Metroul de la Cluj Napoca s-a scumpit cu 36 % : Ministerul Transporturilor a majorat valoarea proiectului cu 500 de milioane de Euro, de la 1,3 la aproape 2 miliarde E pentru a acoperi creșterea costurilor la materialele de construcții

Statie metrou sursa g4

Metroul de la Cluj Napoca este mai scump cu o jumătate de miliard de Euro reprezentând aprox. 36 % față de estimarea inițială, noii indicatori tehnico-economici prezentați indicând o actualizare pentru lucrările de execuție de la 1,3 miliarde Euro la 1,84 miliarde Euro. Practic, majorarea costurilor pe care a aprobat-o Ministerul Transporturilor ar trebui să acopere scumpirea la ciment, fier-beton și alte materiale de bază, costurile fiind cu aprox. 40 % mai mari după pandemia COVID-19 și mai ales efectele războiului din Ucraina.

Licitația pentru execuția metroului ,,la cheie” a fost lansată în martie 2022, cu un cost estimat de 6,6 miliarde lei (1,3 miliarde Euro pentru construcții și montaj, iar după mai multe amânări a fost suspendată în august după ce trei mari constructori (n.r Alstom a recunoscut participarea) au cerut majorarea costurilor pentru a acoperi prețurile din prezent. Astfel, noii indicatori tehnico-economici arată un cost total al proiectului de 13 miliarde lei, cu peste 3 miliarde în plus față de costurile aprobate în decembrie 2021 prin Hotărâre de Guvern respectiv de 9,27 miliarde lei pentru construcții și montaj de la 6,6 miliarde cât ar fi costat în urmă cu un an.

Actul normativ pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici indică principalele categorii unde a fost operată ajustarea : forța de muncă, energie electrică, combustibil, materiale și echipamente principale : ,,Astfel, prin prezentul proiect de hotărâre a Guvernului, se propune actualizarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții, ca urmare a actualizării acestora în funcție de evoluția prețurilor de consum, ceea ce înseamnă de fapt actualizarea Devizului General și a rezultatelor analizei economico-financiare (cost – beneficiu). Metodologia de actualizare a Devizului General s-a bazat pe actualizarea Devizelor pe obiect care constituie Devizul General, pe baza indicilor de cost în construcții publicați de Institutul Național de Statistică (INS) și a ponderilor acestora stabilite pe elemente de cost semnificative, pentru fiecare dintre specialitățile din cadrul fiecăruia dintre Devizele pe obiect precum și pentru celelalte specialități din cadrul Devizului General. Devizele pe obiect sunt stațiile și interstațiile, inclusiv Depoul și Dispeceratul Central. Specialitățile din cadrul fiecăruia dintre Devizele pe obiect precum și celelalte specialități din cadrul Devizului General sunt cele corespunzătoare conținutului cadru al acestuia. Elementele de cost semnificative pentru fiecare dintre specialitățile din cadrul fiecăruia dintre Devizele pe obiect sunt următoarele: Forța de muncă, Energie electrică, Combustibil, Materiale principale și/sau Echipamente principale. S-au utilizat indicii publicați în Buletinul Statistic Lunar (BSL) nr. 5/2022 (ultimul publicat de INS) și Buletinul Statistic de Prețuri (BSP) nr. 6/2022 (ultimul publicat de INS). După efectuarea calculelor din Devizul General Actualizat a rezultat un coeficient general de actualizare de 135,7. Nu s-au revizuit soluțiile tehnice. Până în prezent nu au fost executate lucrări.”- Nota de Fundamentare.

Cum a motivat Boc suspendarea licitației : ,,după consultarea cu ministrul Transporturilor am luat decizia de a suspenda temporar procedura de achiziție până actualizăm indicatorii tehnico-economici ai investiției. Această operațiune este necesară pentru a actualiza costul de realizare a metroului având în vedere că în ultimele luni prețurile au crescut în ritm accelerat. Se pune întrebarea de ce astăzi, pentru că pe parcursul ultimelor patru zile am primit trei scrisori, dar nu pot să le prezint până la sfârșitul licitației, scrisori de la trei firme care au realizat 19 linii de metrou pe patru continente și care ne-au informat că ar fi dorit să participe, dar din nefericire din cauza prețului aprobat anul trecut și a prețurilor din prezent nu pot participa. În această situație puteam să anulăm licitația, asta însemna șase luni de zile sau să suspendăm temporar până când, în Guvern se actualizează indicatorii. Am primit acceptul ministrului Transporturilor pentru această procedură. În perioada imediat următoare vom stabili valoarea exactă de piață urmând ca imediat după aceea firmele să poată depună ofertele. Decizia este una benefică, se menține în planul de realizare prin PNRR” a transmis Boc.

Drulă i-a acuzat pe Boc și Grindeanu de incompetență : Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă a spus, după suspedarea licitației că, România riscă să piardă banii din PNRR pentru cele două proiecte de metrou (n.r termenul pentru decontarea prin PNRR este august 2026) și i-a acuzat pe primarul Clujului Emil Boc și pe ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu de incompetență : ,,4 pași simpli ca să înțelegi cât de incompetenți la infrastructură sunt Boc și Grindeanu. Pasul 1. Boc tocmai a suspendat licitația pentru metroul de la Cluj (proiect PNRR) pentru ca Grindeanu să actualizeze indicatorii tehnico-economici ai proiectului. Indicatori pe care tot Grindeanu îi aprobase acum 8 luni în guvern și cu care Boc se lăuda atunci. Pasul 2. Grindeanu a blocat celălalt mare proiect de metrou din PNRR, metroul M4 Sud (Gara de Nord-Gara Progresu) din București. N-a reușit (nici nu s-a străduit) să obțină avizele, acordul de mediu, să aprobe studiul de fezabilitate și să lanseze licitația de lucrări. Pasul 3. Jalonul de contractare a 50% din proiectele de metrou din PNRR până la finele lui 2022 va fi ratat. Asta înseamnă risc de pierdere de bani din PNRR. Pasul 4. Boc și Grindeanu nu au reușit să aprobe nici indicatorii tehnico-economici ai Centurii Metropolitane Cluj. Știți care, proiectul despre care țipa Boc că nu e în PNRR, cel pentru care am gândit finanțare din fondurile structurale de Transport 2022-2030. Concluzia: primii la dat din gură, ultimii la făcut treabă. PNL și PSD la guvernare.”

Magistrala de Metrou M 1 din Cluj Napoca și Magistrala M 4 Gara de Nord -Filaret sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro) dar ambele întârziate, ba chiar pentru M 4 se va cere oficial Comisiei Europene înlocuirea din PNRR cu alte proiecte feroviare.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *