lider
TEKFEN İNŞAAT VE TESISAT A.Ş. (TEKFEN CONSTRUCTION & INSTALLATION CO., INC.) Ofertant CONCELEX
3. GÜLERMAK AĞIR SANAYI İNŞAAT VE TAAHHÜT A.Ş. Ofertant lider 3TI PROGETTI ITALIA – INGEGNERIA INTEGRATA S.P.A. Tert si subcontractant TPF GETINSA EUROESTUDIOS SL. Tert si subcontractant
SOMET Ofertant VERTATEL INTERNATIONAL
Licitaţia are o valoare estimată de 1,3 miliarde lei şi include doar lucrările la structura de rezistenţă, staţii, galerii tuneluri, fără a cuprinde arhitectura, instalaţiile electromecanice şi calea de rulare, acestea urmând să facă obiectul unei noi licitaţii, valoarea estimată fiind de aproape 500 de milioane de lei. O a treia licitaţie va fi pentru sistemul siguranţă şi de automatizare, deci trei licitaţii, trei riscuri de contestaţii şi întârzieri, aşa s-a întâmplat pe M5 Drumul Taberei. Costul pentru întregul proiect este de 2,38 miliarde lei, dar în realitate va fi mult mai mare, ca urmare a creșterii prețurilor la materialele de construcții și servicii. 

În loc ca Metrorex să vină cu un proiect „la cheie” care să elimine eventualele deficienţe de compatibilizare între sisteme, practic un singur constructor sau o asociere de firme care să preia întreaga lucrare, așa cum se întâmplă cu M1 la Cluj Napoca, beneficiarul a ales, şi de această dată, varianta mai multor contracte. O valoare prea mică pentru lucrările complexe sau o documentaţie cu probleme de calitate îi poate ţine departe pe constructori, aşa cum se întâmplă deja pe lotul 3 al Autostrăzii A1 Sibiu – Piteşti, unde un singur constructor (din Turcia) a depus ofertă, deşi în cursă erau şase antreprenori sau asocieri.

Un alt mare semn de întrebare pentru această investiţie pe care Ministerul Transporturilor a anunţat-o ca „deblocată” este finanţarea. Potrivit infomaţiilor din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, finanţarea este asigurată de la BUGET şi dintr-un împrumut de 320 de milioane de euro pe care România l-a luat încă din 2010 de la Banca Japoniei.

„Sursele de finanţare ale contractului ce urmează a fi atribuit sunt asigurate din sumele prevăzute pentru obiectivul Magistrala 6, respectiv Titlul 51, Titlul 55, Titlul 58 și Titlul 65, respectiv buget de stat și fonduri externe rambursabile – credit extern JICA”, arată SICAP.

Prin urmare, dacă România ar folosi pentru structurile secţiunii 2 tot împrumutul, ar mai rămâne de acoperit alte 300 de milioane de euro, cât costă finalizarea lucrărilor, potrivit estimărilor unui memorandum Memo-M6-1 (1) realizat în mandatul lui Cătălin Drulă pe analiza experţilor de la BEI – Passa, pe care l-a consultat Economedia.

„Pentru secțiunea nord (stațiile Tokyo – Aeroport Henri Coandă) valoarea totală estimată este de 666,7 mil. Euro. Mai mult de jumătate din valoare este asigurată de la bugetul de stat, diferența urmând a fi acoperită din împrumutul acordat de către Agenția Națională de Cooperare a Japoniei (JICA), în valoare de 41.870 milioane yeni (aprox. 330 mil. Euro), Ia o dobândă de 1.70% pe an pentru sumele care corespund principalului tras. Contractul de împrumut include atât finanțarea de construcții civile, cât și o componentă de servicii de consultanță”, arată Memorandumul.

135 milioane de lei plătiţi deja pentru studii pentru  secţiunea Băneasa – Otopeni 

„În ceea ce privește secțiunea nord, documentația de atribuire a fost publicată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SICAP) în data de 22.12.2020. Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a transmis decizia de respingere și a solicitat revizuirea acesteia. În prezent, documentația se află în revizuire. În ceea ce privește plățile efectuate pentru secțiunea nord, până în prezent au fost plătite serviciile de consultanță pentru revizuirea studiului da fezabilitate, întocmirea proiectelor tehnice și a studiilor preliminare ale documentațiilor de achiziție, în valoare de 135.5 mil.lei, atât din bugetul de stat, cât și din creditul acordat de către JICA”, mai arată acesta.

Sursa Foto : Metrorex

Comentarii

  1. Deja este tren direct. Dublati linia la suprafata si viteza si va fi mai ieftin. De facut metrou unde nu este prin cartiere cat Cluj, Iasi sau Craiova!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *