Modelul spaniol de gestionare a autostrăzilor, pus în dezbatere: tronsoanele care până în prezent erau gratuite ar putea deveni cu plată

autostrada spania Sursa foto: trans.info

Spania dezbate cine va suporta costurile autostrăzilor. Această temă agită Spania într-un moment în care guvernul de la Madrid vrea să repună pe tapet finanţarea celor 12.000 de kilometri de autostradă, după ce provizoriu mai multe tronsoane au devenit gratuite ca urmare a încheierii contractelor de concesiune, informează agenția AFP, citată de Agerpres.

“Nu vă opriţi!”, acesta este mesajul afişat de la 1 septembrie în faţa mai multor staţii de barieră din Catalonia, în special pe autostrada AP-7, între Barcelona şi frontiera dintre Spania şi Franţa, o autostradă preferată de turiştii europeni.

Odată cu ajungerea la termen a contractelor de concesiune deţinute de filialele grupului Abertis, guvernul condus de premierul socialist Pedro Sŕnchez a preluat de facto sub controlul statului aceste porţiuni de autostradă.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Această decizie, care vizează patru secţiuni de autostradă cu o lungime de aproape 500 de kilometri “va permite utilizatorilor să realizeze o economie de 8750 milioane de euro pe an”, a apreciat ministrul Transporturilor, Raquel Sŕnchez.

Într-o ţară unde, în total aproape 85% din autostrăzi sunt în prezent scutite de taxe de drum, două secţiuni de autostradă au devenit gratuite în 2020, precedate de alte trei în 2018. În total, 1.029 de kilometri de autostradă au trecut din sectorul privat în cel public, ceea ce a adus automobiliştilor economii estimate la 1,4 miliarde de euro.

Aceste decizii sunt conforme cu un angajament al guvernului, la venirea sa la putere, în 2018, premierul Pedro Sŕnchez a promis că nu va prelungi contractele de concesiune care ajung la termen, în ideea de a uniformiza modelul spaniol de finanţare a autostrăzilor, un model marcat de puternice diferenţe.

Cu toate acestea, actuala gratuitate nu ar urma să dureze. “Ceea ce ne dorim este un sistem de tarifare a folosirii” susţine ministrul Transporturilor, Raquel Sŕnchez, care promite un sistem “just, echilibrat şi sustenabil”, care să fie şi omogen la nivel teritorial şi să nu genereze resentimente.

Autorităţi publice sau private, naţionale sau regionale… În ultimele decenii, statul spaniol şi-a multiplicat formulele destinate îmbunătăţirii reţelei rutiere în pofida unor resurse financiare limitate, explică María de los Ángeles Baeza Muńoz, profesoară la Universitatea din Granada. Sistemul de concesiuni, privilegiat în perioadele 1967-1975 şi 1996-2006, a favorizat dezvoltarea economică dar a generat şi neînţelegeri în rândul cetăţenilor de la un capăt al altul al Spaniei, insistă această specialistă în sistemul rutier spaniol.

Din acest motiv, reforma avută în vedere de autorităţile de la Madrid este un subiect sensibil.

Întreţinerea autostrăzilor are un cost ridicat, de ordinul a 80.000 de euro pe kilometru în fiecare an. Un cost dificil de asumat pentru statul spaniol, având în vedere nivelul ridicat al datoriei publice (122,1% din PIB).

În planul de relansare trimis Comisiei Europene, guvernul de la Madrid s-a angajat să revizuiască modelul de finanţare a autostrăzilor prin introducerea unei surse de venit dedicate.

“Nu are sens ca întreţinerea autostrăzilor să depindă în întregime de bugetul statului, alimentat de toţi cetăţenii, chiar şi cei care nu utilizează aceste autostrăzi” estimează ministrul Transporturilor, Raquel Sŕnchez.

Mai multe opţiuni sunt avute în vedere pentru această finanţare. Printre aceste este introducerea unei viniete, după model elveţian, care permite automobiliştilor să utilizeze întreaga reţea de autostrăzi în schimbul unei redevenţe fixe. O altă posibilitate este plata pe kilometru pe baza unui sistem automatizat care permite debitarea directă a facturii pe cardul bancar al utilizatorilor.

Potrivit mass media din Spania, balanţa ar înclina în favoarea unei taxe de drum “generalizate, dar cu o valoare simbolică” de 1 până la 1,5 eurocenţi pe kilometri pentru autoturisme şi de cinci eurocenţi pentru camioane.

Indiferent care va fi modelul ales, soluţia va însemna că tronsoanele de autostradă care până în prezent erau gratuite vor deveni cu plată, o perspectivă care nemulţumeşte numeroşi automobilişti.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: