Ministerul Transporturilor a obţinut finanţarea europeană pentru contractul prin care vor fi proiectate 8 noi noduri rutiere pe reţeaua de autostrăzi în circulaţie, respectiv 5 noduri rutiere/descărcări pe şantierele autostrăzilor în lucru. Contractul pentru proiectarea celor 15 noduri a fost semnat cu firma Explan, iar marţi, 27 decembrie, Ministerul Transporturilor a anunţat că poate deconta 5 milioane de lei prin Fondul de Coeziune.
„Direcția Generală Programe Europene Transport din cadrul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în calitate de beneficiar al finanțării nerambursabile alocate în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, au semnat contractul de finanțare cu titlul „Elaborare Studiu de Prefezabilitate și Studiu de Fezabilitate privind realizarea de noi noduri rutiere pe Autostrăzi”, cod SMIS 152334.
Proiect constă în elaborarea Studiului de Prefezabilitate și Studiului de Fezabilitate privind realizarea de noi noduri rutiere pe autostrăzile A0, A1, A2, A3 și A7, după cum urmează:
- Nod rutier: Pantelimon (A0 – km 48) – sectorul A0 Nord;
- Nod rutier: Ungureni (A1 – km 53) – sectorul București – Pitești;
- Nod rutier: Șibot (A1 – km 327) sectorul Orăștie – Deva;
- Nod rutier: Ovidiu (A2 – km 146) sectorul Fetești – Cernavoda;
- Nod rutier: Dunărea (A2 – km 157) sectorul Fetești – Cernavoda;
- Nod rutier: Peștera (A2 – km 181) sectorul Cernavoda – Constanta;
- Nod rutier: Ciurila (A3 – km 33+000 pe secțiunea 2B Câmpia Turzii- Gilău);
- Nod rutier: Românași (A3 – km 26) sectorul Poarta Sălajului – Nușfalău;
- Nod rutier: Luduș (A3 zona km 18+000 a secțiunii 2A Ogra-Câmpia Turzii);
- Nod rutier: Săndulești (A3 zona km 17+000 a secțiunii 2B Câmpia Turzii-Gilău);
- Nod rutier: Crasna (A3 zona km 52+000 a secțiunii 3B Mihăilești – Suplacu de Barcău);
- Nod de descărcare pe Autostrada A7 în zona localității Dumbrava, după conexiunea autostrăzilor A7 cu A3;
- Nod de încărcare/descărcare Adjud (autostrada A7).
Valoarea totală eligibilă a cererii de finanțare este de 5,917,351.52 lei, din care cofinanțarea prin Fondul de Coeziune este de 5,029,748.79 lei, iar 887,602.73 lei reprezintă contribuția de la bugetul de stat”, a transmis marţi ministerul de resort.
Noduri pe autostrăzile în circulație:
– Nod rutier: Ungureni (A1 – km 53) – sectorul București – Pitești;
– Nod rutier: Șibot (A1 – km 327) sectorul Orăștie- Deva;
– Nod rutier: Ovidiu (A2 – km 146) sectorul Fetești – Cernavodă;
– Nod rutier: Dunărea (A2 – km 157) sectorul Fetești – Cernavodă;
– Nod rutier: Peștera (A2 – km 181) sectorul Cernavodă – Constanța;
– Nod rutier: Ciurila (A3 – km 33+000, pe secțiunea 2B Câmpia Turzii- Gilău);
– Nod rutier: Săndulești (A3 zona km 17+000 a secțiunii 2B Câmpia Turzii – Gilău);
– Nod rutier: Luduș (A3 zona km 18+000 a secțiunii 2A Ogra – Câmpia Turzii);
Pe Autostrada Bucureşti Nord, nodul de la Pantelimon urmează să fie construit pe lotul 4 (Lotul UMB), iar pe Autostrada Transilvania nodul Românaşi pe lotul cu Tunelul Meseş, deocamdată fără constructor. Pe Autostrada Moldovei, nodul rutier de la Adjud este prevăzut pe lotul de mijloc al secţiunii dintre Focşani şi Bacău, contract semnat cu UMB.
Noduri pe autostrăzile în pregătire:
– Nod rutier: Pantelimon (A0 – km 48) – sectorul A0 Nord;
– Nod rutier: Românași (A3 – km 26) sectorul Poarta Sălajului – Nușfalău;
– Nod rutier: Crasna (A3 zona km 52+000 a secțiunii 3B Mihăilești – Suplacu de Barcău);
– Nod de descărcare pe Autostrada A7 în zona localității Dumbrava, după conexiunea Autostrăzilor A7 cu A3;
– Nod de încărcare/descărcare Adjud (Autostrada A7).
Obiectul contractului este reprezentat de elaborarea Studiului de Prefezabilitate și a Studiului de Fezabilitate privind realizarea de noi noduri rutiere pe autostrazile A0, A1, A1, A2, A3 și A7, în conformitate cu reglementările tehnice și legislația în vigoare. După finalizarea acestui contract se va putea stabili pentru fiecare proiect în parte valoarea și termenele necesare construcției.
Nodurile rutiere amenajate inclusiv la cererea comunităţilor locale şi în zonele dezvoltate ulterior deschiderii tronsoanelor de autostradă sunt utile pentru reducerea consumului de carburant, implicit a poluării şi prevenirea accidentelor de circulaţie pe fondul pătrunderii pe contrasens. Şoferii care ratează breteaua de ieşire de pe autostradă, pentru a nu mai parcurge 20 – 30 de kilometri până la următorul EXIT, circulă pe contrasens, situaţie foarte periculoasă pentru participanţii la trafic.
CNAIR a semnat, în mai 2021, contractele pentru proiectarea a trei noduri rutiere noi pe A1, A2, şi A3, cele trei autostrăzi care pornesc din Bucureşti. Astfel, pe Autostrada A1 Bucureşti – Piteşti, noul nod rutier este prevăzut în judeţul Dâmboviţa la Ioneşti, kilometrul 73 la intersecţia cu DJ 702 F care merge la Găeşti. Pe A2 – Autostrada Soarelui, CNAIR va face un alt nod în judeţul Călăraşi, zona localităţii Dragoş Vodă, km 90, intersecţia cu DJ 306 care duce în municipiul Călăraşi. Este o ieşire de pe autostradă foarte utilă, între Lehliu şi Drajna, pe aproximativ 40 de kilometri nefiind alte bretele. A treia descărcare nouă se proiectează pe Autostrada A3 Bucureşti – Ploieşti la Gruiu în judeţul Ilfov, km 36, intersecţia cu DJ 101 C care asigură legătura cu zona Snagov.