Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene: Apeluri de 9,4 miliarde de euro pentru infrastructura de transport, deschise în 2023

Infrastructură autostrada A1 Sibiu Pitești Sursa foto: Cătălin Drulă / Facebook

În prima jumătate a acestui an va fi deschis accesul la finanțate europeană pentru proiecte de infrastructură de transport în valoare de 9,4 miliarde de euro, prin Programul Transport 2021 – 2027, anunță Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Astfel, în perioada martie – iunie 2023 urmează lansarea a 13 apeluri de proiecte destinate investițiilor în infrastructura rutieră și feroviară a României, dar și dezvoltării mobilității sustenabile în nodurile urbane și infrastructurii navale.

Aproape jumătate din bugetul Programului Transport (4,46 miliarde euro) este destinat construcției de autostrăzi și drumuri expres. Printre oportunitățile strategice incluse în Programul Transport se numără Autostrada Sibiu-Piteşti, drumul de mare viteză Pitești Craiova, extensia magistralelor de metrou București, complexul feroviar metropolitan București, trenuri metropolitane în Cluj-Napoca, Iași, Brașov și Timișoara, dezvoltarea și modernizarea porturilor dunărene strategice, precum și a portului Constanța.

„Banii europeni pe care România îi are la dispoziție în acest moment pentru infrastructura de transport reprezintă un buget record de aproape 18 miliarde de euro. Programul Transport are cea mai mare alocare dintre toate programele aferente perioadei 2021 – 2027: sunt 9,62 miliarde de euro pe care îi vom putea investi în autostrăzi, căi ferate, transport urban sau extinderea căilor navigabile, iar apelurile pentru proiecte se vor deschide în cel de-al doilea trimestru al acestui an. Pentru 2023 sunt programate 13 apeluri de proiecte care însumează 9,4 miliarde de euro, alte două apeluri urmând a fi lansate anul viitor.  Fondurile europene reprezintă unica noastră sursă pentru finanțarea marilor proiecte”, a declarat ministrul Marcel Boloș.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Calendarul apelurilor din fonduri europene pentru anul 2023 poate fi consultat aici: https://bit.ly/3Z9sqtG

Rezultatele așteptate în urma implementării Programului Transport, conform MIPE:

  • 632 km drumuri noi sau reabilitate;
  • 488 km căi ferate noi sau reabilitate;
  • 223 infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reîncărcare);
  • 3.390 km – lungimea totală a drumurilor dotate cu elemente de siguranță rutieră;
  • 16 gări și halte feroviare noi sau modernizate;
  • 40 trenuri achiziționate;
  • 12 km linii noi de tramvai și metrou;
  • 66 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate (FC);
  • 150 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate (FEDR);
  • 70 km căil navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate;
  • 8 conexiuni intermodale noi sau modernizate.

Categoriile de beneficiari eligibili pentru proiectele finanțate prin Programul Transport

Vor putea depune cereri de finanțare:

  • Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere(CNAIR);
  • Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR);
  • Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri ale CNAIR (DRDP);
  • Unități Administrativ-Teritoriale (UAT);
  • Poliția rutieră;
  • Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI);
  • Compania Națională de Căi Ferate (CN CFR SA);
  • Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF);
  • Metrorex SA;
  • Autorităţile Publice Locale (APL);
  • Administratorii porturilor maritime si fluviale;
  • Administratorii de căi navigabile;
  • Operatori Portuari Privați/Operatori de transport naval /Operatori de terminale logistice.

De asemenea, pot fi finanțate proiecte în parteneriat:

  • între CNAIR și Unități Administrativ-Teritoriale;
  • între Unități Administrativ-Teritoriale şi Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri;
  • între operatori feroviari de transport de călători şi Autoritatea pentru Reformă Feroviară/Ministerul Transporturilor si Infrastructurii;
  • între Unități Administrativ-Teritoriale;
  • între Unități Administrativ-Teritoriale şi Compania Națională de Căi Ferate/Autoritatea pentru Reformă Feroviară/Ministerul Transporturilor si Infrastructurii/Metrorex;
  • între Autorităţile Publice Locale;
  • între Autorităţile Publice Locale (inclusiv asocieri ale acestora) şi CNCFR SA şi/sau Autorităţile Publice Locale/Ministerul Transporturilor si Infrastructurii;
  • între beneficiari (transport naval şi multimodal).

Separat de Programul Transport 2021-2027, România beneficiază de investiții și prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Resursele financiare alocate sunt de aproximativ 7,6 miliarde de euro.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Haideți să ne lăudăm cu studii de fezabilitate care se vor mai face odată!
    😮
    Cu 100 km autostrada nefăcute intre Cluj-Oradea, A8 morțtus, A12 la fel,
    5 ani de lucrat la 25,6 km Autostrada Interjudeteana Campina-Sacele șamd.
    Minunate realizări sau desene pe asfalt!
    😎
    Nu metrou, nu cale ferată!

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.